لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در سراسر ایران؛ اعتصاب کارگران دو کارخانه صنعتی ادامه یافت


دست‌کم شهرهای مرکزی دوازده استان ایران روز دوشنبه شاهد تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان مخابرات بود.

همزمان در بندرعباس کارگران «کارخانه مادکوش»، یکی از تامین کنندگان اصلی زنجیره تولید فولاد هرمزگان با وجود تهدید به اخراج و بازداشت برای سومین روز به اعتصاب خود ادامه دادند و اعتصاب کارگران کارخانه «نفلین سینیت» در کلیبر آذربایجان شرقی هم دو روزه شد.

بر اساس گزارش‌ها، مراکز استان‌های خوزستان، لرستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مازندران، فارس و اصفهان روز دوشنبه هشتم خرداد ماه صحنه تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان مخابرات بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان مخابرات در چند هفته گذشته در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی، عدم تناسب مستمری تعیین‌شده با نرخ بسیار بالای تورم و گرانی‌ها اقدام به برپایی تجمع می‌کنند.

از جمله خواسته‌های بازنشستگان معترض مخابرات، «اجرای کامل آئین‌نامه اجرایی سال ۱۳۸۹ قانون شرکت‌های واگذار شده اصل چهل و چهار» و همچنین اجرای کامل بیمه تکمیلی و پوشش هزینه‌های درمان است. آنها تاکید دارند که بخشی از مطالبات معوق‌شان شامل «پرداخت رفاهیات و خواروبار» از مدت‌ها پیش از فیش حقوقی‌شان حذف شده و باید تمامی این معوقات پرداخت شود.

در شهر اهواز روز دوشنبه هشتم خرداد ماه بازنشستگان با تجمع مقابل ساختمان اصلی شرکت مخابرات منطقه خوزستان شعار «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» سر دادند.

جمعی از بازنشستگان در شهر خرم‌آباد مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات این استان با برپایی تجمعی به سردادن شعارهای اعتراضی پرداختند و خواهان اجرای کامل آئین‌نامه استخدامی و رفاهی مصوب سال ۱۳۸۹ و پرداخت کامل «رفاهیات» خود شدند.

در شهر اصفهان، بازنشستگان مخابرات در تجمع اعتراضی خود از جمله شعار «وزیر بی‌لیاقت، ننگت باد، ننگت باد» سردادند. بازنشستگان مخابرات در آذربایجان غربی تجمع اعتراضی خود را در شهر ارومیه و در محوطه شرکت مخابرات این استان برپا کردند.

در دو استان ایلام و کرمانشاه بازنشستگان با برپایی تجمع‌های اعتراضی در مراکز این دو استان، خواستار پرداخت «رفاهیات» به عنوان بخشی از مصوبه استخدامی مصوب سال ۱۳۸۹ شدند.

در شهرهای سنندج و مریوان، از استان کردستان، نیز بازنشستگان برای پیگیری مطالبات خود اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

بازنشستگان معترض همچنین در شهر مشهد با تجمع مقابل ساختمان شرکت مخابرات و سردادن شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «وزیر بی‌لیاقت، استعفا، استعفا» خواهان پرداخت مطالبات معوق و چندین ساله خود شدند.

«این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی»، «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه»، «برای رفع تبعیض، عدالت، عدالت» نیز از جمله شعارهای بازنشستگان در این تجمع‌ها بود.

همزمان کارگران کارخانه مادکوش، در بندرعباس روز دوشنبه برای سومین روز به اعتصاب خود ادامه دادند. اعتصاب این کارگران در اعتراض به بی‌توجهی مقام‌های مسئول و مدیران این شرکت به «مشکلات معیشتی و صنفی» از روز شنبه ششم خرداد ماه آغاز شده است.

این کارخانه یکی از تامین‌کنندگان اصلی گندله سنگ آهن برای زنجیره تولید کارخانه‌های فولاد استان هرمزگان به شمار می‌رود و بنابر اعلام اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران کارخانه مادکوش در حالی برای سومین روز ادامه یافت که مقام‌های محلی در استان هرمزگان بسیاری از کارگران معترض را به بازداشت و اخراج تهدید کرده‌اند.

کارگران «مجتمع نفلین سینیت» کلیبر در استان آذربایجان شرقی نیز برای دومین روز به اعتصاب و تجمع اعتراضی خود در محوطه این کارخانه ادامه دادند.

مقام‌های دولتی از مجتمع نفلین سینیت کلیبر به عنوان تنها کارخانه واحد فرآوری سنگ معدنی نفلین ‌سینیت، مورد استفاده در تولید آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنی، در خاورمیانه نام می‌برند.

با این حال نماینده‌ کارگران معترض «مجتمع نفلین سینیت» روز دوشنبه با تاکید بر ادامه اعتراضات در این کارخانه گفت که «هیچ مسئول شهرستانی و سازمانی و حتی نماینده شهرستان کلیبر جوابگوی کارگران نیست» و «در صورت ادامه‌ بی‌توجهی به مطالبات کارگران، مسئولیت هر اتفاق بعدی متوجه دولت است.»

XS
SM
MD
LG