لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

وزیر کشور منکر هرگونه تندروی مأموران حجاب با شهروندان شد


احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت منکر هرگونه تندروی و خشونت مأموران حکومتی با شهروندان در ارتباط با موضوع حجاب اجباری شد.

او که در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره مأموران «امر به معروف و نهی از منکر» مدعی شد که «ما تندروی از سوی ضابطین و دستگاه‌ها به هیچ وجه نداشتیم؛ آنها بر اساس وظایف خود عمل می‌کنند که جای قدردانی و تشکر دارد.»

این ادعا درحالی بیان می‌شود که تصاویر و ویدئوهای بی‌شماری از خشونت ماموران گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری از جمله ضرب و شتم زنان، استفاده از قلاب زنده‌گیری حیوانات برای بازداشت آنها و بی‌توجهی کامل به وضعیت جسم و روحی بازداشت‌شدگان در دست است.

احمد وحیدی در ادامه نیز گفت که «تذکر لسانی آمران به معروف و ناهیان از منکر که وظیفه عموم مردم است، کفایت می‌کند و باید بقیه کار را به ضابطین بسپارند.»

اعلام این مطلب از سوی وزیر کشور جمهوری اسلامی در تضاد با اظهارات پیشین رهبر جمهوری اسلامی است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۹۶ با اعلام «حمایت بیانی و عملی خود از آمران به‌ معروف» و ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌های دولتی با استفاده از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار»، از طرفداران خود خواست تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی، خود دست‌به‌کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

در پی اعلام «آتش‌به‌اختیاری» این افراد، در سال‌های گذشته ویدئوهای متعددی از خشونت کلامی و عملی افراد تندرو و مذهبی علیه شهروندانی که پوشش آن‌ها مورد تأیید حکومت نیست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به بازداشت سپیده رشنو در تابستان امسال اشاره کرد.

خانم رشنو پس از انتشار ویدئویی از اعتراضش به دخالت یک زن محجبه در اتوبوس بازداشت شد. او که در دوران بازداشت تحت شکنجه قرار گرفت و بعدتر به پنج سال حبس تعلیقی و نوشتن «پژوهشی» درباره آن چه «ادب و وطن‌دوستی» خوانده شد، محکوم شد.

XS
SM
MD
LG