لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

حمایت ده‌ها جمهوری‌خواه ایران از منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی


تشکل‌های مستقل صنفی و مدنی که منشور مطالبات حداقلی را امضا کرده‌اند
تشکل‌های مستقل صنفی و مدنی که منشور مطالبات حداقلی را امضا کرده‌اند

ده‌ها شخصیت جمهوری‌خواه روز چهارشنبه سوم اسفند با انتشار بیانیه‌ای از «منشور‌ مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل صنفی و‌ مدنی ایران» حمایت کردند و آن را «گامی مهم در همگرایی نیروها» برای گذار و «بسترساز تحول دموکراتیک» در کشور دانستند.

۲۰ تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران به تازگی در بیانیه‌ای «مطالبات حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند که شامل مواردی چون آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، آزادی عقیده و بیان در کشور، لغو فوری صدور مجازات مرگ، برابری حقوق زنان با مردان، عدم دخالت دادن مذهب در سیاست، تامین ایمنی کار و امنیت شغلی، لغو قوانین تبعیض‌آمیز و عادی‌سازی روابط خارجی در بالاترین سطوح با همه کشورهای جهان می‌شود.

شخصیت‌های جمهوری‌خواه امضاکننده این بیانیه که ۶۵ نفر هستند، گفته‌اند به سه دلیل از منشور مورد اشاره حمایت می‌کنند که یکی از آنها تدوین منشور در داخل کشور است و این که چنین قدمی «بستر اصلی تحول دموکراتیک در ایران» را فراهم می‌کند.

امضاکنندگان بیانیه همچنین تاکید داشته‌اند که «قدم برداشتن برای تدوین اولیه این منشور خود گام مهمی در همگرایی بخش مهمی از نیروها و نهادهای صنفی و مدنی ایران است».

آنها در توضیح دلیل سوم حمایت خود از متن یادشده نیز گفته‌اند که «این منشور "مفاهیم" را به "مصادیق" نزدیک کرده و صدا و مطالبات بخش مهمی از جامعه صنفی و مدنی ایران را به اطلاع افکار عمومی در داخل و خارج از کشور رسانده است».

امضاکنندگان بیانیه در معرفی خود تاکید کرده‌اند که علی‌رغم خط مشی‌های گوناگون سیاسی و فرهنگی که دارند، همگی معتقد به ارتباط و تشکیل بلوک در بین گرایش های سیاسی، احزاب، تشکل های صنفی و مدنی جهت «گذار» به یک جمهوری سکولار دموکرات هستند.

این بیانیه به امضای چهره‌هایی چون الهه امیرانتظام،رضا علیجانی، علی کشتگر، کاظم علمداری،محسن یلفانی، محمد اولیایی‌فرد، مریم سطوت، سپیده جدیری، منصوره شجاعی، مهدی فتاپور، نیره توحیدی، مهدی نوربخش و حمید آصفی رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت زیتون و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG