لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

تداوم درگیری‌ها در پنجشیر؛ سفر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان به کابل


شماری از نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که مانع شده‌اند تا طالبان پنجشیر را تصرف کنند
شماری از نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که مانع شده‌اند تا طالبان پنجشیر را تصرف کنند

گزارش‌ها از ادامه درگیری‌های شدید میان طالبان و گروه «جبهه مقاومت ملی افغانستان» برای کنترل دره پنجشیر حکایت دارد. این منطقه، تنها استان افغانستان است که به تسخیر طالبان درنیامده.

روز جمعه برخی منابع طالبان از تسخیر پنجشیر خبر داده بودند، اما نیروهای مقاومت این گزارش‌ها را رد کردند.

هنوز طالبان بصورت رسمی اطلاعیه‌ای درباره وضعیت پنجشیر منتشر نکرده است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان مجموعه‌ای از نیروهای وفادار به احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود -از رهبران جهادی افغانستان برای مقابله با اتحادیه جماهیر شوروی- است که هنوز در مقابل طالبان مقاومت می‌کنند.

فهیم دشتی سخنگوی این گروه با انتشار توئیتی گفته است «سنگر مقاومت افغانستان شکست‌ناپذیر است».

در این میان خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۳ شهریور از پرواز رئیس دستگاه اطلاعاتی پاکستان به کابل خبر دا.

در واکنش به این خبر، آقای دشتی با انتشار توئیت دیگری گفت که هیات پاکستانی به منظور کمک به طالبان جهت تصرف پنجشیر به افغانستان آمده است.

رویترز می‌نویسد تایید مستقل حوادثی که در دره پنجشیر اتفاق می‌افتد، ممکن نیست.

این گزارش از قول منابع پاکستانی و افغانستانی می‌گوید آقای حمید روز شنبه وارد کابل شده است، اما دقیقا مشخص نیست مامورت وی در این سفر چیست.

آمریکا تاکنون بارها پاکستان و سیستم امنیتی این کشور را متهم به حمایت از طالبان طی دو دهه گذشته کرده، اما اسلام‌آباد این گزارش‌ها را رد کرده است.

بعد از تصرف افغانستان توسط طالبان، تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که نقش و نفوذ پاکستان در این کشور افزایش یابد.

رویترز می‌گوید پاکستان بر این ادعاست که با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و افزایش اتکای به نفس طالبان، نفوذ پاکستان بر این گروه از بین رفته است.

در این میان طالبان اعلام تشکیل دولت جدید در افغانستان را یک هفته به تعویق انداخته است. برخی منابع گزارش داده‌اند که قرار است ملا عبدالغنی برادر از مؤسسان طالبان رهبری کشور را بر عهده بگیرد.

طالبان قبلا گفته بود با رهبران قبایل و افراد با نفوذ کشور برای تشکیل دولتی فراگیر در مذاکره است، اما دقیقا معلوم نیست آیا در نهایت طالبان حاضر به تقسیم قدرت با گروه‌های دیگر خواهد شد یا نه.

در این میان روز شنبه فعالیت فرودگاه کابل با کمک قطر و ترکیه از سر گرفته شد. هدف از احیای فعالیت فرودگاه بین‌المللی احمد کرزی در کابل، دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه از خارج و از سرگیری پروازهای غیرنظامی عنوان شده است.

طالبان قبلا با ترکیه و قطر توافق کرده بود که فرودگاه کابل را راه‌اندازی کنند؛ اگرچه هنوز معلوم نیست درخواست ترکیه برای حفظ امنیت این فرودگاه توسط نیروهای نظامی ترکیه در چه مرحله‌ای است.

روز شنبه دو پرواز داخلی از کابل به قندهار و مزار شریف انجام شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، شبکه اجتماعی توئیتر و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG