لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

مرور رسانه‌های‌آلمان؛ نمایشگاه عکس «ایران از درون»


یکی از عکس‌های فروغ علایی
یکی از عکس‌های فروغ علایی

برپایی نمایشگاهی از آثار عکاسی چهار هنرمند زن ایرانی و یک هنرمند آلمانی در خانه ویلی برانت در شهر برلین در آستانهٔ اولین سالگرد اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» موضوع نخست گشت‌وگذار هفتگی در رسانه‌های آلمان است.

نمایشگاه «ایران از درون»

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی که به شکل‌گیری اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» منجر شد، نمایشگاهی از آثار چهار عکاس زن ایرانی و یک آلمانی در خانه ویلی برانت در شهر برلین به تماشا گذاشته شده است.

این هنرمندان در آثار خود، ضمن نگاهی به این جنبش اعتراضی، دیدگاه اجتماعی‌شان را نیز در مورد مبارزات خستگی‌ناپذیر زنان ایران برای کسب آزادی و برابری بازتاب داده‌اند.

پنج هنرمند شرکت‌کننده در نمایشگاه «ایران از درون» در برلین عبارت‌اند از فروغ علایی، مهشید مهاجرین، سارا ساسانی، شیرانا شهبازی و بئاتریس میندا از آلمان.

فروغ علایی در این نمایشگاه مجموعه آثار عکاسی خود را با عنوان چهره‌های جدید ایران به نمایش گذاشته است. این هنرمند ۳۴ ساله اعتراض‌های پاییز سال گذشته در شهرهای ایران را موضوع اصلی کارهایش قرار داده است.

یکی از این تصاویر دربارهٔ سه زن جوان است که در کنار یکدیگر پشت به دوربین ایستاده و گیسوان‌شان جلب نظر می‌کند. یا در عکسی دیگر، رشته موی بریده‌ای دیده می‌شود که در دست زنی است.

شعارهای نوشته‌شده بر دیوار هم از دیگر کارهای فروغ علایی در نمایشگاه «ایران از درون» است. این هنرمند آثار دیگری هم در کارنامه دارد که یکی از آن‌ها مجموعهٔ «گریه برای آزادی» و دیگری سری عکس‌های مربوط به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها است.

در این مجموعه ورزشی، زندگی یک روز دختری به نام زینب نشان داده شده است که گفته شده اولین دختر ایرانی است که با تغییر چهره وارد استادیوم فوتبال شد تا بازی تیم محبوبش را تماشا کند.

مهشید مهاجرین عکاس دیگری است که آثار خود را با عنوان «آزادی رایگان نیست» در خانه ویلی برانت در شهر برلین ارائه کرده است. این هنرمند ۴۷ ساله در این سلسله عکس‌ها زندگی خصوصی و اجتماعی شماری از زنانی را بررسی کرده است که پس از انقلاب سال ۵۷ به دنیا آمده‌اند.

خانم مهاجرین از ۹ سالگی به همراه خانواده ایران ترک کرده و مقیم آمریکا شده است، با این حال او برای تهیه مجموعه عکس‌های «آزادی رایگان نیست» سه سال در ایران به سر برده است. مهشید مهاجرین دارای مدرک فوق لیسانس رشته هنر است و با نشریات و رسانه‌های متعددی از جمله نیویورک تایمز همکاری دارد و تاکنون نمایشگاه‌هایی نیز در آمریکا اروپا و آسیا برپا کرده است.

سارا ساسانی، دیگر هنرمند عکاس در نمایشگاه شهر برلین، مجموعه کارهای موسوم به یکنواختی و کارهای روزمره را به تماشا گذاشته است. این هنرمند ۳۸ ساله، در این مجموعه عکس‌، نگاه کاملاً انتقادی به شرایط کنونی جامعه و ارتباطش با زنان انداخته است.

سارا ساسانی در این عکس‌ها برخی زنان را در موقعیت‌های مختلف و به هنگام فعالیت‌های روزمره نشان داده که از نگاه او سرگرم فعالیت‌های بیهوده و عبث هستند. خانم ساسانی در این کارهایش واژهٔ روزمرِّگی را به روزمرگی و یا هر روز مردن تعبیر و تفسیر کرده است. سارا ساسانی بر این باور است که این گونه زنان روزها را سپری می‌کنند بدون آن‌که آینده‌ای فرارویشان باشد.

شیرانا شهبازی چهارمین عکاس ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه خانه ویلی برانت در برلین است که یکی از مجموعه‌های خود به نام «شمال تهران» را به نمایش گذاشته است.

خانم شهبازی برای تهیه این مجموعه در داخل یک خودرو در حال حرکت نشسته و از درون آن شماری عکس سیاه وسفید از حضور مردم در خیابان‌های تهران به هنگام شب گرفته است. این هنرمند در شهر زوریخ سوئیس زندگی می‌کند و تحصیلات خود را در رشته هنر و عکاسی در مدرسه عالی شهر دورتموند آلمان و دانشکده هنر و طراحی زوریخ به پایان رسانده است. کارهای شیرانا شهبازی بیشتر شامل تصاویر بزرگ مفهومی از زندگی روزمره است و آثاری نیز از گونه چیدمان در کارنامه دارد.

بئاتریس میندا، عکاس آلمانی، دیگر هنرمند نمایشگاه «ایران از درون» در برلین است که در سفری به ایران با موضوع حریم امن آدم‌ها از داخل و خارجِ شماری از خانه‌ها عکاسی کرده است. گسستی که در این دو فضا از طریق حفاظ‌ها و دیوار خانه‌ها ایجاد می‌شود، به‌گفتهٔ این هنرمند، موضوع قابل‌توجهی در عکس‌های اوست. بئاتریس میندا عکس‌هایش با موضوع ایران را قبلاً در کتاب مصوری با عنوان «ایران، گسست» هم منتشر کرده است.

نمایشگاه چهار عکاس زن ایرانی و یک آلمانی که در آستانه اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی برپا شده، تا دو هفته دیگر فعالیت دارد و دیدار از آن برای همگان آزاد اعلام شده است.

محاکمهٔ پنج ایرانی به‌اتهام قاچاق تریاک

شبکه رادیو تلویزیون غرب آلمان در گزارشی به نقل از دادستانی شهر کلن خبر از محاکمهٔ پنج ایرانی داده است که به مدت دو سال در فروش عمده تریاک، کوکائین و هروئین در آلمان دست داشته‌اند.

به‌گفتهٔ دادستان شهر کلن، محموله‌های تریاک در چندین مرحله از طریق رانندگان ناشناس با مشورت یکی از متهمان ایرانی ساکن این شهر از مسیر کشورهای حوزه بالکان به پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، نورد راین وستفالن، انتقال یافته است.

دفتر دادستانی کلن حتی اعلام کرده که در یک مورد یکی از کامیون‌های حامل تریاک از ایران در یک گذرگاه مرزی با بیش از یکصد کیلوگرم تریاک گیر افتاده ولی یکی از قاچاقچیان با پرداخت رشوهٔ ۱۰ هزار یورویی به یک مأمور مرزی مسیر بالکان، جلوی توقیف کامیون و مصادرهٔ محموله را گرفته است.

براساس کیفرخواست دادستانی شهر کلن، پنج ایرانی مظنون به قاچاق مواد مخدر بیش از یک تُن تریاک از ایران وارد آلمان کرده‌اند. دادستانی و پلیس بهای فروش این محموله قاچاق را تا هفت میلیون یورو تخمین زده‌اند.

آن‌ها تریاک، هروئین و کوکائین را اغلب در آپارتمان‌های خود و یک اغذیه‌فروشی در شهر کلن پنهان می‌کرده‌اند. پلیس مقادیری از این محموله قاچاق را نیز در شهر مرزی آخن در کمد اتاق نشیمن یک خانه‌ پیدا کرد. ردپایی از فروش این مواد در جنوب آلمان و اتریش هم دیده شده است.

سابقه‌ٔ بازداشت این پنج ایرانی مظنون به تجارت قاچاق مواد مخدر در آلمان باز می‌گردد به اول آذر ماه سال پیش. در این روز نزدیک به ۵۰ پلیس عملیاتی همراه با واحدهای ویژه در حمله‌‌ای همزمان هفت خانه و یک اغذیه‌فروشی در شهر کلن را تفتیش و بازرسی کردند و به مقادیری مواد مخدر که هنوز به فروش نرسیده بود، دست یافتند.

در این عملیات همچنین چهار ایرانی که سن‌شان از ۲۳ تا ۴۸ سال اعلام شد، به اتهام فروش مواد مخدر بازداشت شدند. در عملیاتی دیگر پلیس قرار بازداشت ایرانی دیگری را نیز که ۳۷ سال داشت اعلام کرد. در آن موقع گفته شد این فرد مظنون به قتل یک نفر است و سه ماه است در بازداشت به سر می‌برد و به این ترتیب شمار دستگیرشدگان این پرونده به پنج نفر رسید.

آن‌ها در مظان این اتهام قرار دارند که صدها کیلو تریاک را از ایران وارد آلمان کرده‌اند و همزمان در فروش کیلویی هروئین و کوکائین هم دست داشته‌اند.

حال پس از گذشت ۹ ماه از بازداشت این پنج ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر، شبکه رادیو تلویزیون غرب آلمان خبر داده است که محاکمهٔ آن‌ها در دادگاه شهر کلن آغاز شده و تا ۳۰ شهریور نیز ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG