لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

علی باقری به بروکسل می‌رود؛ رابرت مالی: ایران باید پاسخ سوالات را از ما بشنود


معاون وزیر خارجه ایران روز دوشنبه سوم آبان در حساب توئیتر خود خبر داد که روز چهارشنبه راهی بروکسل می‌شود تا درباره مذاکرات به گفته او «نتیجه محور»، با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو کند.

علی باقری کنی در حالی این خبر را اعلام کرده است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، بلافاصله در واکنش به آن گفت که پاسخ سوالات ایران در وین است و نه بروکسل.

آقای مالی روز دوشنبه در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسش رادیوفردا گفت :«تهران می‌تواند با هر طرفی که بخواهد مشورت کند، اما این مشورت‌ها نمی‌تواند جایگزین مذاکرات مستقیم با ایالات متحده شود. اگر ایران سوالی درباره نحوه رفع تحریم و تعهد آمریکا دارد، باید پاسخ را از ما بشنود».

او در عین حال با اشاره به این‌که ایران تمایل به گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا ندارد، گفت: «حداقل آن‌ها باید این سوالات را در فرمت وین مطرح کنند. چون در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا، پاسخ خود را دریافت نخواهند کرد».

علی باقری کنی با اعلام خبر سفر خود به بروکسل، سیاست فشار حداکثری آمریکا را «شکست خورده» خوانده و گفته که «ادامه این سیاست نمی‌تواند موانع پیش روی مذاکرات را بردارد» و «بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود».

رابرت مالی در این زمینه در پاسخ به پرسش رادیو فردا تاکید کرد که آمریکا متعهد به بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های «مغایر» با توافق هسته‌ای است اما به گفته او، واشینگتن «باید این قدم‌ها را با ایران و همزمان بردارد».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین حال این اعلام موضع علی‌باقری کنی را یک پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات احیای برجام ندانست.

تهران از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد امسال و به‌رغم شش دور مذاکره در وین، هنوز به میز مذاکرات برای احیای برجام باز نگشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در آن مذاکرات حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با ایالات متحده نشدند و رابرت مالی و همکارانش به طور غیرمستقیم در مذاکرات حاضر بودند.

آقای مالی در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره وضعیت کنونی مذاکرات متوقف شده، هشدار داد و آن را «مقطعی حساس» خواند.

این دیپلمات آمریکایی که پس از سفر به مسکو، خاورمیانه و پاریس، با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد گفت که در جریان سفرش رویکرد متحدان و شرکای آمریکا را شنیده، رویکرد واشینگتن را برای آن‌ها توضیح داده و درباره مسیر پیش‌رو گفت‌وگو کرده است.

به گفته رابرت مالی، رایزنی‌ها در کشورهای حوزه خلیج‌فارس مثبت بوده و مقام‌های کشورهایی که او به آن سفر کرده است همگی با رویکرد ایالات متحده همراه هستند و در عین حال از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

او به نقل از یکی از مقام‌های ارشد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که نامش را فاش نکرد، گفت که این مقام ارشد به او گفته است «هر روز که تهران مذاکرات را به تاخیر می‌اندازد، یک روز بیشتر مردم خود را از منافع رفع تحریم محروم می‌کند».

رابرت مالی با بیان این موضوع تاکید کرد که «کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهند با احیای برجام وارد روابط اقتصادی با ایران شوند اما همچنان منتظر رفع تحریم‌ها هستند».

بر اساس گزارش رادیو فردا، رویترز و توئیت علی باقری کنی/ه.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG