لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

مرور رسانه‌های آلمان؛ نمایش آثار اعتراضی زنان هنرمند ایرانی در نمایشگاه موزه‌ای در جنوب آلمان


اثری از روشی روزبهانی در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن در آلمان
اثری از روشی روزبهانی در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن در آلمان

شماری از مربیان نظامی ارتش آمریکا به‌عنوان بخشی از حمایت‌های این کشور از اوکراین برای اولین بار آموزش نظامی یک هزار سرباز زن و مرد اوکراینی را نه در آمریکا بلکه در خاک آلمان آغاز کرده‌اند. دیگر موضوع مرور هفتگی رسانه‌های آلمان نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در شهر زاربروکن آلمان است که در آن شش هنرمند زن ایرانی خارج از کشور ۳۲ اثر اعتراضی خود را در قالب نقاشی، طراحی، ویدئو و چیدمان به مدت شش ماه به تماشا گذاشته‌اند.

آموزش سربازان اوکراینی توسط مربیان آمریکایی در آلمان

در هفدمین ماه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یک هزار سرباز زن و مرد اوکراینی در یک اردوگاه آموزش نظامی آمریکا در ایالت جنوبی آلمان، بایرن، در حال گذراندن یک دوره چندگانۀ نظامی هستند. آن‌ها در این دوره فشرده آموزشی کار با ۳۶ سامانه پیچیدۀ تسلیحاتی ازجمله هدایت تانک‌های موسوم به آبرامز را فرا می‌گیرند.

براساس گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان، در آغاز ارتش آمریکا تمایلی از خود نشان نمی‌داد که محل آموزش هزاران سرباز اوکراینی در منطقه موسوم به گرافن ووردر ایالت بایرن را فاش کند. ولی سرانجام پذیرفت که درباره این دوره آموزشی سربازان اوکراینی در خاک آلمان اطلاعاتی ارائه دهد. از سویی در بخش مرکزی این پایگاه نظامی آمریکا اردوگاهی قرار دارد که کاسرینه نام دارد و برای آن‌که این مکان یک شکل محلی به خود بگیرد، نامش را به خرسون، شهری در اوکراین، تغییر داده‌اند.

سوای این دوره نظامی که به‌تازگی آغاز شده، از ماه چهارم سال گذشته میلادی تاکنون نیز نزدیک به ۱۲ هزار و یکصد سرباز زن و مرد اوکراینی توسط ارتش آمریکا با انواع سامانه‌های تسلیحاتی مدرن و امروزی آشنا شده‌اند.

بر پایه برنامه‌ای مدون از هزار سرباز اوکراینی این اردوگاه نظامی ۲۰۰ نفرشان در حال حاضر روی فراگیری هدایت تانک‌های آبرامز برای نبرد با روسیه آموزش می‌بینند. ارتش آمریکا مصمم است که تا پاییز امسال در مجموع ۳۱ تانک از نوع آبرامز را راهی اوکراین کند. دوره آموزش نظامی سربازان زن و مرد اوکراینی ۱۲ هفته به درازا می‌انجامد و آن‌ها سپس به کشورشان باز می‌گردند.

به گزارش شبکه اول رادیو تلویزیون آلمان، برخی از کارآموزان تاکنون هیچ‌گونه پیوند و ارتباطی با ابزارهای جنگی نداشته‌اند. یکی از این کارآموزان مردی ۷۱ ساله است که گفته این دوره را به این دلیل پشت سر می‌گذارد تا بعدها نوه‌هایش در اوکراین در صلح و آرامش زندگی کنند.

در این میان سخنگوی ارتش آمریکا گفته سربازان اوکراینی ابتدا در گروه‌های کوچک تیمی روی تانک‌ها کار می‌کنند و سپس به‌تدریج فرا می‌گیرند که از این سامانه‌های تسلیحاتی چگونه در جبهه‌های جنگ استفاده کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌بایست در طول ۱۲ هفته آموزش فشرده، کار با ۳۶ سازوبرگ نظامی را فرا گیرند. در حال حاضر در منطقه گرافن وور در ایالت بایرن آلمان دو هزار مربی نظامی آمریکایی حضور دارند که ازجمله آموزش یک هزار سرباز اوکراینی را نیز بر عهده دارند.

این پایگاه نظامی آمریکا در خاک آلمان بیش از ۲۲ هزار هکتار مساحت دارد و عملیاتی که این روزها در میدان‌های جنگ میان روسیه و اوکراین جریان دارد، در این اردوگاه بزرگ نیز تمرین و بازسازی می‌شود. یک هزار سرباز اوکراینی در طول این دوره همچنین با تعمیر و سرویس تسلیحات آسیب‌دیده در میدان‌های جنگ نیز آشنا می‌شوند. اردوگاه نظامی آمریکا در منطقه گرافن وور در جنوب آلمان، بزرگ‌ترین منطقه آموزش نظامی آمریکا در خارج از این کشور است و در حال حاضر ۱۳ هزار سرباز آمریکایی در آن به سر می‌برند.

از سویی، در راستای بخشی از حمایت کشورهای غربی، اتحادیه اروپا سال پیش ۱۲۰۰ سرباز اوکراینی را آموزش داد، امسال ۹ هزار سرباز و در دو سال آینده نیز در مجموع ۳۰ هزار سرباز اوکراینی را در کشورهای عضو این اتحادیه آموزش نظامی می‌دهد. یکی از این کشورها آلمان است که تا پایان سال جاری میلادی، بیش از سه هزار سرباز و درجه‌دار اوکراینی را در پایگاه نظامی مونستر در غرب این کشور آموزش می‌دهد.

آثار شش زن هنرمند در نمایشگاه «زن زندگی آزادی»

این روزها نمایشگاهی در گالری مدرن موزه شهر زاربروکن، مرکز ایالت زارلاند در جنوب غربی آلمان، برپاست که هدف آن رساندن فریاد اعتراضی زنان ایران اعلام شده است. در اطلاعیه این رویداد فرهنگی، هنر زنان ایرانی به‌عنوان یک سلاح مطرح و گفته شده در پی کشته‌شدن مهسا امینی در ۲۵ شهریور سال پیش، زنان آزادی‌خواه ایرانی پا به خیابان‌ها گذاشتند تا علیه ظلم و سرکوب نظام جمهوری اسلامی صدای حق‌طلبانه خود را به گوش جهانیان برسانند.

همزمان با این اعتراضات، زنان هنرمند ایرانی در برون مرز هم که خود را بخشی از این جنبش می‌دانند، هنرشان را به‌عنوان ابزاری سیاسی وارد میدان کردند. در اطلاعیه این نمایشگاه به گونه‌ای گذرا به حال و هوای نمایشگاه «زن زندگی آزادی» هم اشاره شده که در آن شش هنرمند زن ایرانی در تبعید شماری از آثار تازه خود را در نمایشگاه موزه شهر زاربروکن آلمان به تماشا گذاشته‌اند.

در این نمایشگاه ۳۲ اثر نقاشی، طراحی، تصویر، ویدئو و چیدمان ارائه شده که هر یک نگاه به حرکت‌های آزادیخواهانه زنان ایرانی دارد. آفرینندگان این آثار پرستو فروهر، هما امامی، سیمین کرامتی، سمیرا هدایی روشی روزبهانی و ژینوس تقی‌زاده هستند که همه‌شان به دلایل سیاسی مجبور به ترک ایران شده و در حال حاضر در کشورهای غربی زندگی می‌کنند.

اثر پرستو فروهر در نمایشگاه
اثر پرستو فروهر در نمایشگاه

یکی از این زنان پرستو فروهر است؛ نقاش و کنشگر حقوق بشر ساکن شهر فرانکفورت آلمان که می‌توان گفت اکثر آثارش بازتاب نقادانۀ مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، سنت و فرهنگ در ایران است. خانم فروهر دانش‌آموختۀ دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

هما امامی دیگر هنرمند نمایشگاه «زن زندگی آزادی» ساکن شهر کلن است که دو اثر از کارهای چیدمانی‌اش را در این رویداد فرهنگی هنری ارائه کرده. این دو اثر ریشه در خاطرات و تجربیات این هنرمند دارد. خانم امامی دانش‌آموختۀ رشتۀ مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و پس از مهاجرت به آلمان تحصیلات هنری خود را نیز ادامه داده است.

سیمین کرامتی دیگر هنرمندی است که در چند رشته هنری دست دارد و به‌گفتۀ خود بیشتر کارهایش بر مسائل ملموس اجتماعی، سیاسی، هویت و زندگی در تبعید متمرکز است. خانم کرامتی هم در هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده است.

روشی روزبهانی یکی دیگر از هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه است. او ۱۲ سال است که در لندن زندگی می‌کند و در رشتۀ تصویرسازی تحصیل کرده است. خانم روزبهانی برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ۵۰ زن موفق ایرانی در حوزه‌های هنر، علم، ورزش، آموزش و خدمات انسان‌دوستانه کتابی هم با عنوان بیوگرافی مصور به چاپ رسانده است. روشی روزبهانی گفته است کتاب‌های فراوانی در تجلیل و قدردانی از زنان برجسته در سراسر دنیا منتشر شده ولی معمولاً زنان ایرانی در چنین پروژه‌هایی حضور نداشته‌اند.

سمیرا هدایی دیگر هنرمند نمایشگاه شهر زاربروکن، به‌گفتۀ کارشناسان، هنرمندی است که آثار درهم‌تنیدۀ نقاشی‌‌گونه‌اش ظاهری منحصربه‌فرد دارند. این هنرمند در یکی از کارهای چیدمانی‌اش به نام سینما یوروپ روایت هستی را روی پرده سیاه بازگو کرده است.

اثر زینوس تقی‌زاده
اثر زینوس تقی‌زاده

ژینوس تقی‌زاده، ششمین هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن آلمان، دانش‌آموختۀ رشتۀ مجسمه‌‌سازی از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این هنرمند در در اکثر کارهایش از سبک و شیوۀ موسوم به هنر مفهومی و یا کانسپچوال آرت پیروی می‌کند. در این گونه هنرهای تجسمی، درواقع مفهوم و یا ایدۀ جاری در اثر حرف اول را می‌زند.

ژینوس تقی‌زاده داستان هم می‌نویسد و پیش از مهاجرت مدیر داخلی و عضو شورای تحریریه مجله «تندیس» بوده و همچنین مقاله‌های بسیاری نیز برای نشریات هنری در ایران نوشته است. بنا به اعلام رسمی، نمایشگاه «زن زندگی آزادی» در موزه شهر زاربروکن آلمان تا بهمن امسال به مدت شش ماه برپاست.

XS
SM
MD
LG