لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

اعتراضات شبانه: تجمع و شعارهای ضدحکومتی در ۵ منطقه تهران و شهرهای سنندج و مشهد


مردم معترض شامگاه دوشنبه هفتم آذر ماه در چند منطقه از تهران از جمله اکباتان و چیتگر در غرب پایتخت و هفت حوض نارمک در شرق، اقدام به برپایی اعتراضات خیابانی کردند و در مناطقی چون تهرانپارس و پیامبر نیز به سر دادن شعارهای شبانه ضد حکومتی پرداختند.

اعتراضات شبانه در تعدادی شهرها از جمله سنندج، اهواز، مشهد، و بابلسر نیز به شکل تجمع خیابانی، شعاردهی شبانه و آتش زدن تندیس‌ها و نمادهای حکومتی ادامه داشت.

در تهران، جمعی از ساکنان شهرک اکباتان در غرب پایتخت شامگاه دوشنبه هفتم آذر ماه بار دیگر با تجمع در این شهر به اعتراضات ضد حکومتی ادامه دادند.

معترضان در شهرک اکباتان با سر دادن شعار «توماج صالحی آزاد باید گردد» و «آرش صادقی آزاد باید گردد»، از توماج صالحی، خواننده موسیقی اعتراضی و آرش صادقی فعال مدنی بازداشت شده حمایت کردند.

ساکنان شهرک اکباتان همچنین در اعتراضات شامگاه دوشنبه خود با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «کردستان تنها نیست، ایران پشتیبانش است» به سرکوب خشونت‌آمیز مردم کردستان اعتراض کردند.

در شهرک چیتگر نیز جمعی از مردم شامگاه دوشنبه با تشکیل حلقه اتحاد به اعتراضات شبانه ادامه دادند. «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در شرق تهران جمعی از مردم شامگاه دوشنبه در میدان هفت حوض نارمک با برپایی اعتراضات خیابانی به سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

مناطق نارمک و تهرانپارس همچنین دوشنبه شب شاهد شعارهای شبانه مردم از داخل خانه‌ها و فراز مجتمع‌های مسکونی بود. در نارمک مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در تهرانپارس نیز جمعی از معترضان از مجتمع‌های مسکونی به سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» پرداختند.

جمعی از مردم در محله پیامبر شهر تهران هم شامگاه دوشنبه در شعارهای شبانه از خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی خود شعار «رهبر به این بی‌غیرتی، هرگز ندیده ملتی»، «خامنه‌ای کفتار، تا کی کشت و کشتار» سردادند.

تعدادی از جوانان معترض در اتوبان نیایش تهران، در حرکتی اعتراضی یک بنر حاوی تبلیغات حکومتی در اتوبان نیایش را به آتش کشیدند.

مناطقی از شهر سنندج مرکز استان کردستان نیز با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی در سطح شهر، شامگاه دوشنبه صحنه اعتراضات خیابانی بود.

معترضان از جمله در میدان نبوت سنندج با برپایی آتش، برای ساعاتی خیابان‌ها را مسدود کرده و با ایجاد راه‌بندان اعتراض به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

مناطقی از شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی نیز دوشنبه شب شاهد سر دادن شعارهای شبانه ضد حکومتی از خامنه‌ها و مجتمع‌های مسکونی بود.

طبق ویدیوهای منتشر شده، معترضان مشهدی در شعاردهی شبانه به سر دادن شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

در شهر اهواز نیز شماری از جوانان معترض شامگاه دوشنبه هفتم آذر ماه تندیس روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نزدیکی حوزه علمیه این شهر را آتش زدند.

تعدادی از معترضان در بابلسر شامگاه دوشنبه بنر حاوی تبلیغات حکومتی به مناسبت «هفته بسیج» را در این شهر به آتش کشیدند.

اعتراضات سراسری در ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و از ۲۶ شهریور ماه آغاز شد.

با وجود استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سلاح‌های ساچمه‌زن و به کارگیری گسترده سلاح‌ و گلوله جنگی علیه معترضان که به کشته شدن صدها تن منجر شده است، اعتراضات سراسری در ایران همچنان ادامه دارد.

بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا هفتم آذر ماه، دست‌کم ۴۵۱ تن از مردم معترض از جمله ۶۴ کودک کشته شده‌اند و بیش از ۱۸ هزار تن از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG