لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

وزیر ارشاد همکاران فیلم «عنکبوت مقدس» در ایران را به «مجازات» تهدید کرد


زر امیرابراهیمی در نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس»
زر امیرابراهیمی در نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد، تهدید کرد سینماگرانی که داخل ایران هستند و در ساخت فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» همکاری داشته‌اند «مجازات» خواهند شد.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت همچنین به‌ طور ضمنی خبرهای قبلی مبنی بر توقیف نمایش فیلم «برادران لیلا» را که آن نیز در جشنواره کن فرانسه حضور داشت، تأیید کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر ارشاد با اشاره به این‌که فیلم «عنکبوت مقدس»، ساخته علی عباسی، در خارج از کشور تولید شده و مجوزی از دولت جمهوری اسلامی نداشته، گفت: «حتماً اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های سازمان سینمایی می‌شوند.»

آقای اسماعیلی به مبنای قانونی این تصمیم اشاره‌ای نکرد، اما پس از آن‌که سازمان سینمایی وزارت ارشاد با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد این فیلم «به اعتقادات و ارزش‌های» مسلمان‌ها و شیعیان «توهین» کرده است، وزیر ارشاد نیز با انتشار توئیتی کنایه‌آمیز نوشت ایران به هنرمندانی افتخار می‌کند که «زرق‌وبرق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد».

فیلم «عنکبوت مقدس» روایتی از قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی است که اواخر دهه ۷۰، به‌ قصد آن‌ چه «پاکسازی اسلامی جامعه» می‌نامید، ۱۶ زن کارگر جنسی را در شهر مشهد به قتل رساند.

این فیلم در بخش مسابقه هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن فرانسه حضور داشت و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره نیز به زر (زهرا) امیرابراهیمی به‌ خاطر بازی در آن اهدا شد.

خانم امیرابراهیمی هنگام دریافت این جایزه، که نخستین بار است که به یک بازیگر زن ایرانی تعلق می‌گیرد، سخنانی در همدلی با مردم معترض آبادان و ایران گفت.

از فردای اختتامیه جشنواره کن، موجی از موضع‌گیری‌ علیه موضوع فیلم «عنکبوت مقدس» در رسانه‌های وابسته حکومت ایران شکل گرفت و در همین روند، سازمان سینمایی وزارت ارشاد نیز در بیانیه‌ای ضمن «توهین‌آمیز» خواندن آن تهدید کرد که این فیلم «درصدد است مسیری را برود که سلمان رشدی‌ها» رفته‌اند.

اما واکنش مخالفان این فیلم در حالی است که عنکبوت مقدس جز در جشنواره کن امسال هنوز در جای دیگر اکران عمومی نداشته و بعید است که این مخالفان اصلا فیلم را دیده باشند.

فیلم «عنکبوت مقدس» محصول مشترک کشورهای دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه و به زبان فارسی است و در کشور اردن فیلمبرداری شده است.

توقیف «برادران لیلا»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در حاشیه جلسه هیئت دولت ​همچنین با اشاره به وضعیت فیلم «برادران لیلا»، ساخته سعید روستایی و دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن، به‌ طور ضمنی خبرهای قبلی مبنی بر توقیف آن را تأیید کرد.

آقای اسماعیلی با تأکید بر این‌که فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند، «باید مجوز اکران داشته باشند» افزود: «این فیلم قانون را رعایت نکرده است.»

وزیر ارشاد همچنین ادعا کرد برای این‌که محدودیتی برای فیلم «برادران لیلا» ایجاد نشود، «سازمان سینمایی دعوت‌شان کرد تا مراحل صدور مجوز اکران را طی کنند، اما این اتفاق نیفتاد».

اظهارنظر وزیر ارشاد درباره این فیلم یک روز پس از آن است که تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» خبر توقیف آن را «گمانه‌زنی رسانه‌ها» خوانده و گفته بود ارسال فیلم به کن با «تعامل کامل با سازمان سینمایی» وزارت ارشاد انجام گرفت.

هرچند در مقابل، روزنامه جام‌جم، متعلق به صداوسیما، نیز همزمان با انتشار گزارشی نوشت که این فیلم «بایگانی» می‌شود، چون «پیش از حضور در جشنواره کن برای دریافت پروانه نمایش اقدام نکرده است».

این واکنش‌های دولتی به حضور و برنده شدن فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن و مجوز اکران فیلم «برادران لیلا» در زمانی صورت گرفته که ده‌ها سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای مشترک در حمایت از اعتراضات مردم آبادان در پی فرو ریختن برج متروپل، از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خواستند «سلاح‌های خود را زمین گذاشته» و سرکوب مردم معترض را متوقف کنند.

سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا»، نیز پس از دریافت جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم،‌ فیپرِشی، در جشنواره کن فرانسه این جایزه را به مردم آبادان تقدیم کرد و ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم، هم در نشست خبری در جشنواره کن، در پاسخ به پرسش رادیوفردا گفت که «قائل» به استفاده از تریبون‌هایی چون جشنواره سینمایی کن برای بیان مطالبات مردم ایران است.

با استفاده از خبرگزاری ایسنا و وب‌سایت رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG