لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۲۲:۰۹ ۲.۷.۱۴۰۱

سه نهاد مسیحی ایرانی سرکوب اعتراضات را محکوم کردند

شورای کلیساهای ایرانی همگام، سازمان ماده ۱۸، و کانون الهیات پارس با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند به عنوان بخشی از جامعه مسیحیان ایرانی، با حمایت از دادخواهی خانواده مهسا امینی، هم‌صدا با شهروندان کشورمان، سرکوب نظام‌مند زنان و نقض گسترده حقوق بشر شهروندان میهنمان را محکوم کرده، خواستار آزادی، عدالت و حقوق برابر برای همه ایرانیان هستیم.

این بیانیه که روز شنبه دوم مهرماه منتشر شده، می‌افزاید ما نیز مانند بسیاری از مردم کشورمان که با شجاعتی بی‌نظیر، پس از جان باختن مهسا، در خیابان‌های شهرهای کشورمان دست به اعتراض زده‌اند، تحمیل حجاب اجباری به مردم ایران را که دارای تنوع دینی، قومی، فرهنگی و عقیدتی هستند، نقض مسلم حقوق بشر دانسته، خواستار پایان بخشیدن به آن و دیگر قوانین تبعیض‌آمیز هستیم.

این سه نهاد یادشده در ادامه، شهروندان مسیحی ایران را به حمایت از حقوق بی‌صدایان و سرکوب‌شدگان فراخوانده‌اند.

۲۱:۰۸ ۲.۷.۱۴۰۱

به‌رغم قطع عمدی اینترنت و سرکوب «خونین» اعتراضات در یک هفته گذشته، شهرهای مختلف ایران برای هشتمین روز پیاپی همچنان صحنه درگیری ماموران امنیتی با مردم معترضی است که در واکنش به جان باختن مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمده‌اند. گزارش زیر را بخوانید:

۱۸:۳۸ ۲.۷.۱۴۰۱

بازداشت و احضار دست‌کم «۱۰ روزنامه‌نگار» توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت یا احضار دست‌کم ۱۰ روزنامه‌نگار از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد و خواهان آزادی فوری افراد نام‌برده شد.

بر اساس این گزارش نیلوفر حامدی، روح‌الله نخعی، فاطمه رجبی، علیرضا خوشبخت، مجتبی رحیمی، ویدا ربانی، الهه محمدی، الناز محمدی، حامد شفیعی و یلدا معیری از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که نیروهای امنیتی ضمن تفتیش خانه‌های آن‌ها، شماری را بازداشت و شماری را احضار کرده‌اند.

انجمن صنفی در بیانیه خود در مورد تشدید فشارها بر روزنامه‌نگاران در پی پوشش خبرهای مربوط به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و «خطر تضعیف نهاد رسانه» هشدار داده است.

در این بیانیه آمده است: «لازم است برای چندمین بار تاکید کنیم که از نظر حرفه‌ای پوشش خبری اعتراضات عمومی یا محدود با پوشش خبری زلزله، سیل، افتتاح سد یا کارخانه، انتشار آمار طلاق و‌ گزارش یک حادثه قتل هیچ تفاوتی ندارد.»

این انجمن در پایان یادآور شده است که نمی‌توان صرفا به دلیل پوشش خبری اتفاق‌ها برای رسانه‌ها «محدودیت‌های غیرقانونی» ایجاد کرد و به احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران پرداخت.

۱۷:۰۲ ۲.۷.۱۴۰۱

حمله سایبری یک گروه هکری به زیر‌ساخت‌های نرم‌افزازی «آستان قدس رضوی»

برخی گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که گروه هکرهایی که خود را با نام «بختک» معرفی کرده‌اند توانسته با هک زیرساختهای نرم‌افزاری و سرورهای «آستان قدس رضوی» در مشهد، دسترسی کارمندان این نهاد به سامانه را قطع کند.

گروه «بختک» روز شنبه با انتشار بخشی از اطلاعات محرمانه اتوماسیون اداری این نهاد که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود اعلام کرد: «این حمله سایبری را در اعتراض به قتل مهسا امینی، دزدی و اختلاس و ندادن مالیات از سوی آستان قدس رضوی انجام داده است».

این حمله در آستانه سالروز درگذشت امام هشتم شیعیان و همزمان با ازدحام مسافرانی که عازم مشهد هستند، صورت گرفته است.

نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از معافیت مالیاتی برخوردارند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی» یاد می‌شود و آستان قدس رضوی که با دستور آیت‌الله خمینی از پرداخت مالیات معاف شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر فعلی، نیز تأکید کرده که این نهاد نباید مالیات پرداخت کند.

۱۵:۰۷ ۲.۷.۱۴۰۱

با وجود اعلام معاونت دانشگاه تهران مبنی بر برگزاری «مجازی» کلاس‌های درس در هفته نخست مهر، شماری از دانشجویان این دانشگاه روز شنبه، دوم مهر، با حضور در ورودی این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در ویدئوهایی منتسب به این تجمع که رادیوفردا نمی‌تواند به طور مستقل تایید کند معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

در ویدئوهای دیگری نیز دانشجویانی دیده می‌شوند که با برخورد خشونت‌آمیز پلیس از ورود آن‌ها به دانشگاه جلوگیری می‌شود.

۱۴:۴۱ ۲.۷.۱۴۰۱

شهرهای متعددی در جهان در تعطیلات آخر هفته به صحنه تظاهرات حمایت از اعتراضات ضد حکومتی مردم ایران مبدل شد. ارزیابی می‌شود که تظاهرات بیان حمایت از ایرانیان روز یک‌شنبه، در ده‌ها شهر دیگر در پنج قاره جهان به اوج برسد.

برلین، پایتخت آلمان، روز جمعه، اول مهر، شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات پشتیبانی از خیزش مردم ایران بود. حضور هزاران ایرانی و آلمانی در راه‌پیمایی ابراز حمایت از مردم سرکوب شده ایران، کمتر در گذشته در چنین ابعادی دیده شده و یا بی‌سابقه است.

در کشور دوردست شیلی در آمریکای لاتین، در حالی که رئیس جمهوری آن کشور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نام مهسا (ژینا) امینی، دختر کشته شده ایرانی در اسارت نیروهای حکومتی ایران را به عنوان نمادی از ظلم حاکمیت ایران به مردم کشور ذکر کرد، صدها تن از مردم شیلی روز جمعه، اول مهر، برای بیان ایستادگی در کنار مردم به پاخاسته ایران تظاهرات کردند.

۱۳:۵۴ ۲.۷.۱۴۰۱

رئیس جمهور ایران روز شنبه، دوم مهر، بر «برخورد قاطع» با اعتراض‌ها در پی کشته شدن مهسا امینی تاکید کرد. وزارت کشور نیز تجمعات را «غیر قانونی» خواند و معترضان را تهدید کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، ابراهیم رئیسی در تماس با خانواده محمدرسول دوست‌محمدی، یکی از بسیجیان که گفته می‌شود در جریان اعتراض‌ها در مشهد کشته شده، این تجمع‌ها را «آشوبگری» و «شرارت» خواند و بر «برخورد قاطع» با معترضان از سوی «دستگاه‌های مسئول» تاکید کرد.

آقای رئیسی جمعه شب نیز بلافاصله پس از بازگشت از آمریکا اعتراضات را «اغتشاش» خوانده و معترضان را تهدید کرده بود.

۱۳:۰۵ ۲.۷.۱۴۰۱

جمعی از سینماگران ایران در واکنش به سرکوب مرگبار و خونین اعتراضات مردمی جاری در ایران بار دیگر بیانیه‌ای با درخواست «تفنگت را زمین بگذار» خطاب به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر کردند.

در این بیانیه ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران و درخواست برای عدم سرکوب این اعتراضات آمده است: «دیگر بار به همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب و خشونت علیه مردم شده‌اند یادآوری می‌کنیم این تفنگ‌ها با سرمایه عمومی برای دفاع از مردم در اختیارشان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرید. به آغوش ملت بازگردید.»

۱۲:۱۸ ۲.۷.۱۴۰۱

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگانِ پرواز ۷۵۲، در تجمع اعتراضی هزاران ایرانی در تورنتوی کانادا، از مقامات این کشور خواست که «صدای آزادی‌خواهی مردم ایران» باشند و با «محکوم کردن رفتارهای خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی»، «دسترسی رایگان به اینترنت در ایران»، «خودداری از صدور ویزا برای مقامات جمهوری اسلامی» و اعمال قانون «مگنیتسکی» در کنار مردم ایران و «سمت درست» تاریخ بایستند.

قانون «مگنیتسکی» مصوبه کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ بر تحریم و مجازات مقاماتی از کشورهای خارجی تاکید دارد که در نقض حقوق بشر و فساد در هر نقطه از جهان دست دارند.

۱۲:۱۰ ۲.۷.۱۴۰۱

ابراهیم رئیسی روز شنبه در حالی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ برای مدارس کشور شرکت کرد که برخی دانشگاه‌ها در پی اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی هفته اول مهر به‌ صورت مجازی برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس جمهور ایران روز شنبه، دوم مهر، به مناسبت آغاز سال تحصیلی در یک مدرسه دخترانه در تهران حضور پیدا کرد.

او در این مراسم به موضوع کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اعتراض‌های هفته گذشته اشاره نکرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG