لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

روسيه می‌گوید رخنه مسلحانه از مرز اوکراين به خاک اين کشور را در هم شکسته‌ ­است


سربازان اوکراینی در حال آماده‌سازی برای حمله به مواضع ارتش روسیه در باخموت در استان دونتسک
سربازان اوکراینی در حال آماده‌سازی برای حمله به مواضع ارتش روسیه در باخموت در استان دونتسک

روسيه روز سه‌شنبه دوم خرداد گفت پس از دو روز درگيری با افراد مسلح که از طريق مرز اوکراين به داخل خاک اين کشور رخنه کرده بودند، این عملیات را سرکوب کرده است. به نظر می‌رسد که اين بزرگترين مورد از رخنه مسلحانه به داخل خاک روسيه از شروع جنگ اوکراين است.

منابع مستقل هنوز اين خبر را تاييد نکرده­‌اند ولی يک گروه شبه‌نظامی که ظاهرا در اين عمليات شرکت داشته است در پيامی در شبکه­‌های اجتماعی نوشت: «يک روز برای ماندن برمی­‌گرديم.»

روسيه همزمان با درگيری­‌های دو روز گذشته ناگزير شد چند دهکده و شهرک در حاشيه مرز با اوکراين را تخليه کند.

مسکو اوکراين را مسئول اين عمليات می­‌داند ولی کی­‌يف اين ادعا را رد کرده ­‌است. دو گروه شبه‌نظامی که مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته­‌اند خود را روس‌های مخالف حکومت معرفی می­‌کنند.

ارتش روسيه اعلام کرد که در اين عمليات بيش از ۷۰ «اوکراينی» را کشته و چهار خودروی زرهی را نابود کرده­‌است.

وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌ای گفت: «نيروهای روسيه پيکارجويان دشمن را محاصره کرده و با حملات هوايی، آتش توپخانه و تهاجم نيروهای مرزبانی آن‌ها را شکست دادند. باقيمانده آن‌ها وادار به عقب‌نشينی به خاک اوکراين شده و بر اثر ادامه گلوله‌باران در آن‌جا کاملا نابود شدند.»

اوايل روز سه‌شنبه، وياسلاو گلادکف، فرماندار استان بلگورود روسيه واقع در جوار مرز با اوکراين، به ساکنان شهرک‌های تخليه شده گفت که وضعيت هنوز برای بازگشت امن نيست.

او افزود که يک زن سالخورده هنگام تخليه جان خود را از دست داده‌ ­است.

او روز دوشنبه همزمان با انتشار خبر رخنه مسلحانه در نواحی مرزی اين استان گفت که هشت نفر مجروح شده، چندين ساختمان آسيب ديده و بسياری از مردم منطقه محل سکونت خود را تخليه کرده­‌اند.

دو گروه مسلح به نام­‌های «لژيون آزادی روسيه» و «واحد داوطلبان روس» که مسئوليت اين عمليات را پذيرفته­‌اند می‌گويند نفرات آن‌ها شهروندان روس مخالف حکومت هستند و برای سرنگونی ولاديمير پوتين مبارزه می­‌کنند.

«لژيون آزادی روسيه» می­‌گويد که از سوی اوکراين به رسميت شناخته شده و دوشادوش نيروهای اين کشور با روسيه می‌جنگد.

اين گروه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: «يک بار ديگر اين توهم را که گويا فدراسيون روسيه، امن و حکومت روسيه نيرومند است در هم شکست.»

«واحد داوطلبان روس» نيز مسئوليت حملات مشابهی در داخل خاک روسيه از جمله حمله ماه مارس به نواحی مرزی در استان بريانسک را برعهده گرفته­‌است.

اين گروه نيز در شبکه‌های اجتماعی گفت: «يک روز برای ماندن برمی­‌گرديم. تا آن زمان، جنبش پارتيزانی خود را به چارچوب عمليات رزمی سنتی محدود نخواهد کرد.»

کرملين روز دوشنبه گفت هدف نفوذ در خاک روسيه منحرف‌کردن توجه از سقوط کامل شهر باخموت است.

دميتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملين، روز سه‌شنبه گفت: «اين رويداد نشان می‌دهد که پيکارجويان اوکراينی به اقدامات عليه کشور ما ادامه می­‌دهند. اين مستلزم تلاش فراوانی از سوی ماست و اين تلاش­‌ها ادامه خواهد يافت.»

او در پاسخ به سئوالی در مورد روس بودن مهاجمان گفت: «آن‌ها پيکارجويان اوکراينی و اهل اوکراين هستند. روس‌تباران زيادی در اوکراين زندگی می‌کنند. ولی در هر صورت آن‌ها پيکارجوی اوکراينی هستند.»

مقامات دولت اوکراين دخالت اين کشور در عمليات اخير را تکذيب کرده و ادعا می­‌کنند که گروه­‌های پيکارجوی روس و مخالف مسکو اين حمله را انجام داده­‌اند.

ميخايلو پودولياک، مشاور رئيس­‌جمهور اوکراين، روز دوشنبه در توئيتر نوشت: «اوکراين حوادث و وضعيت در استان بلگورود را با دقت دنبال می‌کند ولی در اين حوادث هيچ دخالتی ندارد. همه می­‌دانند که در هر انبار تسليحاتی روسيه تانک فروخته می­‌شود و گروه‌های چريکی مخفی متشکل از شهروندان روسيه هستند.»

«ماش» يک کانال خبری روسی در شبکه تلگرام گزارش داد که دوشنبه شب چند پهپاد به سقف ساختمان اداره امنيت فدرال روسيه در شهر بلگورود، مرکز استانی به همين نام، که حدود ۸۰ کيلومتر با کانون درگيری‌ها فاصله دارد اصابت کرده­‌است. همراه با اين خبر تصاويری نيز از خودروهای واحدهای امداد در اطراف ساختمان منتشر شد.

همزمان، ارتش روسيه «تصرف» شهر باخموت در شرق اوکراين را جشن گرفته است. اين شهر در پايان نبردی که حدود ۱۰ ماه طول کشيد به تصرف روسيه درآمد و تنها پيروزی آن کشور در ماه­‌های گذشته است.

اوکراين می‌گويد نيروهای اين کشور در حومه­‌های شمالی و جنوبی باخموت به پيروزی‌هايی دست يافته­‌اند.

ولی کارشناسان مستقل غربی از جمله انستيتو مطالعات جنگ در واشینگتن می‌گويند ادعای روسيه مبنی بر تصرف کامل باخموت در روز شنبه به احتمال فراوان صحت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG