لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

احضار مسئولین برگزاری ماراتن شیراز به‌دلیل حضور دوندگان زن «بی‌حجاب»


در پی انتشار تصاویری از مشارکت زنان بدون حجاب اجباری در مسابقات دو میدانی شیراز، دادستان عمومی و انقلاب استان فارس از تشکیل پرونده و احضار مسئولین برگزاری آن خبر داد.

مصطفی بحرینی روز شنبه ۱۶ اردیبهشت گفت پس از این اقدام «ساختار شکنانه»، سرپرست ورزش و جوانان استان، مدیر ورزش و جوانان شیراز و رئیس هیأت دو و ‌میدانی و مسئولین انتظامات برگزاری مسابقه جهت ارائه توضیح به دادستانی احضار شده‌اند.

او در ادامه گفت: «قصور، ترک فعل و تقصیر احتمالی مسئولان در این خصوص با جدیت بررسی می‌شود.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از این مسابقات که جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه در خیابان‌های مرکزی شیراز و به مسافت ۱۰ کیلومتر برگزار شد، زنانی را با لباس ورزشی و بدون حجاب مورد تایید جمهوری اسلامی در حال دویدن نشان می‌دهد. برخی زنان نیز بدون حجاب اجباری در حال تماشای این مسابقه در خیابان هستند.

در همین زمینه روز گذشته فرماندار شیراز گفت مسابقه ماراتن زنان و مردان به‌صورت جداگانه و در مناطق مختلف شیراز برگزار شد و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده ناشی از حضور «اندک و خودسرانه» زنان بدون حجاب اجباری در مسابقه بوده که «فورا» با ممانعت پلیس مواجه شد.

پس از گسترش روز افزون سر باز زدن زنان در ایران از حجاب اجباری، دستگاه‌های حکومتی از اسفند ماه گذشته اقدامات همه‌جانبه‌ای را برای سرکوب نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی آغاز کرده‌اند.

این اقدامات شامل برخوردهای خیابانی نیروهای امر به معروف و نهی از منکر با زنان، پلمب گسترده واحدهای صنفی و تجاری و گردشگری تا ارسال پیامک برای رانندگان شخصی و عمومی، توقیف خودروها، منع ورود به مترو و محروم کردن زنان از خدمات اداری و عمومی است اما تاکنون در سرکوب نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی ناکام مانده است.

در همین زمینه، پایگاه خبری پلیس ایران روز شنبه اعلام کرد پارک جنگلی دریاچه شورمست سوادکوه در استان مازندران به علت «هنجارشکنی در حوزه حجاب و عفاف» پلمب شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، انتخاب، رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG