لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۷:۴۹ ۶.۹.۱۴۰۱

روزنامه جوان: این‌که بیش از ۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه دست دخترهاست، ثمره برنامه‌ریزی غلط است

روزنامه جوان، وابسته به سپاه، در شماره روز شنبه پنجم آذر به نقل از یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین، جامعه کنونی ایران را تحت سلطه «زن‌سالاری» و جنبش «فمینیسم» توصیف کرد و آن را از عوامل دامن‌زننده به اعتراضات جاری در ایران دانست.

ابن‌الدین حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه، به این روزنامه گفته است: «اگر امروز بیش از ۵۰ درصد صندلی کلاس‌های دانشگاه دست دخترهاست، این ثمره برنامه‌ریزی غلط است».

او نتیجه‌گیری کرده است که چنین برنامه‌ریزی «غلطی» موجب شده مردها عملاً بیکار شوند و جامعه زن‌سالار شود و این زن‌سالاری در همه عرصه‌ها نمود یافته است.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که زنان و دختران به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان در اعتراضات کنونی ایران، موسوم به «زن، زندگی،‌ آزادی» نقشی محوری ایفا کرده‌اند و با برداشتن حجاب اجباری و آتش زدن روسری‌ها به اعتراضات ضدحکومتی اخیر پیوسته‌اند.

حمیدی همچنین اصلاح‌طلبان و به‌ویژه «جبهه مشارکت» را به شکل‌گیری سبک زندگی آمریکایی و اختلاف طبقاتی در کشور متهم کرده و افزوده است: «میرحسین موسوی، مرحوم هاشمی، خاتمی، روحانی و امثال این‌ها در این ۴۰ سال گذشته تقریباً ۳۰ سال سر کار بودند و این‌ها این مسائل را به وجود آورده‌اند».

این استاد جامعه‌شناسی در ادامه اظهاراتش به گردش آزاد اطلاعات از طریق اینترنت و مراودات با جهان آزاد نیز تاخته و از اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از حذف «سیستم فیلترینگ» اینترنت یا همان طرح صیانت انتقاد کرده است.

این ادعا نیز در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از منتقدان مسدودسازی اینترنت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین، را از تسهیل‌کنندگان اجرای طرح صیانت و فیلترینگ گسترده در ایران به‌ویژه در آبان خونین ۹۸ می‌دانند.

۱۶:۳۱ ۶.۹.۱۴۰۱

استاندار بوشهر امروز گفت که «اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در خلیج فارس» باعث شد بازی‌های تیم فوتبال ایران در جام جهانی قطر صحنه «تبلیغات علیه نظام» نشود. او توضیحی در مورد ارتباط این دو موضوع با هم نداد.

احمد محمدی‌زاده همچنین مدعی شد کسانی که ویزا و هتل گرفته بودند تا در بازی‌های جام جهانی علیه جمهوری اسلامی اقدام کنند، «مجبور به باطل کردن ویزا و بلیت خود شدند».

استاندار بوشهر توضیح بیشتری در این مورد نداد، اما در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از مواجهه مأموران حکومت قطر با تماشاگرانی منتشر شده که نشان می‌دهد در زمان ورود به ورزشگاه یا در زمان برگزاری بازی‌ها مانع حضور آنان با پرچم دارای نشان شیر و خورشید یا لباس‌‌ها و کاغذهای حاوی شعار «زن زندگی آزادی» می‌شوند.

دیروز گروه هکری بلک ریوارد دو سند متنی را منتشر کرد که برنامه‌ریزی و راهکارهای جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری سیاسی از جام جهانی فوتبال به‌ویژه در راستای سرکوب هرگونه اعتراض از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را به خوبی نشان می‌دهد.

۱۶:۱۸ ۶.۹.۱۴۰۱

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یک‌شنبه با اشاره به استفاده از تیر جنگی برای سرکوب اعتراض‌ها در شهرهای کردنشین و لشکرکشی و امنیتی کردن فضای این شهرها، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت را مسئول پاسخ‌گویی در مورد وضعیت کنونی این مناطق عنوان کرد.

جلال محمودزاده در این جلسه، آمار رسمی کشته‌شدگان شهرهای کردنشین را ۱۳ نفر اما آمار غیر رسمی را ۱۰۵ نفر اعلام کرد.

سازمان حقوق بشر ایران، یکم آذر تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری را دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک و ۲۷ زن اعلام کرده بود. بر اساس گزارش این سازمان پس از سیستان و بلوچستان با ۱۲۶ نفر کشته، استان‌های کردستان با ۴۸ نفر و آذربایجان غربی با ۴۵ نفر کشته، بیشترین آمار جان‌باختگان را در اعتراضات سراسری داشته‌اند.

۱۶:۰۵ ۶.۹.۱۴۰۱

۱۵:۵۴ ۶.۹.۱۴۰۱

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت رضا اسدآبادی، خبرنگار خبرگزاری ایلنا در روز چهارشنبه، دوم آذر توسط ماموران اطلاعاتی و انتقال او به مکانی نامعلومی خبر داد.

درباره دلایل بازداشت آقای اسدآبادی و اتهامات احتمالی منتسب به او تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

۱۴:۲۳ ۶.۹.۱۴۰۱

اعتصاب‌ها و تجمع‌ها در دانشگاه‌های ایران ادامه دارد

تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تداوم اعتراض‌ها، اعتصابات و تجمع‌های دانشجویی در ایران است.

کانال تلگرامی شریف‌تودی با انتشار تصاویری نوشت که جمعی از دانشجویان دانشکده‌های کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران روز یکشنبه ششم آذر در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌‌الورود کردن دانشجوها و جو امنیتی دانشگاه در سرسرای دانشکده‌های خود دست به تحصن زدند.

همزمان شورای صنفی دانشجویان کشور نیز از برگزاری تحصن در دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی تهران و دانشگاه آزاد سنندج خبر داد.

ویدئویی از تجمع دانشجویان ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران منتشر شده که در این تجمع، دانشجویان شعارهایی چون «زن زندگی آزادی»، «دانشجو زندانی آزاد باید گردد» و «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» سر می‌دهند.

همچنین دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران به کیفیت بد غذای خود اعتراض کردند. دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج هم در اقدامی نمادین، یاد کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات، را گرامی داشتند.

۱۳:۵۰ ۶.۹.۱۴۰۱

محمود صادقی روز شنبه، پنجم آذر به دادسرای اوین احضار شد. اتهامات علیه این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» عنوان شده است.

آقای صادقی از پیش از آغاز و در طی اعتراضات سراسری پست‌های انتقادی بسیاری علیه حکومت و مقامات آن منتشر کرده است.

او هم‌چنین از جمله اصلاح‌طلبانی است که در جلسه هفته گذشته با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، راهکارهایی را برای خروج حکومت از «بحران» فعلی ارائه داده‌ است.

در اعتراضات سال‌های گذشته، به‌ویژه در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، معترضان با سردادن شعارهایی مانند «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» خواستار سرنگونی کامل جمهوری اسلامی فارغ از همه گرایش‌های سیاسی مختلف در آن شدند.

۱۳:۳۵ ۶.۹.۱۴۰۱

تغییر شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه تهران، دیروز از تغییر شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت با این تغییرات که در آبان ماه به امضای وزیران علوم و بهداشت رسیده، «با حذف برخی حقوق و تکالیف، امکان برخورد سختگیرانه‌تر با دانشجویان» فراهم شده است.

آقای برهانی درباره یکی از این تغییرات نیز در توئیتر خود نوشت: «در شیوه‌نامه انضباطی جدید، تشکیل گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بیش از صد نفر نیازمند اخذ مجوز شده و الا تشکیل و عضویت در آن‌ها تخلف انضباطی شدید است.»

به‌نوشته این استاد دانشگاه، «این تحدید آزادی حتی در صنف کله‌پزها و نانواها و رفتگران هم وجود ندارد».

در بیش از دو ماه گذشته بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی بوده که در موارد زیادی با سرکوب نیروهای امنیتیِ لباس‌شخصی مواجه شده. همچنین شمار نامعلومی از دانشجویان معترض در دو ماه گذشته در محیط دانشگاه یا در خوابگاه و منازل خود بازداشت شده‌اند که از وضعیت تعداد زیادی از آنان اطلاعی در دست نیست.

۱۳:۱۱ ۶.۹.۱۴۰۱

اعتصاب کامیونداران در برخی نقاط کشور آغاز شد

هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها و در ادامه اعتصابات روزهای اخیر در برخی مراکز تولیدی ایران، برخی گزارش‌ها از شکل‌گیری اعتصاب کامیونداران در برخی نقاط کشور، ازجمله در منطقه شاپور اصفهان، در کرمانشاه، قزوین و بندرعباس طی روز یک‌شنبه، حکایت دارد.

روز یکشنبه ۶ آذر، ویدئوهایی از کامیونداران منتشر شده که در آن اعلام می‌کنند به‌رغم این‌که برای تشویق آنان اعلام شده «سوخت ترمیمی» به کامیونداران تعلق می‌گیرد، اعتصاب کرده‌اند.

اعتصاب کامیونداران یک روز پس از آن در حال شکل‌گیری است که گزارش‌هایی از اعتصاب در برخی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی ازجمله شرکت ذوب آهن اصفهان منتشر شد.

۱۲:۵۷ ۶.۹.۱۴۰۱

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز یک‌شنبه گفت: «متاسفانه در جریانات اخیر، بعضی‌ها در داخل با توهمات دشمنان همراه شدند، انها هم خواب می‌بینند، سراب می‌بینند.»

او از فرد خاصی نام نبرد و درباره این «توهمات» ادعایی خود هم توضیح نداد، اما مدعی شد: «این نظام قدرتمند است و بسیجیان و نظام»، «قدرت‌های بزرگ» را شکست می‌دهند.

پیشتر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در سخنرانی خود در یک همایش گفته بود که در جریان اعتراضات جاری در ایران «برخی خواص، چهره‌های سیاسی و نخبگان»، علیه اعتراضات موضع‌گیری نکردند و «مردود شدند».

در جریان اعتراضات اخیر در ایران، بسیاری از چهره‌های ورزشی و هنری از اعتراضات مردم حمایت کردند. اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی این حمایت را «بی‌ارزش» دانست و از قوه قضاییه خواست درباره «اینکه موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه» تصمیم‌گیری کند.

رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین سخنرانی خود نیز بار دیگر معترضان را «اغتشاشگر» خواند و از بسیجیان دفاع کرد و از آنان خواست «ناامید» نشوند.

در حالی که نیروهای بسیج همواره بخش مهمی از توان جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مردمی بوده، خامنه‌ای گفت: «در این قضایای اخیر، بسیجی‌های مظلوم واقع شدند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG