لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۴۷ ۱۳.۷.۱۴۰۱

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا را تهدید کرد که در صورت وضع تحریم‌های تازه علیه تهران در واکنش به سرکوب معترضان در ایران، کشورهای اروپایی باید منتظر «اقدام موثر و متقابل» جمهوری اسلامی باشند.

حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه ۱۳ مهر در گفت‌وگوی تلفنی با لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، انتقادهای بین‌المللی در مورد سرکوب معترضان در ایران را «مداخلات خارجی در تحولات داخلی کشور» دانست.

یک روز پیش از این، وزیر خارجه فرانسه گفته بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم مقام‌های ایرانی دخیل در سرکوب اعتراضات اخیر در قالب «عدم اجازه ورود و مسدود کردن دارایی‌های آن‌هاست».

۱۹:۰۳ ۱۳.۷.۱۴۰۱

خشونت نیروهای انتظامی و لباس شخصی علیه دانشجویان دانشگاه دخترانه فنی شریعتی تهران

۱۸:۵۹ ۱۳.۷.۱۴۰۱

کشف حجاب چند تن از دانش‌آموزان در کرمانشاه

۱۷:۳۲ ۱۳.۷.۱۴۰۱

تصویر نیکا شاکرمی، معترض ۱۷ ساله، در صفحه نخست پرتیراژترین روزنامه ایتالیا

روزنامه کوریِره دِلاسِرا، یکی از قدیمی‌ترین و پرتیراژترین روزنامه‌های ایتالیا، روز چهارشنبه در صفحه نخست خود با انتشار تصویری نیکا شاکرمی، معترض ۱۷ ساله، گزارشی درباره آن‌چه بر او رفته است منتشر کرد.

با افزایش ابهام‌ها در پرونده کشته شدن این نوجوان اهل خرم‌آباد، بازنشر هشتگ نیکا شاکرمی تا اواسط روز چهارشنبه به بیش از یک‌میلیون و سی‌صد هزار توئیت رسید.

این روزنامه ایتالیایی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود به اعتراضات جاری در ایران و معرفی نسل جوانی پرداخته است که مطالباتی متفاوت با نسل‌های پیش از خود دارد.

۱۶:۵۸ ۱۳.۷.۱۴۰۱

ادعای شبکه تلویزیونی وابسته به حزب‌الله لبنان درباره مهسا امینی

یک کارشناس با حضور در شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، مدعی شد که مهسا امینی «از اعضای حزب تروریستی کومله» بود و با اسرائیل همکاری داشت».

این کارشناس در بخش دیگری از ادعای خلاف واقع خود اضافه کرد که مهسا امینی «به قصد خودکشی به اداره پلیس رفته بود تا ایران و منطقه را به آتش بکشاند».

پیشتر، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز مدعی شده بود اعتراض‌های جاری در ایران نتیجه تحریک از سوی آمریکاست و بازتاب‌دهنده خواست واقعی مردم نیست.

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، که به دنبال بازداشت توسط گشت ارشاد به حالت اغما فرو رفته بود روز ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری در تهران درگذشت.

امجد امینی، پدر مهسا امینی، تاکید کرده است که چند نفر از افرادی که همراه دخترش بازداشت شده بودند، به او گفتند که فرزندش در ون گشت ارشاد، از سوی ماموران مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته بود.

مخالفان حکومت معتقدند که او بر اثر ضرب‌وجرح توسط ماموران انتظامی احتمالا دچار آسیب مغزی شده و به همین دلیل درگذشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و وعده داده‌اند که نتایج تحقیقات کامل در مورد مرگ خانم امینی به زودی منتشر خواهد شد.

۱۶:۴۷ ۱۳.۷.۱۴۰۱

فرمانده نیروی انتظامی، سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران

خبرگزاری‌های ایران خبر می‌دهند که حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران خواهد بود.

آقای اشتری در حالی برای سخنرانی در نماز جمعه این هفته تهران دعوت شده که «پلیس امنیت اخلاقی» وابسته به نیروی انتظامی، متهم اصلی جان باختن مهسا امینی است.

به نظر می‌رسد پس از ادعای روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر این‌که در اعتراضات اخیر، «بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج» ظلم شد، قرار شده است که تریبون نماز جمعه در اختیار فرمانده نیروی انتظامی قرار گیرد.

با آن‌که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند پرونده جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد هنوز در دست بررسی است و نتیجه رسمی آن اعلام نشده، حسین اشتری چند روز پس از اعلام مرگ این جوان ۲۲ ساله مدعی شد: «با بررسی‌های صورت گرفته و همچنین نتیجه تحقیقات، هیچ موردی از ضرب‌وشتم در گزارش‌ها ارائه نشده است».

مقام‌های قوه قضائیه، چند نماینده مجلس و رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران نیز پیش از پایان تحقیقات، هرگونه ضرب‌وجرح این دختر جوان را تکذیب کرده‌اند. این در حالی است که امجد امینی، پدر مهسا امینی، بارها اعلام کرده که شاهدان عینی بازداشت شده همراه با دخترش در ون گشت ارشاد گفته‌اند که مهسا مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته است.

گروهی از پزشکان مستقل نیز بر اساس تصاویر سی‌تی‌اسکن مغز و ریه مهسا امینی، موضوع وارد شدن ضربه به سر او را تایید کرده‌اند.

۱۶:۲۹ ۱۳.۷.۱۴۰۱

نماینده پارلمان اروپا خطاب به معترضان: تا آزادی ایران در کنار شما می‌ایستیم

عبیر السهلانی، نماینده عراقی‌تبار سوئد در پارلمان اروپا، روز سه‌شبه حین سخنرانی در صحن پارلمان با‌ شعار «زن، زندگی، آزادی» در حمایت از شهروندان معترض در ایران به‌ویژه زنان، موهای خود را قیچی کرد و گفت «زنان در ایران به‌قدر کافی تحت ستم بوده‌اند».

او با انتقاد از «سرکوب» معترضان در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی گفت: «ما شهروندان اتحادیه اروپا خواهان توقف فوری و غیرمشروط خشونت علیه زنان و مردان در ایران هستیم».

خانم السهلانی همچنین با بیان این‌که «دستان رژیم ملاها در ایران به خون آلوده است»، افزود که اکنون «وقت عمل کردن است».

۱۵:۴۰ ۱۳.۷.۱۴۰۱

بر سر نیکا شاکرمی چه آمد؟

در حالی که رسانه‌های حکومتی در ایران با انتشار همزمان یک روایت یکسان از چگونگی کشته شدن نیکا شاکرمی مدعی‌اند که مرگ این دختر ۱۷ ساله در جریان اعتراضات روی نداده، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل به نقل از خانواده شاکرمی این روایت حکومت را زیر سوال برده‌اند.

به گفته اعضای خانواده نیکا شاکرمی، او روز ۲۹ شهریور در اعتراضات تهران در بلوار کشاورز حضور داشت و پس از آن ناپدید شد.

بر اساس این گزارش، این دختر نوجوان در آخرین تماس تلفنی که با دوستی داشته خبر داده است که ماموران در تعقیب او هستند.

۱۴:۱۴ ۱۳.۷.۱۴۰۱

توئیت فارسی سرویس کنش خارجی اتحادیه اروپا

«سرویس کنش خارجی اروپا» روز چهارشنبه در حساب رسمی خود در توئیتر با انتشار پیامی به زبان فارسی و با هشتگ مهسا امینی نوشت: «مردم در ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند. مقامات باید پاسخگوی مرگ مهسا امینی و بسیاری از تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز از آن زمان باشند. اتحادیه اروپا اقداماتی را جهت اعمال فشار برای احترام به حقوق بنیادی در نظر می‌گیرد.»

۱۳:۵۲ ۱۳.۷.۱۴۰۱

اذعان دادستان کل به ناکامی حکومت در کنترل فضای مجازی

دادستان کل کشور اعتراضات جاری در ایران را «شبیخون فرهنگی» توصیف کرد و ضمن حمله به مقام‌های پیشین دولتی گفت سال‌ها پیش که علی خامنه‌ای خواستار «مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی» شده بود باید «شبکه ملی اطلاعات» ایجاد می‌شد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل، روز سه‌شنبه در «مرکز بسیج قوه مقننه» گفت: «اینکه در جریان‌های این روزها، جوانان شانزده ساله حضور دارند، به دلیل فضای مجازی است.»

او همچنین با اشاره به حضور گسترده مردم ایران برای کسب ‌و کار در شبکه‌های مجازی گفت: «باید آن زمان که هنوز کسب‌وکار مردم در فضای مجازی نبود دوراندیشی می‌کردیم تا به جای استفاده از برنامه خارجی و با کمک فکر و اندیشه جوانان، شبکه داخلی ایجاد می‌کردیم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG