لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

حوثی‌ها و دولت یمن برای تبادل بخشی از اسرا به توافق رسیدند


گروهی از اسیران جنگی هوادار دولت یمن که پیش از این با اسیران حوثی مبادله شده بودند
گروهی از اسیران جنگی هوادار دولت یمن که پیش از این با اسیران حوثی مبادله شده بودند

دولت یمن و گروه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران روز دوشنبه ۲۹ اسفند خبر دادند که بین دو طرف توافقی برای تبادل اسرا حاصل شده است.

رئیس هیئت دولت یمن، دولتی که از سوی سازمان ملل به‌رسمیت شناخته می‌شود، به خبرگزاری رویترز گفت که بر اساس این توافق حدود ۸۸۰ زندانی مبادله خواهند شد.

عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اسرای حوثی‌ها، نیز در توئیتر نوشت که این گروه وابسته به ایران، ۱۸۱ زندانی از جمله ۱۵ سعودی و سه سودانی را در ازای ۷۰۶ زندانی که طرف مقابل قرار است آزاد کند، آزاد خواهد کرد.

بنابر گزارش‌ها، این توافق پس از برگزاری مذاکراتی در سوئیس با میانجی‌گری سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به‌دست آمده است.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن، در سال چهارم از این جنگ، پای توافقی را امضا کردند که با میانجی‌گری سازمان ملل به‌دست آمده بود و بر اساس آن قرار بود همه اسیران جنگی «بدون قیدوشرط» آزاد شوند. اما دو سال بعد از آن، در پاییز سال ۱۳۹۹، پس از مبادلهٔ حدود هزار زندانی در آخرین دور، دیگر مبادله‌ای انجام نشد.

اکنون مبادله حدود ۱۵ هزار زندانی مرتبط با درگیری نظامی یمن با میانجی‌گری سازمان ملل متحد ادامه دارد اما به نوشته رویترز پیشرفت در این زمینه کند بوده است.

شعله‌های بحران قدرت یمن در سال ۱۳۹۴ به جنگ کشیده شد. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در دفاع از دولتمردانی که دولت صنعا را در دست داشتند وارد کارزار شد اما درپی قطع رابطه عربستان با ایران در آن سال و باز شدن پای جمهوری اسلامی به این نزاع از راه حمایت از شبه‌نظامیان حوثی، جنگ عملاً به نبرد نیابتی میان عربستان و ایران تبدیل شد.

روابط ایران و عربستان در سال ۲۰۱۶ و در پی حمله به سفارت ریاض در تهران قطع شد و چندین بار تلاش برای از سرگیری روابط دو کشور به شکست منجر شده بود تا این‌که دو کشور روز ۱۹ اسفندماه، با میانجی‌گری چین، رسماً قصد خود برای ازسرگیری روابط را اعلام کردند.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۲۵ اسفند در گزارشی نوشت که در توافق اخیر بین ایران و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی موافقت کرده است ارسال مخفیانه محموله‌های تسلیحاتی به حوثی‌های یمن را متوقف کند.

وال‌استریت جورنال در عین حال یادآور شده است که سپاه پاسداران به عنوان حامی اصلی حوثی‌ها هنوز واکنش رسمی به توافق ایران و عربستان نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG