لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

ایران: پیشرفت‌‌های مذاکرات هسته‌ای کاملاً تأمین‌کننده مطالبات ما نیست


در حالی که طرف‌های مقابل ایران در مذاکرات احیای برجام منتظر پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد آنچه در وین به دست آمده کاملاً مطالباتش را تأمین نمی‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۴ مرداد در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی در این زمینه گفت: «در این دور از مذاکرات پیشرف‌های نسبی حاصل شده است، اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تأمین‌کننده مطالبات قانونی ایران نیست».

در آخرین دور از مذاکرات وین، متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق احیای برجام به هیئت‌های مذاکره‌کننده ارائه شد و این هیات‌ها روز ۱۷ مرداد به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند تا درباره این متن توافق احتمالی با رهبران کشورهای خود مشورت کنند.

روز یکشنبه ۲۳ مرداد، نماینده روسیه در این مذاکرات، اعلام کرد آمریکا با متن پیشنهادی توافق موافقت کرده، اما ایران هنوز در این زمینه پاسخی نداده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، در تهران «مشورت‌های جدی در عالی‌ترین سطوح در این زمینه انجام شده و در حال انجام است».

او در کل نسبت به امکان دستیابی به یک توافق ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «حتماً زمینه برای توافق است، مشروط به این که خطوط قرمز ما رعایت شود و منافع اساسی کشور تأمین شود».

کنعانی درباره «خطوط قرمز» جمهوری اسلامی برای توافق هسته‌ای جزئیاتی ارائه نکرد، اما علی خضریان، یک نماینده مجلس شورای اسلامی یک روز قبل گفت: «با توجه به آخرین گزارش‌های دریافتی از مذاکرات وین، متاسفانه پیش‌نویس توافق احیای برجام همچنان با سیاست قطعی کشور فاصله زیادی دارد».

او در حساب توئیتری خود اضافه کرد «همچنان سخنرانی رئیس جمهور آمریکا به عنوان تضمین قرار گرفته و راستی‌آزمایی رفع تحریم نیز به‌جای ایران به آمریکا سپرده شده است».

به نوشته این نماینده مجلس، «لغو تحریم‌های نفتی و بانکی، مختومه شدن پرونده‌های مسائل باقی‌مانده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تبدیل ارز حاصل از فروش نفت به ارز مورد نیاز و شناسایی مشتری جهت برقراری روابط بدون مشکل تجاری و اقتصادی نیز در پیش‌نویس حل نشده است.»

این در حالی است که نشریه پولیتیکو که به گزیده‌ای از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا دسترسی پیدا کرده، گزارش داد در صورت پذیرش این متن، فشار بر سپاه پاسداران کاسته خواهد شد.

پولیتیکو همچنین نوشت متن پیشنهادی اتحادیه اروپا راه را برای تهران در زمینه جلوگیری از بررسی بیشتر سایت‌های اتمی مشکوک خود هموار می‌کند.

در همین زمینه پیشتر وال‌ استریت جورنال نیز در گزارشی این ادعا را مطرح کرد که اتحادیه اروپا برای احیای این توافق «امتیاز چشمگیر» تازه‌ای به ایران داده است.

اما رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، این گزارش‌ها را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG