لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

مناقشه بر سر حجاب اجباری؛ پارک جنگلی سوادکوه «پلمب شد»


فرمانده انتظامی سوادکوه در استان مازندران از «پلمب پارک جنگلی دریاچه شورمست» به خاطر «بی توجهی به حجاب» خبر داد و همزمان مجتمع تجاری دیپلمات سنتر شهر بروجرد، یک باشگاه ورزشی در کرج و یک «آرایشگاه مردانه» در اصفهان نیز به دلیل مشابه پلمب شدند.

در همین حال دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که برای مردان هم باید «جریمه‌ حجاب» سنگین تعیین شود.

عبدالله اکبری، فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه در استان مازندران روز شنبه از «پلمب پارک جنگلی دریاچه شورمست» به خاطر «عدم توجه به رعایت عفاف و حجاب» خبر داد.

فرمانده انتظامی سوادکوه گفت: «با توجه به تذکرات متعدد به مسئولان پارک جنگلی دریاچه شورمست در خصوص رعایت عفاف و حجاب از سوی گردشگران و بی‌تفاوتی مسئولان این پارک، با هماهنگی قضایی، این مجموعه پلمب و پرونده آن به مرجع قضایی ارسال شد.»

پارک جنگلی دریاچه شورمست در ارتفاعات مشرف به شهر پل سفید، مرکز شهرستان سوادکوه، قرار دارد که بخشی از مسیر دسترسی به آن جاده خاکی است اما گردشگران برای ورود به آن باید مبلغی به عنوان ورودی پرداخت کنند.

از سوی دیگر، مهدی مهدوی‌کیا، فرمانده انتظامی شهر بروجرد نیز با اعلام خبر «پلمب مجتمع بزرگ دیپلمات سنتر» در این شهر استان لرستان، گفت: « مجتمع بزرگ دیپلمات سنتر در پی بی‌توجهی نسبت به تذکرهای متعدد پلیس اماکن برای رعایت حجاب تا اطلاع ثانوی پلمب شده است.»

در همین حال رسول جلیلیان، رییس پلیس فتا استان البرز هم از پلمب یک باشگاه ورزشی پرورش اندام در شهر کرج خبر داد و افزود که اتهام این باشگاه ورزشی برگزاری «کلاس‌های ورزشی مختلط» و «عدم رعایت شئونات اسلامی» است.

جلیلیان گفت که صفحات مجازی این باشگاه ورزشی نیز به خاطر انتشار کلیپ‌هایی از این کلاس‌ها مسدود شدند و پرونده آن به مراجع قضایی ارسال شد.

در شهر اصفهان هم یک آرایشگاه مردانه به نام «سلمونی» در خیابان خورشید این شهر پلمب شد. در بنری که اداره اماکن فرماندهی انتظامی اصفهان روی در این آرایشگاه نصب کرده، آمده است: «این مکان به دلیل عدم رعایت ضوابط صنفی و انتظامی عفاف و حجاب پلمب شده است.»

برخی منابع دلیل پلمب این آرایشگاه مردانه را حضور بدون حجاب اجباری یک مادر عنوان کردند که پسر خردسالش را برای کوتاه کردن مو به این آرایشگاه آورده بود.

شماری از مقام‌های حکومتی همزمان با تشدید برخورد با زنان به خاطر سر باز زدن از حجاب اجباری، خواهان برخورد با مردان نیز شده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله همین مقام‌هاست. او با تاکید بر اینکه «مردان هم باید عفت و حجاب را در جامعه رعایت کنند»، گفت: «آن مردی که با یک پوشش نامناسب در جامعه حاضر می‌شود هم حجاب مناسب را رعایت نکرده‌ است و باید برای آقایانی که حجاب مناسب را رعایت نمی‌کنند هم جریمه‌های سنگینی تعیین شود.»

با گسترش روز افزون سر باز زدن زنان از حجاب اجباری به ویژه پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دستگاه‌های حکومتی اقدامات همه‌جانبه‌ای چون برخورد با زنان و تذکر حجاب، ارسال پیامک و توقیف خودروها، پلمب واحدهای صنفی و تجاری و گردشگری، و محرومیت زنان از خدمات اداری و عمومی را اجرا کرده‌اند اما این اقدامات با مقاومت گسترده زنان ایرانی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG