لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

مرور رسانه‌های آلمان؛ افزایش سه برابری متقاضیان پناهندگی ایرانی به آلمان طی یک سال


خیابانی در شهر بندری ماریوپول که تحت اشغال روسیه است، ۱۴۰۲
خیابانی در شهر بندری ماریوپول که تحت اشغال روسیه است، ۱۴۰۲

گزارش یک شبکه تلویزیونی آلمان از «روسی‌سازی» شهر اشغالی ماریوپل در اوکراین، ادامهٔ هجوم پرشتاب پناهجویان اوکراینی و روسی به آلمان و سه برابر شدن متقاضیان پناهندگی ایرانی به این کشور به‌نسبت سال گذشته موضوعات این شماره از مرور هفتگی رسانه‌های آلمان است.

روش روسیه برای روسی‌سازی ماریوپل

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در هشتم اسفند ۱۴۰۰ شهر ساحلی ماریوپل در ایالت دونتسک، یکی از چهار منطقه اوکراین، به اشغال روسیه درآمد و ولادیمیر پوتین ۱۱ پیش اعلام کرد ماریوپل را ضمیمهٔ خاک روسیه کرده است؛ اقدامی که اکثر نمایندگان کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل بلافاصله آن را غیرقانونی خواندند.

شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی آلمان در گزارشی با اشاره به ویرانی شهر ماریوپل توسط ارتش روسیه به ۱۱ ماه پیش بازگشته و در گزارش خود می‌گوید فروریزی ساختمان‌های مسکونی، مدارس، گورهای دسته‌جمعی، اجساد انباشته‌شده در خیابان‌ها، زیرزمین خانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و دیگر جاهای این شهر از جمله جنایاتی است که پوتین در اوایل تهاجم ارتش روسیه به شهر ساحلی ماریوپل بر جا گذاشته است.

بمباران پیاپی برای اشغال این شهر، به‌گفتهٔ این رسانهٔ آلمانی، یکی از خونین‌ترین حملات روسیه علیه اوکراین بوده و گفته می‌شود ۹۰ درصد این شهر معروف ویران شده است.

از سویی، در جریان بمباران تئاتر ماریوپل، صدها تن از ساکنان این شهر نیز که به این مکان پناه آورده بودند، اکثرشان کشته شدند. به‌گفتهٔ سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) روسیه با بمباران تئاتر شهر و یک زایشگاه در ماریوپل مرتکب جنایات جنگی شده است.

همزمان با این ویرانی‌ها، مقام‌های روس به ۳۵۰ هزار شهروند باقی‌ماندهٔ ماریوپل هم فشار آورده‌اند گذرنامهٔ اوکراینی خود را کنار بگذارند و به تابعیت روسیه درآیند. اشغالگران برای روسی‌سازی ماریوپل حتی علائم راهنمایی و رانندگی این شهر اشغال‌شده را به زبان روسی تغییر داده‌اند و قرار است تدریس در مدارس این شهر هم به زبان روسی انجام شود.

شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی آلمان در ادامه گزارش خود افزوده است که پس از تصرف شهر ماریوپل، اشغالگران روسی ساخت‌وساز در این شهر را به جریان انداخته‌اند و دستگاه‌های تبلیغاتی روسیه نیز مردم را به خرید املاک و مستغلات در این شهر اشغال‌شده تشویق می‌کنند. در این تبلیغات همچنین گفته شده شهروندان روسیه نه تنها می‌توانند تعطیلات خود را در سواحل ماریوپل بگذرانند بلکه از این امکان هم برخوردارند که محل سکونت خود را به این شهر منتقل کنند.

خیابانی در ماریوپول، تحت اشغال روسیه، مرداد ۱۴۰۲
خیابانی در ماریوپول، تحت اشغال روسیه، مرداد ۱۴۰۲

شبکه ان‌تی‌وی آلمان در ادامهٔ گزارش خود می‌گوید در یکی از آگهی‌های دولتی روسیه، یک آپارتمان ۵۵ متری دو اتاقه در این شهر عرضه شده که قیمت آن بیست هزار یورو اعلام شده است. یکی از شهروندان روسیه به این شبکه گفته در نظردارد به‌عنوان خانهٔ دوم، آپارتمانی هم در ماریوپل خریداری کند، زیرا پدر و مادرش در آن‌جا به دنیا آمده‌اند و در کودکی تابستان‌ها را همراه با خانواده در این شهر ساحلی گذرانده است.

درحالی‌که برخی مصاحبه‌شوندگان روس می‌خواهند در حوالی سواحل ماریوپل خانه‌ای برای خود خریداری کنند، برخی دیگر به فکر سرمایه‌گذاری‌اند و می‌خواهند با خرید اموال و مستغلات در آینده آن‌ها را بفروشند و سرمایه‌‌ای کلان به دست آورند. یک شهروند روسی دیگر در پاسخ به این پرسش شبکه ان‌تی‌وی آلمان که ماریوپل متعلق به اوکراین است یا روسیه، گفته مهم‌ترین موضوع این است که جنگ کنونی به‌سرعت پایان بگیرد و صلح و دوستی میان روسیه و اوکراین حاکم شود.

هجوم پرشتاب پناهجویان اوکراینی به آلمان

همپای شدت گرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین، شمار فراریان از این دو کشور هم رو به افزایش گذاشته است. براساس تازه‌ترین داده‌های اداره کل پناهندگان اتحادیه اروپا، یورواستات، شمار پناهجویان اوکراینی بار دیگر افزایش یافته و به رقم چهار میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده است.

براساس همین آمار، یک‌سوم جنگ‌زدگان اوکراینی، شامل بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر، وارد آلمان شده‌اند و در نتیجه جمعیت این کشور نیز بالا رفته است. به این ترتیب، آلمان نخستین کشور اتحادیه اروپاست که بیشترین پناهجویان اوکراینی را در خود جا داده است.

اداره کل آمار این اتحادیه در گزارش تازهٔ خود همچنین یادآور شده که شمار جنگ‌زدگان اوکراینی همچنان روز به روز در آلمان رو به افزایش است و این در حالی است که در دیگر کشورهای عضو این اتحادیه این روند پیوسته رو به کاهش است.

تنها در ماه ششم سال جاری میلادی ۴۶ هزار پناهجو از اوکراین وارد اتحادیه اروپا شده‌اند که در این میان نزدیک به نیمی از آن‌ها از آلمان سر درآورده‌اند. پس از این کشور که از نظر پذیرش جنگ‌زدگان اوکراینی رتبهٔ اول را در اروپا دارد، جمهوری چک، لهستان، استونی، بلغارستان و لیتوانی هم از این نظر به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را به دست آورده‌اند.

براساس گزارش اداره کل آمار اتحادیه اروپا، شهروندان اوکراینی ۹۸ درصد جنگ‌زدگان ثبت‌شده در اروپا را شامل می‌شوند که درصد قابل توجه آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

فرار پناهجویان روسی به آلمان

پس از اتحادیه اروپا که شمار تازهٔ جنگ‌زدگان اوکراینی را اعلام کرده، دولت آلمان هم در گزارشی که به روزنامهٔ دی‌ولت ارائه کرده، از هجوم ده‌ها هزار تن از شهروندان روس به این کشور خبر داده است.

فراریان روسی برخلاف پناهجویان اوکراینی که به محض ورود به آلمان یا دیگر کشورهای اروپایی سرپناهی در اختیارشان گذاشته می‌شود، اغلب از این‌گونه مزایا برخوردار نیستند و می‌بایستی مانند متقاضیان پناهندگی عادی مراحلی را طی کنند. با این حال، دولت آلمان تا کنون به آن دسته از شهروندان روسی که از مخالفان دستگاه رهبری روسیه و یا روزنامه‌نگار بوده‌اند، ویزای بشردوستانه اعطا کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا اما به‌تازگی به اعضای ۲۷گانه خود توصیه کرده است که به هنگام صدور ویزا به اتباع روسیه کنترل سختگیرانهٔ امنیتی به کار بگیرند.

سه برابر شدن پناهجویان ایرانی

دولت آلمان تنها درگیر پناهجویان اوکراینی و یا روس نیست، بلکه این کشور سال‌هاست با معضل بزرگ هجوم پناهجویان عادی هم روبه‌روست.

اداره کل پناهندگان و مهاجران آلمان در اواسط هر ماه شمار متقاضیان پناهندگی در ماه گذشته را با جزئیات کامل اعلام می‌کند. با نگاهی به آمار تازه، تا پایان ماه هفتم سال جاری میلادی ۱۸۹ هزار درخواست پناهندگی از ۱۰ کشور دنیا ازجمله ایران تسلیم مقام‌های مسئول آلمانی شده است؛ رقمی که در مقایسه با زمان مشابه سال پیش ۷۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این آمار رسمی، پس از سوریه و افغانستان و ترکیه، پناهجویان ایرانی قرار دارند که در رتبهٔ چهارم قرار دارند. از اول سال جاری میلادی تا پایان ماه هفتم در مجموع هفت هزار و بیست متقاضی پناهندگی از ایران وارد آلمان شده‌اند. بر پایه اطلاعیهٔ کانون پناهندگان سیاسی ایران در شهر برلین، شمار پناهجویان ایرانی در حال حاضر سه برابر سال گذشته است.

مسائل و مشکلات حاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین نبود چشم‌اندازی روشن برای آینده، به‌گفتهٔ این اطلاعیه، ازجمله دلایل گریز پناهجویان ایرانی از کشور به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بوده است.

XS
SM
MD
LG