لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

فعالیت چند مجتمع فولاد ایران بر اثر حمله سایبری دچار اختلال شد


عکسی از بخشی از تأسیسات شرکت فولاد خوزستان
عکسی از بخشی از تأسیسات شرکت فولاد خوزستان

بامداد روز دوشنبه خبر رسید که حمله سایبری به سه کارخانه بزرگ فولاد ایران در خط تولید این مجتمع‌های صنعتی اخلال ایجاد کرده است.

شرکت فولاد خوزستان صبح روز دوشنبه، ۶ تیر، از حمله سایبری علیه این شرکت خبر داد و اعلام کرد «به‌دلایل معضلات فنی قادر به ادامه فعالیت نیست و تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود».

وب‌سایت این شرکت در حال حاضر از دسترس خارج است، اما این شرکت صبح دوشنبه در کانال تلگرامی خود با اعلام این خبر افزود که این حمله سایبری «به‌دلیل قطع برق و متوقف بودن خط تولید» منجر به آسیب نشده است.

این شرکت با این حال از تعطیلی آن تا اطلاع ثانوی «به‌دلایل معضلات فنی» خبر داد، اما از جزئیات این معضلات چیزی نگفته است.

پیام تلگرامی شرکت فولاد خوزستان روز دوشنبه پس از ساعاتی از خروجی شبکه‌های اجتماعی این شرکت حذف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امین ابراهیمی، مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان، گفت که درپی این حمله سایبری همچنین وب‌سایت، کانال‌های اطلاع‌رسانی و سامانه پیامکی این شرکت دچار اختلال شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی نیز روز دوشنبه خبر داد که «در ساعت ۶:۳۰ صبح امروز بخشی از سیستم‌های فناری اطلاعات فولاد کشور مورد حمله سایبری دشمنان خارجی قرار گرفت و به تبع آن بخش‌هایی از فولاد هرمزگان و خوزستان نیز دچار اختلال در تولید شد.»

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نیز حمله هکری به این کارخانه را تأیید کرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «با دفع سریع آن، ضمن بازگشت مجدد خطوط آسیب‌دیده به مدار تولید از توقف تولید ممانعت شده است.»

گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» با ارسال پیام و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفته و نوشته است: «امروز صنعت فولاد ایران وابسته به سپاه و بسیج، شرکت فولاد خوزستان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان را تحت حمله سایبری خود، "گنجشک درنده"، قرار دادیم. این شرکت‌ها همچنان علی‌رغم تحریم‌های بین المللی علیه آنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

شرکت فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در آبان ۱۴۰۰ و حمله به سامانه شهرداری تهران در ۱۲ خرداد اشاره کرد.

در این حمله در آستانه دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان ۹۸، تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در کشور از کار افتاد و ارائه بنزین ۱۵۰۰ تومانی برای بیش از یک هفته دچار اختلال شد و در آن زمان همان گروهی با نام «گنجشک درنده» مسئولیت حمله به سامانه سوخت را پذیرفت.

در تازه‌ترین مورد نیز ۱۲ خرداد یک حمله سایبری به سامانه شهرداری تهران انجام شد و همان روز سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که افراد وابسته به آن، با نزدیک شدن تاریخ سالمرگ روح‌الله خمینی، «۵۱۳۸ دوربین کنترلی» در شهرداری تهران را هک و از دسترس خارج کرده‌اند.

در پی افزایش حمله‌های سایبری به مراکز دولتی و حکومتی در ایران، روز یکشنبه ۵ تیر کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

سازمان پدافند غیرعامل نهادی است که در دهه اخیر زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بوده و با تصویب نهایی این قانون به سازمانی دولتی با ساختار و تشکیلات مستقل تبدیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG