لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

نامه قانونگذاران آمریکایی به بایدن برای تاکید بر «تهدید بالیستیکی» ایران


ساختمان کنگره آمریکا
ساختمان کنگره آمریکا

همزمان با نزدیک شدن مذاکرات اتمی در وین به مراحل پایانی با هدف احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق، شش تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند بر توانمندی موشکی ایران به عنوان «یک تهدید جدی» تمرکز کند.

نویسندگان نامه نوشتند که دولت آقای بایدن در نشان دادن واکنش مناسب به سلسله تحولات اخیر در روند پیشرفت برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ناتوان بوده، در حالی که این توانمندی جمهوری اسلامی ایران ممکن است در آینده تهدیدی نیز برای خاک آمریکا باشد.

به نوشته سایت نشنال ریویو، که به طور اختصاصی به متن این نامه به تاریخ ۱۲ بهمن دسترسی یافته، اقدامات رژیم ایران در پرتاب ماهواره و آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک در دوره اخیر، دلایل مشخصی برای نگرانی امضاکنندگان نامه، به دلیل اثرات منفی احتمالی آن بر امنیت ملی آمریکا، توصیف شده است.

جو ویلسون، مبتکر تهیه این نامه، که رئیس کارگروه امنیت ملی در کمیته مطالعات حزب جمهوری‌خواه است، به نشنال ریویو گفت که دولت آقای بایدن نتوانسته راهبرد مشخصی برای مقابله با تهدید موشکی رژیم ایران تبیین کند.

به گفته آقای ویلسون، موفقیت رژیم ایران در پیشرفت موشکی و پرتاب ماهواره ممکن است تهدید پرتاب موشک قاره‌پیمای بالیستیک (آی‌بی‌سی‌ام) را متوجه آمریکا کند.

امضاکنندگان نامه نوشتند که توان موشکی حکومت ایران که به تازگی نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به نمایش آن کرد، تهدیدی بالقوه برای متحدان آمریکا در اروپا نیز هست ولی ابراز نگرانی و محکومیت اقدامات ایران، کافی نیست.

اشاره نویسندگان نامه به اقدام ماه گذشته سپاه در شلیک ۱۶ فروند موشک در مرحله نهایی رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» همزمان با از سرگیری مذاکرات وین بود.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته بود که رزمایش و شلیک موشک‌های بالیستیک «در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی (اسرائیل) برگزار شد». اندکی قبل از آن مقامات ارشد اسرائیلی از آمادگی ارتش خود برای احتمال حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته بودند.

شش قانونگذار آمریکایی در نامه خود به جو بایدن نوشتند که دولت دونالد ترامپ شبکه‌هایی را که حامی برنامه‌های موشکی و نظامی ایران بود، معمولا تحریم می‌کرد اما دولت کنونی آمریکا در این زمینه «عقب مانده است».

بهنام (بن) طالب‌لو، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در این زمینه به نشنال ریویو گفته است که آمریکا باید با اتخاذ سیاست چندوجهی، با شبکه‌هایی که فن‌آوری موشکی را به ایران منتقل می‌کنند، و همچنین با برنامه‌های تحقیق و توسعه موشکی داخلی ایران مقابله کند.

به گفته آقای طالب‌لو، رژیم ایران «یک هدف راهبردی جامع‌تر را دنبال می‌کند».

دولت بایدن تاکید کرده که مذاکرات جاری در وین تنها حول مسائل هسته‌ای است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که دیدگاه‌هایش در تعیین مسیر مذاکرات وین نقشی مهم دارد، به تازگی به صراحت گفت که موشک‌های ایران بخشی از این مذاکرات نیست.

آقای مالی با این حال گفت که هدف آمریکا پس از احیای برجام رسیدن به مقطعی است که بتوان در آن مسائل دیگر، از جمله رویکرد منطقه‌ای ایران را به بحث گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران گفته که توان موشکی و پهپادی آن برای پاسخگویی به نیازهای دفاعی است و هرگز آن را به بحث با بیگانگان نخواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG