لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

دیدار امیرعبداللهیان با حسن نصرالله، سران حماس و جهاد اسلامی در لبنان


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به لبنان سفر کرده، در دیدار با سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه‌های ضد اسرائیلی فعال در لبنان تأکید کرد که ایران «با قدرت به حمایت از مقاومت ادامه می‌دهد».

حسین امیرعبداللهیان شامگاه پنج‌شنبه، ۹ شهریور، در جریان پنجمین سفر خود به لبنان در دو سال اخیر، با سران گروه‌های «محور مقاومت» در بیروت دیدار کرد.

ملاقات وزیر خارجه در دولت ابراهیم رئیسی با سران این گروه‌ها که از نظر اسرائیل، آمریکا و بخشی از جامعه جهانی تشکل‌های تروریستی و تحریم‌شده به شمار می‌روند پشت درهای بسته انجام شد.

اما شبکه المیادین که همسو با ایران و حزب‌الله است، اعلام کرد که آقای امیرعبداللهیان بر «پایبندی تهران به راهبرد حمایت از مقاومت فلسطین» تأکید کرد.

او به سران این گرو‌ه‌ها پیام داد که رهبر جمهوری اسلامی بر «اهمیت حمایت از کرانه باختری تأکید کرده است».

اشاره تلویحی حسین امیرعبداللهیان به گفته‌های علی خامنه‌ای است که خواهان تسلیح کرانه باختری مانند نوار غزه برای گسترش عملیات مسلحانه در برابر اسرائیل شده است.

همچنین به گزارش رسانه‌های منطقه، وزیر خارجه ایران روز جمعه، دهم شهریور، با حسن نصرالله نیز دیدار کرد. اما هنوز جزئیاتی از آن، غیر از «گفت‌وگوی طرفین در باره تحولات سیاسی لبنان و منطقه» و حضور مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این ملاقات، منتشر نشده است.

حساب رسمی وزارت خارجه ایران در توییتر نیز روز جمعه به دیدار وزیر خارجه با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، اشاره کرده، اما نشانی از خبر دیدار او با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در این حساب نیست.

نشست‌های وزیر خارجه ایران با دبیرکل حزب‌الله و سران گروه‌های مسلح فلسطینی در لبنان در شرایطی انجام شده که از یک‌ سو کرانه باختری در دوره اخیر شاهد تشدید حملات فزاینده و خشونت‌های متقابل میان اسرائیل و فلسطینیان بوده و از سوی دیگر، اسرائیل به حزب‌الله و لبنان نسبت به تحرکات مرزی هشدار داده است.

نخست‌ وزیر، وزیر دفاع و سازمان امنیت داخلی اسرائیل این هفته ایران را متهم کردند که عامل پشت پرده افزایش تسلیحات و تأمین مالی گروه‌های فعال فلسطینی در کرانه باختری بوده که منجر به موارد بیشتری از حملات مسلحانه به شهروندان اسرائیلی و مرگ آن‌ها شده است.

در دوره اخیر ۳۶ اسرائیلی از جمله در حملات مسلحانه یا عملیات دیگر کشته شده‌اند. آخرین آن‌ها یک سرباز بود که روز ۹ شهریور در ایستگاه «مکابیم» در کرانه باختری در نزدیکی بزرگراه میان اورشلیم و تل‌آویو کشته شد.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین این هفته به حزب‌الله هشدار داد که تحرکات مرزی آن می‌تواند عواقب سنگینی برای تمامی لبنان داشته باشد. وزیر دفاع اسرائیل صریح‌تر گفته است هر تحرک خطرناک حزب‌الله، لبنان را «به عصر حجر» خواهد برد.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین رهبر شاخه بین‌المللی حماس در لبنان، صالح العروری را که در شمار متحدان ایران است، تهدید کرد. دولت آقای نتانیاهو در نشست این هفته کشتن هدفمند سران سازمان‌های مخالف را در زمینه بحران با حزب‌الله و حماس در لبنان، تصویب کرد.

اما حسن نصرالله این هفته در هشدار متقابل به اسرائیل گفت چه یک لبنانی، چه یک فلسطینی، چه یک ایرانی و چه یک سوری در خاک لبنان به‌ دست اسرائیل کشته شود، مسئولیت عواقب آن با سران اسرائیل خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل روز هشتم شهریور در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک، خواهان تمدید کار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان شد و ایران را متهم کرد که حزب‌الله را برای «اقدام علیه اسرائیل تشویق می‌کند».

حسین امیرعبداللهیان که در ادامه سفر خود به سوریه و دیدار با بشار اسد به بیروت رفت، همچنین پنج‌شنبه شب در لبنان گفت در جریان دیدار اخیرش از عربستان «مطالبی سازنده» از زبان سران سعودی برای «کمک به لبنان» شنیده است. اشاره او به نخستین سفرش به ریاض در ماه گذشته پس از هفت سال خصومت بین دو کشور بود.

در سال‌های قطع رابطه میان تهران و ریاض، به گفته بسیاری از کارشناسان، لبنان صحنه تسویه حساب و گروکشی ایران و سعودی شده بود.

مردم ایران در جریان اعتراضات یک سال اخیر و پیش از آن نیز بارها با حمایت تهران با پول بیت‌المال ایرانیان به حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی مخالفت کرده و علیه آن شعار داده‌اند.

منابع: الشرق‌الاوسط، شبکه خبر، ایرنا، خبرگزاری شینهوا، المیادین، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG