لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

مهدی یراحی، خواننده ترانه «روسریتو در بیار»، به دستور دادستان تهران بازداشت شد


مهدی یراحی
مهدی یراحی

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، عصر دوشنبه از بازداشت مهدی یراحی به دستور دادستان تهران خبر داد.

بازداشت این ترانه‌سرا و خوانندۀ معترض دو روز پس از آن صورت گرفته که اعلام شد برای او پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

رسانۀ قوه قضائیه روز شنبه تشکیل این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. این آهنگ بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که ۱۰ سال پیشتر منتشر شده بود.

آقای یراحی در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آثار دیگری هم در حمایت از معترضان خوانده بود.

مهرماه پارسال و در بحبوحۀ اعتراضات سراسری، این خوانندۀ معترض به همراه ۵۲ نفر دیگر از هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و منیژه حکمت از سوی حکومت جمهوری اسلامی «ممنوع‌المعامله» اعلام شد.

ممنوع‌المعامله شدن هنرمندانی که در جریان اعتراض‌های اخیر مواضعی در حمایت از معترضان گرفته بودند، فقط محدود به چهره‌های شناخته‌شده نبوده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی بخش‌نامه‌ای به تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۱، ده‌ها هنرمند کمتر شناخته‌شده را نیز مشمول این ممنوعیت قرار داد.

آقای یراحی اسفند پارسال با انتشار تصویر آن بخش‌نامه در صفحه توئیتر خود (ایکس کنونی) و استفاده از هشتگ «مهسا امینی» صرفاً به نوشتن یک جمله اکتفا کرده بود: «راضی‌ام از جرمِ خودم».

مصطفی نیلی، وکیل مهدی یراحی، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با تأیید خبر بازداشت موکل خود، از اتهامات و نهاد بازداشت‌کنندۀ این خواننده و ترانه‌سرا ابراز بی‌اطلاعی کرد.

این وکیل دادگستری با تأکید بر این که از طریق دادسرا وضعیت این خواننده را پیگیری خواهد کرد، یادآور شد آقای یراحی پیشتر و در سال ۹۸ هم بابت ترانه‌هایش، با تشکیل پرونده قضایی در دادسرا مواجه شده بود.

به گفتۀ آقای نیلی، موکل او به‌دلیل ترانه‌های اعتراضی خود در حمایت از کارگران و اعتراضات مردمی، با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» روبه‌رو بود.

با استفاده از گزارش‌های خبری میزان، شرق، شبکه ایکس (توئیتر سابق) و رادیو فردا؛ آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG