لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

حکم اعدام قره‌حسنلو و دو متهم دیگر در پرونده مرگ بسیجی در کرج لغو شد


حمید قره‌حسنلو در دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل روح‌الله عجمیان
حمید قره‌حسنلو در دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل روح‌الله عجمیان

امیر هاشمی،‬ مدیر روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۳ دی، در پیامی توئیتری از تصمیم‌گیری این دیوان در مورد فرجام‌خواهی ۱۶ متهم پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در کمال‌شهر کرج خبر داد.

او خبر داد که بر اساس این تصمیم، «حکم صادره» برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا «به جهت نقص در تحقیقات نقض شد»، اما [رأی] فرجام‌خواهی محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی... ابرام [= تایید] شد.»

مدیر روابط عمومی دیوان عالی در پیام خود در مورد نوع «احکام صادره» که به گفته او [رأی] فرجام‌خواهی آنها اکنون برای سه نفر «نقض» و برای دو نفر «ابرام» شده توضیحی نداد، اما پیشتر رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که احکام صادرشده برای پنج نفر از متهمان این پرونده، حکم اعدام است.

لغو احتمالی حکم دکتر قره حسنلو؛عقب نشینی قوه قضاییه؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:55 0:00
لینک مستقیم

به این ترتیب حکم اعدام سه نفر در این پرونده از جمله حکم دکتر حمید قره‌حسنلو لغو شده، اما دیوان عالی حکم اعدام برای دو نفر دیگر را درست تشخیص داده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، در رابطه با این پرونده، ۱۱ متهم دیگر (از جمله سه فرد زیر ۱۸ سال) نیز به حبس‌های درازمدت (تا ۲۵ سال) محکوم شده‌اند.

امیر هاشمی در مورد وضعیت فرجام‌خواهی ۱۱ متهم دیگر توضیحی نداده و تنها نوشته است که اخبار تکمیلی بعدا منتشر خواهد شد.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست، و همسرش فرزانه، پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، دختر نوجوان کشته شده در کرج، در هجوم نیروهای امنیتی به خانه خود بازداشت شدند.

پس از آن خبر رسید که بر اساس حکم دادگاه انقلاب، دکتر قره‌حسنلو به اتهام مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، یک بسیجی، که در رویدادهای روز چهلم حدیث نجفی در تاریخ ۱۲ آبان کشته شد، به اعدام، و فرزانه، همسرش، به ۲۵ سال حبس و زندان در شهری دوردست محکوم شده است.

در حالی که پیش از این، برای دومین بار، در هشتم دی، خواهر و آشنایان حمید قره‌حسنلو از لغو حکم اعدام او خبر داده بودند، امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور این خبر را تکذیب کرده بود.

محمد حسینی، معترض بازداشتی، پیشتر اتهامات منتسب به خود مبنی بر نقش داشتن در مرگ روح‌الله عجمیان را رد کرده و وکیل او به دنبال اولین دیدارش با آقای حسینی تاکید کرد که اقرارهای موکلش همگی «تحت شکنجه» اخذ شده و بنابراین از وجاهت قانونی برخوردار نیست.

در مورد محمدمهدی کرمی نیز اکانت «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر روز شنبه، ۱۹ آذرماه، خبر داده بود که او در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی گفته است.

به گفته آقای کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

محمدمهدی کرمی معترضی است که وقتی خبر حکم اعدامش را به پدرش داد از او خواست که «به مامان چیزی نگو»، جمله‌ای که نظر بسیاری از کاربران فضای مجازی و معترضان را به خود جلب کرد.

XS
SM
MD
LG