لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره مرگ احتمالی ۵۰۰ هزار نفر در آسیای میانه و اروپا بر اثر کرونا


یک مقام دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت با اشاره به موج جدید ابتلا به کرونا در کشورهای اروپا و برخی از کشورهای آسیای مرکزی می‌گوید در صورت تداوم وضع موجود، احتمالا در طول سه ماه آینده ۵۰۰ هزار نفر دیگر در این کشورها بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

کند بودن روند واکسیناسیون که موجب شده کمتر از نیمی از مردم این مناطق که شامل ۵۳ کشور می‌شود، واکسینه شوند و همچنین کاهش شدید محدودیت‌های اجتماعی، دلیل تبدیل شدن دوباره قاره اروپا به مرکز نشر ویروس کرونا اعلام شده است.

به گفته دکتر هانس کلوگه، مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت، تاکنون حدود یک میلیارد دُز واکسن در اروپا و کشورهای آسیای میانه تزریق شده ولی تنها ۴۷ درصد ساکنان این کشورها به طور کامل واکسینه شده‌اند.

او با اشاره به این که در کشورهایی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند، نرخ افزایش ابتلا همچنان زیر ۱۰ درصد است، گفت باید محدودیت‌هایی چون ماسک زدن دوباره برقرار شود.

در آلمان که ۶۸ درصد جمعیت واکسینه شده‌اند، روز چهارشنبه حدود ۳۴ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است که بالاترین ميزان از زمان شروع همه‌گیری کرونا در این کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر کاهش محدودیت‌های اجتماعی، شهروندان کشورهای اروپایی نیز محدودیت‌ها را کمتر رعایت می‌کنند و تبلیغات و تجمعات اعتراضی ضد واکسن نیز در برخی کشورها مانند فرانسه و ایتالیا کماکان ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها، در قسمت‌هایی از شرق اروپا گسترش شایعات، اطلاعات نادرست و بی‌اعتمادی به دولت‌ها تلاش‌های واکسیناسیون را مختل کرده است، به‌ طوری که در اوکراین تنها ۱۷ درصد از جمعیت بزرگسال به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و این رقم در ارمنستان فقط هفت درصد است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، حدود دو سال پس از آغاز بحران همه‌گیری کرونا، شمار مرگ‌ و میر جهانی ناشی از این بیماری روز دوشنبه، ۱۰ آبان، از مرز پنج میلیون نفر گذشت.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و برزیل که همه مناطقی با درآمد متوسط یا بالا هستند، با این‌که یک‌هشتم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما تقریباً نیمی از مرگ‌ و میرهای کووید ۱۹ از این مناطق گزارش شده است.

ایالات متحده به تنهایی بیش از ۷۴۵ هزار قربانی کرونا به خود دیده است که رقم آن بیش از هر کشور دیگری است.

بر اساس برآوردهای مؤسسه تحقیقات صلح اسلو، این رقم به تعداد افرادی که در جنگ‌های رخ‌داده بین کشورهای جهان از سال ۱۹۵۰ کشته شده‌اند نزدیک شده است.

در سطح جهانی، کووید ۱۹ در حال حاضر سومین علت مرگ‌ و میر پس از بیماری قلبی و سکته است.

XS
SM
MD
LG