لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

اسرائیل خواستار دور کردن کشتی‌های نظامی ایران از بندر ریودوژانیرو برزیل شد


نمایی از کشتی نظامی «مکران» ایران در ساحل ریودوژانیرو برزیل
نمایی از کشتی نظامی «مکران» ایران در ساحل ریودوژانیرو برزیل

چند روز پس از لنگر انداختن دو فروند کشتی نظامی نیروی دریایی ارتش ایران در بندر ریودوژانیرو، اسرائیل به برزیل هشدار داد که موافقت با این امر «یک تحول خطرناک و تأسف‌بار» بوده است.

به گزارش جروزالم پست و خبرگزاری رویترز، پیام هشدار وزارت خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند برای دولت لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، ارسال شده است.

اسرائیل در این پیام نوشته است: «برزیل نباید به یک حکومت بدطینت که مسئول موارد متعدد نقض حقوق بشر مردم خود، عامل حملات تروریستی در سراسر جهان و تجهیز گسترده سازمان‌های تروریستی منطقه است، جایزه بدهد».

در این پیام آمده است: رژیم ایران «ده‌ها حمله تروریستی علیه کشتی‌ها مرتکب شده و کشتیرانی آزاد را به خطر انداخته است که دو مورد آن در همین هفته‌های گذشته بوده است».

وزارت خارجه اسرائیل به برزیل گفته است زمان برای صدور دستور جهت خروج کشتی‌های ایرانی «هنوز هم دیر نیست».

در این پیام خطاب به دولت برازیلیا همچنین آمده است: «اکنون وقت آن است که مانند اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها، رژیم ایران را با ماهیت واقعی آن بشناسیم؛ یک موجودیت تروریستی».

آمریکا پیشتر از برزیل خواسته بود مانع از ورود کشتی‌های ایرانی شود. سفیر آمریکا در برزیل این درخواست را به صراحت در یک نشست خبری مطرح کرد. سفیر گفت: «کشتی‌های ایرانی درگیر تجارت غیرقانونی و فعالیت‌های تروریستی هستند».

رئیس‌جمهور داسیلوا ماه گذشته گفته بود که کشورش درخواست ایران برای ورود کشتی‌ها را «رد کرده است». اما بعدا یک سخنگوی وزارت خارجه برزیل گفت تصور ایجاد فشار آمریکا به برزیل، «یک برداشت نادرست» بوده است.

رسانه‌های برزیل روز چهارم اسفند خبر دادند که دریاسالار کارلوس ادواردو خورتا آرنتس، معاون نیروی دریایی برزیل، مجوز لازم را برای ایران صادر کرده است.

دو فروند کشتی نظامی «مکران» و «دنا» روز هفتم اسفند به بندر ریودوژانیرو رسیدند. «مکران» یک ناوبندر از ناوگروه‌ها و «دنا» یک ناوچه در کلاس ناوشکن است.

جمهوری اسلامی ایران که در دوره پیشین ریاست‌جمهوری آقای داسیلوا، همزمان با دوران محمود احمدی‌نژاد، مناسبات نزدیکی با برزیل داشت، از بازگشت او به قدرت از روز ۱۱ دی‌ماه امسال، ابراز خشنودی کرده است.

XS
SM
MD
LG