لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

مرور رسانه‌های آلمان؛ حمایت رئیس‌جمهور آلمان از روزنامه‌نگاران و فعالان بلاروس، ترکیه و ایران


فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان
فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان

رئیس‌جمهور آلمان در یک همایش بزرگ فرهنگی اجتماعی، ضمن انتقاد شدید از سه کشور ایران، ترکیه و بلاروس، تأکید کرد که کشورش فعالانی را که در سرزمین مادری زیر فشار سیاسی قرار گرفته‌‌اند، با آغوش باز می‌پذیرد.

دیگر موضوع گزارش هفتگی مرور رسانه‌های آلمان دربارهٔ مرکز فرهنگ اسلامی شهر فرانکفورت آلمان است که با آغاز جنبش مهسا ازجمله مکان‌هایی بوده که ایرانیان مقیم فرانکفورت را برای برگزای تجمعات اعتراضی به سوی خود کشانده است.

حمایت آلمان از فعالان سیاسی تحت فشار

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان، در یک همایش بزرگ فرهنگی اجتماعی بار دیگر بر تعهد کشورش در پذیرش افراد فعالان سیاسی تحت تعقیب تأکید کرد. این گردهمایی در کاخ ریاست‌جمهوری آلمان در برلین برگزار شد و اشتاین مایر در آغاز گفت، آلمان از کسانی که از نظر سیاسی تحت پیگرد حکومت‌هایشان قرار گرفته‌اند با آغوش باز استقبال می‌کند. وی سپس با اشاره به تعهد آلمان در قبال هنرمندان و روشنفکران زن و مردی که در دنیا مورد تهدید قرار گرفته‌اند، گفت آن‌ها می‌بایستی کشورشان را ترک کنند.

رئیس‌جمهور آلمان در این همایش افزود کشورش به‌دلیل تاریخ خود مسئولیت ویژه‌ای در قبال کسانی احساس می‌کند که در سرزمین مادری‌شان تحت تعقیب سیاسی قرار می‌گیرند؛ افرادی که در واقع از حقوق مدنی خود محروم شده و باید برای یافتن مکانی امن کشورشان را ترک کنند.

فرانک والتر اشتاین مایر در ادامهٔ سخنانش تاریخ فرهنگی آلمان در قرن گذشته را تاریخ مهاجرت و تبعید خواند و سپس از شماری از تبعیدیان آلمانی که در همایش برلین حضور داشتند، نام برد. رئیس‌جمهور آلمان آن گاه لبهٔ تیز انتقاد خود را متوجه سه کشور بلاروس، ترکیه و ایران کرد که به‌گفتهٔ او جملگی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر را به زندان می‌اندازند.

رئیس‌جمهور آلمان همچنین با اشاره به اعتراض‌های سراسری پاییز سال گذشته در ایران از مهسا امینی هم نام برد و گفت پس از دستگیری او در تهران، این جوان هیچ پناهگاه امنی نیافت و در بازداشت گشت ارشاد جان باخت. اشتاین مایر با آغاز جنبش اعتراضی «زن زندگی آزادی» نیز اولین سیاستمدار بلندپایهٔ آلمانی بود که سرکوب اعتراض‌های زنان و مردان به‌پاخاسته در ایران را به‌شدت محکوم کرد. او در دیدار با شماری از جوانان ایرانی ساکن آلمان نیز خواهان راه‌اندازی یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب شد که دربارهٔ عاملان و قربانیان سرکوب خونین در جمهوری اسلامی تحقیق کند.

رئیس‌جمهور آلمان در دیدار سال گذشته خود با علی کریمی، ستاره پیشین فوتبال ایران و از چهره‌های مطرح اعتراض‌ها، هم گفته بود که نباید در برابر خشونت غیرانسانی رژیم جمهوری اسلامی ایران سکوت اختیار کرد.

آقای اشتاین مایر از اتحادیهٔ اروپا نیز خواست، در چند دوره عوامل سرکوب معترضان در ایران را تحریم کند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، هم در جریان تظاهرات سراسری سال پیش در حاشیه اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل گفت چه کسی به مردم کشور خود شلیک می‌کند؟ رژیم ایران چنین کرده و به همین دلیل باید به صراحت علیه آن کشور موضع گرفت.

مرکز اسلامی فرانکفورت زیر ذره‌بین دستگاه‌های اطلاعاتی

پس از مرکز اسلامی شهر هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی ایران که سه دهه است زیر نظارت اداره اطلاعات و امنیت داخلی آلمان قرار دارد، مرکز مشابه دیگری هم در شهر فرانکفورت نگاه مقام‌های امنیتی را به‌سوی خود کشانده است.

با آغاز اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» در پاییز سال گذشته، ایرانی‌های ساکن فرانکفورت هم در همبستگی با جنبش مهسا، در برابر سرکنسولگری جمهوری اسلامی و مرکز فرهنگ اسلامی این شهر دست به برپایی تظاهرات و یا تحصن زدند. آن‌ها در حرکت‌های اعتراضی دامنه‌دار خود همواره از دولت ایالتی هسن خواهان بسته شدن این دو مرکز می‌شدند.

با نزدیک شدن به سالگرد جنبش اعتراضی ایران، روزنامه آلمانی فرانکفورت آلگماینه در آغاز هفتهٔ گذشته در گزارشی خبر از تظاهراتی علیه مرکز فرهنگ اسلامی شهر فرانکفورت داد. این حرکت اعتراضی این بار نه در مقابل این مرکز اسلامی بلکه در میدان معروف گوته فرانکفورت برگزار شد و شرکت‌کنندگان، به‌گفتهٔ این روزنامه، در شعارهای خود به زبان آلمانی مرکز فرهنگ اسلامی را به داشتن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران متهم کرده و خواهان بسته شدن این مرکز شده‌اند.

برگزارکنندهٔ ایرانی این تظاهرات نیز در سخنانی گفت مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت دستِ درازِ جمهوری اسلامی است و دموکراسی آلمان را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین هدف این تظاهرات در این خلاصه شده که شهروندان فرانکفورت را به خطر ناشی از این مرکز جلب کند و همزمان از مقام‌های مسئول آلمانی نیز بخواهد گام‌های عملی بردارند. او همچنین گفت برای بستن این مرکز اسلامی در حال حاضر سرگرم جمع‌آوری امضا از شهروندان فرانکفورت هستند.

در این تظاهرات تورگوت یوکسل، نماینده مجلس ایالتی هسن از حزب حاکم سوسیال دموکرات، هم حضور داشت و ضمن حمایت از اعتراضات مردم در ایران گفت باید در برابر بی‌عدالتی ایستاد و این شامل مرکز فرهنگ اسلامی شهر فرانکفورت هم می‌شود.

او تأکید کرد که اگر شواهد و مدارکی در دست است که نشان می‌دهد این مرکز اسلامی ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران دارد، از بستن آن نباید دوری جست. این عضو مجلس ایالتی هسن چندی پیش نیز در گفت‌وگو با روزنامهٔ آلمانی «فرانکفورتر روند شا» گفته بود اگر ادارهٔ اطلاعات و امنیت داخلی ایالت هسن تشخیص دهد که رابطه‌ای میان مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و جمهوری اسلامی وجود دارد، دیگر موردی برای فعالیت آن دیده نمی‌شود.

مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت
مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت

به‌گفتهٔ تورگوت یوکسل، نماینده مجلس، این موضوع شامل حال مرکز اسلامی شهر هامبورگ نیز می‌شود. فرانکفورترروند شا در ادامه از دولت ایالتی هسن هم یاد کرده که به‌طور غیرمستقیم روابط میان مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت یا جمهوری اسلامی را تأیید کرده است.

این دولت ایالتی این را نیز مدنظر دارد که مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و مرکز اسلامی شهر هامبورگ نیز که وابسته به جمهوری اسلامی است با یکدیگر رابطه‌‌ای تنگاتنگ دارند. از سویی، به‌نوشتهٔ این روزنامهٔ آلمانی، اداره اطلاعات و امنیت ایالت هسن در این میان ارزیابی روشن‌تری ارائه کرده است.

این اداره در گزارش سالانهٔ دو سال پیش خود نوشته بود مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت سه سال پیش مراسم یادبودی برای قاسم سلیمانی برپا کرده بود. در ضمن این مرکز تاکنون مراسمی هم به‌ویژه برای سال‌مرگ آیت‌الله خمینی برگزار کرده است.

مرکز فرهنگ اسلامی چهارده سال است دریک منطقه صنعتی شهر فرانکفورت با تمرکز بر مسلمانان شیعه راه‌اندازی شده است. این مرکز اسلامی در وب‌سایتش خود را سازمانی مردم‌نهاد معرفی کرده که فعالیت‌هایش در مراجع قانونی آلمان به ثبت رسیده است.

این مرکز اسلامی، به‌گفتهٔ وب‌سایتش، همچنین توانسته از ارتباطی عمیق و مستمر با مرجعیت دینی شیعیان در شهرهای نجف، کربلا، قم، مشهد، تهران و سایر مراکز علمی اسلامی شیعی برخوردار باشد.

XS
SM
MD
LG