لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۵:۳۲ ۸.۸.۱۴۰۱

تیراندازی ماموران لباس شخصی در محوطه دانشگاه آزاد، واحد شمال

ویدئوهای رسیده از ایران نشان می‌دهد که به‌رغم سرکوب گسترده دانشجویان معترض و جو سنگین امنیتی در دانشگاه‌ها، تجمعات اعتراضی دانشجویان در روز یک‌شنبه هم ادامه یافت.

بر اساس یکی از این ویدئوها، نیروهای لباس‌شخصی و بسیجی با دانشجویان معترض در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال درگیر شده و اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

به گفته دانشجویان بیشتر این اشخاص نیروهای حکومتی هستند که تحت عنوان دانشجو به درون دانشگاه راه داده می‌شوند و مسلح هستند.

۱۵:۱۹ ۸.۸.۱۴۰۱

۱۴:۴۶ ۸.۸.۱۴۰۱

در پی انتشار خبر دفن مخفیانه پیکر رضا حقیقت‌نژاد، خواهر او دل‌نوشته‌ای در اینستاگرام منتشر کرد با عنوان «وطن» که در بخشی از آن چنین آمده است: «وطن، به معنای کامل درد ... وطنی که تو را با مرگ فقط قبول کرد. وطنی که از زنده‌بودن تو ترس داشت. وطنی که تو را از من گرفت. وطنی که آزادی بیان نداشت. وطنی که حتی بی‌جا‌ن‌بودن تو را هم به من نداد. وطنی که تو را تنها به خاک سپرد... به جای من فریاد بزن.»

۱۳:۲۲ ۸.۸.۱۴۰۱

سپاه پاسداران پیکر رضا حقیقت‌نژاد را مخفیانه دفن کرد

رادیو فردا مطلع شده است که مأموران سپاه پاسداران پنج روز پس از ربودن پیکر رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار درگذشته رادیو فردا، جنازه او را بدون اجازه و اطلاع خانواده مخفیانه دفن کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که مأموران اجازه ندادند خانواده حقیقت‌نژاد آخرین وداع را با فرزند خود داشته باشند و پیکر او را در منطقه‌ای دور از زادگاه خود دفن کردند.

پیکر رضا حقیقت نژاد با وجود صدور مجوز توسط سفارت جمهوری اسلامی در برلین برای انتقال آن به ایران، روز چهارم آبان توسط مأموران سپاه پاسداران در فرودگاه شیراز ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

۱۲:۴۱ ۸.۸.۱۴۰۱

آغاز اعتراضات دانشجویی روز یک‌شنبه

تصاویر دریافتی حاکی است که روز یک‌شنبه ۸ آبان نیز اعتراضات دانشجویی در ایران همچنان ادامه دارد.

یک‌شنبه، در چهل و پنجمین روز از آغاز اعتراضات مردمی در ایران، دانشجویان داروسازی شیراز با تجمع شعار دادند: «مرگ بر تیرانداز، چه زاهدان چه شیراز.»

تجمع بزرگی نیز از دانشگاه زنجان گزارش می‌شود و دانشجویان دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز در همین روز شعار «از زاهدان تا شیراز، جانم فدای ایران» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه منتظری مشهد نیز با شعار «با خون ما نوشتید: ما مهسا رو نکشتیم» دست به اعتراض زدند.

تجمع و تحصن دانشجویان دانشکده هنر و معماری بوعلی سینای همدان در اعتراض به تهدید دانشجویان به اخراج از دانشگاه و خوابگاه، پرتاب گاز اشک‌آور به سوی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای سنندج، و تجمع دانشجویان دانشگاه پردیس رضوان امام رضای مشهد از دیگر رویدادهای در جریان طی روز یک‌شنبه است.

۱۱:۲۹ ۸.۸.۱۴۰۱

تصاویر دریافتی حاکی است که افراد بخش حراست دانشگاه علم و صنعت تهران، درپی ناتوانی از بازگرداندن وضعیت به شکل قبلی که در آن دختران و پسران دانشجو را وادار به تفکیک جنسیتی به هنگام غذا خوردن می‌کردند، سعی در پاشیدن آب به روی آنان در هنگام صرف غذا کرده‌اند.

تصاویر همچنین نشان می‌دهد که فردی از حراست، قصد بلند کردن دست خود به روی یک دختر دانشجو را دارد که با مقاومت دیگر دانشجویان در برابر خود مواجه می‌شود.

۱۱:۲۶ ۸.۸.۱۴۰۱

یک پزشک ایرانی با انتشار ویدئوهایی در اینستاگرام خود ضمن بررسی موشکافانه گزارش پزشکی قانونی جمهوری اسلامی با موضوع «مرگ» مهسا امینی، «تناقض‌ها و موارد کذب یا نادرست» این گزارش را شرح داد.

دکتر کاوه مظفری در این ویدئو چنین نتیجه‌گیری می‌کند که این گزارش را نهادهای امنیتی نوشته یا بازنویسی کرده‌اند تا مردم را فریب بدهند که مهسا امینی در بازداشت پلیس کشته نشده است در حالی که شواهد علمی موجود در همین گزارش ثابت می‌کند که چنین اتفاقی افتاده است.

۱۱:۱۸ ۸.۸.۱۴۰۱

بازداشت توماج صالحی

پس از آن‌که برخی خبرگزاری‌های حکومتی از بازداشت توماج صالحی، خواننده معترض، خبر دادند و ادعا کردند او هنگام «خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور دستگیر شد»، حساب کاربری او در توئیتر خبر بازداشت او را تأیید اما اعلام کرد او را در استان چهارمحال و بختیاری دستگری کرده‌اند.

خبرگزاری «دانشجو»، از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن اعلام این خبر عکسی را هم از این خواننده معترض منتشر کرد که با یک چشم‌بند داخل یک ماشین دیده می‌شود.

ساعتی بعد حساب توماج صالحی در توئیتر ضمن رد ادعای بازداشت او «هنگام خروج از مرز»، تصویری از پیام قبلی آقای صالحی به گرداننده حسابش را هم منتشر کرد که در آن توصیه‌های او برای بعد از بازداشت دیده می‌شود.

در این گزارش بیشتر بخوانید:

۱۱:۱۱ ۸.۸.۱۴۰۱

حمایت دوباره آنجلینا جولی از اعتراضات مردم ایران

آنجلینا جولی، ستاره مشهور سینما، امروز پاره‌ای از شعر مشهور حمید مصدق را به زبان فارسی و انگلیسی و با هشتگ «زن زندگی آزادی» در اینستاگرام خود منتشر کرد: «من اگر برخیزم / تو اگر برخیزی / همه برمی‌خیزند / من اگر بنشینم / تو اگر بنشینی / چه کسی برخیزد؟»

خانم جولی همچنین نوشت که یک دوست ایرانی‌اش این شعر را به او یادآوری کرده و همچنین افزوده است که «امروز به همه جوانان ایرانی فکر می‌کنم که شجاعانه در برابر ده‌ها سال رفتار وحشیانه و سرکوب زنان ایرانی ایستاده‌اند».

آنجلینا جولی که در اینستاگرام نزدیک به ۱۴ میلیون دنبال‌کننده دارد، پیش از این هم با انتشار عکس مهسا امینی از اعتراضات سراسری مردم ایران حمایت کرده بود.

۱۱:۰۳ ۸.۸.۱۴۰۱

سخنان ابراهیم رئیسی در مورد «حرمت و قداست دانشگاه»

در حالی که حمله ماموران جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ها و ضرب و جرح دانشجویان، حتی در خوابگاه‌‌های آنان، همچنان ادامه دارد، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، شامگاه شنبه گفت که «حرمت و قداست دانشگاه به این علت است که علم و دانش مهم‌ترین ابزار هدایت و نجات انسان است.»

او که در دیدار با رئیسان دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سخن می‌گفت، از آنان خواست تا «محور اصلی تلاش خود را به حفظ و ارتقای روحیه تولید علم و دانش در دانشگاه‌ها معطوف کنند.»

این سخنان ابراهیم رئیسی در حالی بیان می‌شود که ماموران حکومتی، با یورش و ضرب و شتم دانشجویان به ایجاد فضای وحشت و ارعاب در دانشگاه‌ها مشغول‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG