لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش دیگر را ظرف کمتر از یک هفته توقیف کرد


تصویری که آمریکا از لحظه توقیف نفتکش با پرچم پاناما منتشر کرده است
تصویری که آمریکا از لحظه توقیف نفتکش با پرچم پاناما منتشر کرده است

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه (به وقت محلی)، یک نفتکش با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده است.

بر اساس گزارش فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، این نفتکش به نام «نیووی» بندر دوبی را ترک کرده و قصد داشت به فجیره، دیگر بندر امارات متحده عربی برود.

آمریکا افزود که اما نیروهای دریایی سپاه پاسداران با قایق‌های تندروی خود در میانه تنگه هرمز به این نفتکش هجوم آوردند و آن را وادار به تغییر مسیر و حرکت به سمت آب‌های سرزمینی ایران در سواحل بندر عباس کردند.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا با انتشار تصاویری از توقیف این نفتکش، تأکید کرد که این اقدامات جمهوری اسلامی «مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه» است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، این توقیف را تأیید کرده است.

اما روز هفتم اردیبهشت، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تأیید کرده بود که یک نفتکش دیگر با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرده است.

ارتش جمهوری اسلامی مدعی شده بود این نفتکش «چهارشنبه‌شب در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود».

با این حال دفتر روابط عمومی ناوگان پنجم آمریکا در پاسخ به رادیوفردا ادعای ایران درباره دلیل توقیف آن را قویا رد کرد.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، به رادیوفردا گفت: «ادعای برخورد نفتکش با لنج ایرانی صحت ندارد و توقیف این نفتکش بدون مبنا و خلاف قانون بوده است.»

با این حال، منابع مطلع روز جمعه هشتم اردیبهشت به رویترز گفتند که آمریکا در روزهای گذشته یک نفتکش ایران را توقیف کرده و اقدام روز پنج‌شنبه جمهوری اسلامی در توقیف یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان واکنشی این اقدام بوده است.

توقیف نفتکش‌ها از سوی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر به یک امر متداول تبدیل شده و معمولا از این اقدام برای معامله با دیگر کشورها استفاده می‌کند.

بر اساس ارزیابی آمریکایی، نیروهای جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته، در عبور و مرور ۱۵ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کرده است.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه خود نیز نوشت: «آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق ناوبری در آب‌های منطقه غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.»

جمهوری اسلامی معمولا برای معامله یا باج‌گیری از کشورهای دیگر دست به توقیف کشتی‌ها می‌زند.

پیشتر ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش خود توسط بریتانیا در جبل‌الطارق در سال ۱۳۹۸، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزادی نفتکش ایرانی، آن را رها کرد.

همچنین خردادماه پارسال، در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در یونان به درخواست آمریکا، سپاه پاسداران دو نفتکش یونانی را توقیف و بعد از آزادسازی نفتکش ایرانی، آن‌ها را رها کرد.

با استفاده از گزارش‌های فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG