لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۸:۳۸ ۴.۱۲.۱۴۰۱

احضار یک خبرنگار با شکایت سازمان محیط زیست

زینب رحیمی، خبرنگار محیط زیست در توئیتی از احضار خود به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد.

بر اساس این گزارش، شاکی او سازمان حفاظت محیط زیست است و اتهامات وارده به او نیز «افترا و نشر اکاذیب» عنوان شده است.

وی پیش از این در سال ۱۳۹۹ به دلیل انتشار یک توئیت انتقادی از سازمان محیط زیست، از خبرگزاری ایسنا اخراج شده بود.

۰۸:۳۳ ۴.۱۲.۱۴۰۱

پایان اعتصاب غذای سامان یاسین

خانواده سامان یاسین، خواننده رپ اعتراضی زندانی، از پایان اعتصاب غذای وی در زندان به «درخواست همبندی‌هایش» خبر دادند.

این هنرمند کُرد از روز پنجشنبه ۲۷ بهمن در اعتراض به بلاتکلیفی خود در بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود و روز چهارشنبه، سوم اسفند به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وی از هشتم مهر ماه در بازداشت است و پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به «اعدام» محکوم شده بود، دیوان عالی کشور پرونده او را برای «رسیدگی مجدد» باردیگر به همین شعبه ارجاع کرده است.

۰۷:۴۳ ۴.۱۲.۱۴۰۱

«ابراز نگرانی» درباره وضعیت سلامتی توماج صالحی در زندان

یه-اون ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل توماج صالحی، خواننده ترانه‌های اعتراضی زندانی در ایران روز چهارشنبه سوم اسفند ماه نسبت به وضعیت آقای صالحی ابراز نگرانی کرد.

یه-اون ری در توئیتی نوشت: «توماج صالحی ۱۱۶ روز است که در سلول انفرادی در حبس است. وضعیت سلامتی او نگران کننده است. جراحات او در اثر شکنجه هرگز درمان نشده است. نه تنها چشم او، بلکه دست‌ها و پایش نیز(معالجه نشده‌اند). این (جراحات) می‌توانند به آسیب دائمی منجر شود.»

این نماینده پارلمان در ادامه این رشته توئیت نوشته است: «تمام جهانیان باید بدانند چه کسی مسئول است؛ بازرس محمد حسین بخشی و دادستان موسویان توماج صالحی را به "افساد فی الارض" و "محاربه" متهم کرده‌اند. قاضی براتی، مسئول صدور حکم او در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان است.»

در همین زمینه، حساب کاربری توماج صالحی نیز نسبت به وخامت وضعیت سلامتی این معترض بازداشتی ابراز نگرانی کرده است.

توماج صالحی روز هشتم آبان در میانه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در روزهای پیش از دستگیری، محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

از جمله اتهامات این خواننده معترض «محاربه و افساد فی‌الارض» اعلام شده است؛ اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ممکن است حکم اعدام به‌‌دنبال داشته باشد.

بر اساس یک روال غیرقانونی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی وکالت وکلای انتخابی شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به‌ویژه کسانی را که در معرض خطر اعدام هستند نپذیرفته و امکان دسترسی به پرونده و ملاقات به موکلان را به آن‌ها نداده است.

۰۶:۳۲ ۴.۱۲.۱۴۰۱

ده‌ها شخصیت جمهوری‌خواه روز چهارشنبه سوم اسفند با انتشار بیانیه‌ای از «منشور‌ مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل صنفی و‌ مدنی ایران» حمایت کردند و آن را «گامی مهم در همگرایی نیروها» برای گذار و «بسترساز تحول دموکراتیک» در کشور دانستند.

۲۰ تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران به تازگی در بیانیه‌ای «مطالبات حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند که شامل مواردی چون آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، آزادی عقیده و بیان در کشور، لغو فوری صدور مجازات مرگ، برابری حقوق زنان با مردان، عدم دخالت دادن مذهب در سیاست، تامین ایمنی کار و امنیت شغلی، لغو قوانین تبعیض‌آمیز و عادی‌سازی روابط خارجی در بالاترین سطوح با همه کشورهای جهان می‌شود.

شخصیت‌های جمهوری‌خواه امضاکننده این بیانیه که ۶۵ نفر هستند، گفته‌اند به سه دلیل از منشور مورد اشاره حمایت می‌کنند که یکی از آنها تدوین منشور در داخل کشور است و این که چنین قدمی «بستر اصلی تحول دموکراتیک در ایران» را فراهم می‌کند.

گزارش زیر را بخوانید:

۰۵:۲۳ ۴.۱۲.۱۴۰۱

تصاویر ویدئویی از شعارهای اعتراضی شهروندان نسبت به بالار فتن بهای دلار آمریکا، در سطح بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها معترضان شعار می‌دهند :« دلار شده پنجاه(هزار) تومان، کی پا میشی هم‌وطن»

۰۱:۴۹ ۴.۱۲.۱۴۰۱

بیش از ۶۰۰ فعال سیاسی و مدنی روز چهارشنبه ۳ اسفند با انتشار بیانیه‌ای تایید حکم ۹ سال زندان برای سعید مدنی، جامعه‌شناس، در دادگاه تجدید نظر را نشانه‌ای دیگر از فقدان استقلال قضایی در ایران دانستند و نسبت به عواقب این نوع احکام هشدار دادند.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران هفته گذشته حکم اولیه علیه سعید مدنی را عینا تایید کرد که ۸ سال آن قابل اجراست. آقای مدنی که پژوهش‌های دامنه‌داری در حوزه جنبش‌های اجتماعی و همچنین آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت علیه زنان، تن‌فروشی و کودک‌آزاری انجام داده است، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به «تشکیل و اداره گروه های معاند نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» متهم شده بود.

امضاکنندگان این بیانیه اما اتهامات سعید مدنی را غیرواقعی و ساخته و پرداخته نهادهای امنیتی دانسته‌اند که دادگاه نیز به دلیل فقدان استقلال بر مبنای آن حکم صادر کرده است.

گزارش زیر را بخوانید:

۰۰:۲۰ ۴.۱۲.۱۴۰۱

اعتراض نازنین بنیادی به حجاب سفیر سوئیس در قم

انتشار تصاویری از سفیر سوئیس در ایران که با چادر سیاه در قم حضور پیدا کرده بود، با انتقاد نازنین بنیادی، بازیگر و از چهره‌های شاخص اپوزیسیون در خارج از کشور، مواجه شد.

خانم بنیادی روز چهارشنبه با انتشار توئیتی نوشت: «قانونگذاران غربی اغلب از ما می‌پرسند چگونه می‌توانند به بهترین شکل از مردم ایران حمایت کنند. حضور سفیر سوئیس با پوشش مذهبی کاملا محافظه‌کارانه- در میانه فریادهای زن، زندگی، آزادی و در حالی که زنان شجاع ایرانی همه چیز را برای آزادی به خطر می‌اندازند- دقیقاً همان کاری است که نباید انجام داد».

پایگاه اطلاع رسانی آستان «حضرت معصومه» روز چهارشنبه تصاویری از حضور نادین الیویری لوزانو، سفیر سوئیس در ایران، منتشر کرد که با چادر سیاه در میان چند روحانی حاضر شده و گفته که «در حرم حضرت معصومه چادر سر کرده و از بخش‌های مختلف حرم دیدار کرده است».

انتشار تصاویر خانم لوزانو با چادر سیاه در میان آخوندهای حرم انتقادهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.

هم‌زمان با حضور سفیر سوئیس با چادر مشکی در قم، رسانه‌های ایران روز چهارشنبه گزارش داداند که «مجمع عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس ۱۵ اسفند برگزار می‌شود».

۲۳:۳۰ ۳.۱۲.۱۴۰۱

۲۳:۱۰ ۳.۱۲.۱۴۰۱

رئیس رادیو اروپای آزاد در واکنش به تحریم ایران: مایه افتخار من است

مدیر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی که روز دوم اسفند در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت، می‌گوید: «این مایه افتخار من است که توسط رژیم ایران تحریم شدم».

جیمی فلای روز چهارشنبه سوم اسفند در بیانیه‌ای افزود: من به خبرنگاران رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی) می‌بالم که «دروغ‌ها و ستمگری‌های حکومت» را افشا می‌کنند و به مخاطبان رو به رشدی که خواهان حقیقت هستند، دسترسی پیدا می‌کنند.

آقای فلای می‌گوید هیچ چیزی فعالیت ما را متوقف نخواهد کرد.

۲۱:۵۷ ۳.۱۲.۱۴۰۱

احمد خاتمی: اعضای خبرگان رهبری از وضعیت بی‌حجابی در عذابند

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه سوم اسفند گفت که اعضای این مجلس از «وضعیت بی‌حجابی در کشور در عذابند».

احمد خاتمی، از چهره‌های تندرو جمهوری اسلامی، در حاشیه اختتامیه یازدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری درباره مسائل مطرح شده در این دوره از اجلاس گفت: «اعضای خبرگان رهبری دغدغه‌های فرهنگی‌ هم داشتند و از وضعیت بی‌حجابی در کشور و این ناهنجاری بزرگ در عذاب بودند و از آقای رئیس‌جمهور می‌خواستند که علاجی برایش بیابند».

بیشتر

XS
SM
MD
LG