لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

انتقاد مولوی عبدالحمید از بی‌عدالتی در رسیدگی به «جمعه خونین» زاهدان


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نمازجمعه روز ۱۷ شهریور در سخنانی که انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی و حامیانش به شمار می‌آید، تأکید کرد «ولایت مطلقه فقط مختص الله تعالی است» و همچنین از موضع مسئولان درباره «جمعه خونین» زاهدان انتقاد کرد.

او در خطبه‌های خود و در ادامه انتقاد از نظریه «ولایت مطلقه فقیه» گفت: «حاکم تا زمانی می‌تواند بر قدرت بماند که اکثریت قاطع مردم از او حمایت کنند و راضی باشند، اگر مردم ناراضی باشند ادامۀ حکومت برای حاکم دشوار می‌شود.»

این موضع‌گیری در حالی مطرح شده که رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در روزهای اخیر تبلیغات زیادی درباره دیدار قریب‌الوقوع تعدادی از مردم سیستان و بلوچستان با رهبر جمهوری اسلامی انجام داده‌اند.

نماینده علی خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان روز جمعه مدعی شد که «دوهزار نفر از مردم» این استان روز ۲۰ شهریور با رهبر جمهوری اسلامی دیدار می‌کنند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود به حرف‌های یکی از مسئولان این استان درباره «جمعه خونین» زاهدان در مهر ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: «از یکی از مسئولان استانی در مورد رسیدگی به جریان جمعه خونین سؤال شده و ایشان جواب داده که اینها نزد من نیامدند تا مسئله را حل کنم بلکه نزد کسانی دیگر رفتند درحالی‌که کار در دست من بود.»

او در پاسخ به این مسئول گفت: «این وظیفۀ شما بود که موضوع را پیگیری می‌کردید. وقتی کاری از دست یک مسئول ساخته است باید احساس مسئولیت کند و دنبال رسیدگی باشد و به وظیفه‌اش عمل کند، نه اینکه منتظر باشد دیگران نزد او بیایند.»

این روحانی بانفوذ اهل سنت در ادامه تاکید کرد در حوادث روز ۸ مهر ۱۴۰۱ که به کشته شدن ده‌ها نفر بر اثر شلیک نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی انجامید، «مردم هیچ تقصیری نداشتند.»

او بار دیگر با اشاره به علی خامنه‌ای گفت: «از رهبری گرفته تا سایر مسئولان می‌دانند که در اینجا کار ناحقی صورت گرفته است. وقتی کار ناحقی اتفاق افتاده، شما باید عدالت را اجرا می‌کردید.»

این نخستین بار نیست که امام جمعه اهل سنت زاهدان، در انتقاد از مواضع رهبر جمهوری اسلامی اظهار نظر می‌کند. او پیش از این مخالفت علی خامنه‌ای با «رفراندم» و حرف‌های او در پیام نوروز ۱۴۰۲ را نیز زیر سوال برده بود.

آقای اسماعیل‌زهی همچنین با اشاره به کشته شدگان و آسیب‌دیدگان اعتراض‌های سراسری سال گذشته و درگیری‌های مردم با ماموران گفت: «اگر سنگ و چوبی زده‌اند جواب سنگ و چوب که گلوله جنگی نیست. علما باید به این سؤال پاسخ بدهند که مجازات مأمورانی که این معترضین را زده‌اند چیست. آیا مأمور حق داشته این مردم را بزند؟ اگر حق نداشته، باید مجازات بشود.»

مولوی عبدالحمید همچنین خواستار رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها شد و تاکید کرد «در بازداشتگاه‌ها بر سر بازداشتی‌ها چه آمده است؟»

با استفاده از وب‌سایت مولوی عبدالحمید و رادیو فردا؛ ع.م/ م.ا
XS
SM
MD
LG