لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

افت تولید بنزین ایران؛ سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به ۳۰ لیتر رسید


رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه تولید روزانه بنزین از ۱۰۵ میلیون لیتر به ۱۰۱ میلیون لیتر کاهش یافته، گفته است احتمال این که دوباره واردکننده بنزین و گازوئیل شویم، وجود دارد.

سیدحمید حسینی روز شنبه ۱۹ شهریور به ایلنا گفت با توجه به اینکه تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده برای جبران آن و کسری تولید یا باید پالایشگاه بسازیم که ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد، یا باید واردات بنزین داشته باشیم، یا به سمت تولید بنزین از پتروشیمی رکت کنیم و یا به کنترل مصرف و تقاضا روی بیاوریم.

وی توضیح نداد چرا تولید پالایشگاه خلیج فارس که چند سالی از راه‌اندازی آن گذشته است با افت مواجه شده است.

همایون صالحی رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران نیز روز جمعه ۱۸ شهریور گفته بود در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته است.

وزارت نفت ایران اخیرا اعلام کرد سهمیه ماهانه بنزین ۳ هزار تومانی برای خودروها را از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش داده است.

ایران در سال ۹۷ با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از واردات بنزین خودکفا شد و در سال ۹۹ به خاطر افت مصرف سوخت داخلی در قرنطینه‌های کرونا، حتی ۳ میلیارد دلار صادرات بنزین داشت.

اما طی هفته‌های گذشته هم مصرف بنزین کشور افزایش یافته و هم آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که تولید بنزین کشور از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز طی سال ۹۸ به حدود ۹۸ میلیون لیتر در ماه‌های ابتدایی سال جاری خورشیدی سقوط کرده و اکنون آقای حسینی می‌گوید حدود ۱۰۱ میلیون لیتر است.

دولت در سال گذشته نیز طرحی با عنوان «بنزین برای همه» را مطرح کرد که به جای خودروها، میزان محدودی بنزین به هر شهروند اختصاص می‌یافت. این طرح اگرچه منبع درآمدی چشمگیری برای دولت بود، اما در عمل به معنی فروش حجم عظیمی از بنزین به قیمت آزاد بود و با مخالفت مجلس مواجه شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در ادامه گفته است: «اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از ۲۵ درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعالند. بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به ۳۰ لیتر و نازل‌های غیر فعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.»

با توجه به عدم توازن در تولید و مصرف، همچنین نبود واردات بنزین، به نظر می‌رسد دولت طی ماه‌های گذشته از ذخایر بنزین برای جبران کسری سوخت استفاده کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، وزارت نفت و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG