لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

معاون وزیر رفاه از احتمال حذف و تغییر در یارانه خانواده‌ها از ماه آینده خبر داد

۲۲:۰۳ ۲۲.۷.۱۴۰۲

معاون وزیر رفاه از احتمال حذف و تغییر در یارانه خانواده‌ها از ماه آینده خبر داد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از قصد دولت ابراهیم رئیسی برای اعمال تغییر در طبقه‌بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک» خبر داد و گفت که این اقدام می‌تواند باعث تغییر و حتی حذف یارانه ماهانه افراد و خانواده‌ها شود.

علیرضا عسگریان روز شنبه، ۲۲ مهر، به ایسنا گفت که برای این کار تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی، مانده حساب، سود بانکی و «تمام امور بانکی» افراد بررسی خواهد شد.

او همچنین داشتن خودروی شخصی را یکی دیگر از معیارها برای تصمیم‌گیری درباره اختصاص یارانه به افراد عنوان کرد.

آقای عسگریان درباره جابه‌جایی دهک‌ها بعد از «صدک‌بندی» خانوارهای یارانه‌بگیر گفت: «فرض کنید یک نفر الان دهک هفتم است و یارانه می‌گیرد و مشمول یارانه تشویقی کالابرگی هم شده است؛ حالا اگر دهک او جابه‌جا و مثلا هشتم شود، این فرد یارانه‌اش را می‌گیرد، اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی‌شود و یا اگر دهک دهم رفت، یارانه‌اش حذف می‌شود.»

او در حالی خبر داده که این طرح قرار است از ماه آینده، آبان‌ماه، اجرا شود که تورم شدید در ایران طی سال‌های اخیر و بخصوص افزایش قیمت مواد غذایی به گواه آمارهای رسمی باعث کاهش کیفیت زندگی و حتی بروز سوءتغذیه در طبقات فرودست شده است.

۲۱:۳۲ ۲۲.۷.۱۴۰۲

سه فوتبالیست زن ایرانی با استانبول تلسیز اسپور قرارداد بستند

سه فوتیالیست زن ایرانی با عقد قرارداد به تیم استانبول تلسیز اسپور پیوستند.

نرگس سبکتکین، غزاله صالحی‌پور و ساناز ربیع لاله، سه زن فوتیالیست ایرانی هستند که همزمان به تیم استانبول تلسیز اسپور پیوسته‌اند و فصل آینده در لیگ فوتبال زنان ترکیه حضور خواهند داشت.

نرگس سبکتکین فصل گذشته در پیکان بازی می‌کرد، غزاله صالحی‌پور در چند فصل اخیر در فوتبال اسپانیا حضور داشت و ساناز ربیع لاله هم که سابقه‌ای از او در دسترس نیست، به عنوان بازیکن آزاد، سومین بازیکن ایرانی تیم ترکیه‌ای است.

استانبول تلسیز اسپور در لیگ دسته اول فوتبال ترکیه حضور دارد و برای صعود به سوپر لیگ تلاش می‌کند.

از راست به چپ: نرگس سبکتکین، ساناز ربیع لاله، غزاله صالحی‌پور
از راست به چپ: نرگس سبکتکین، ساناز ربیع لاله، غزاله صالحی‌پور

۲۰:۵۲ ۲۲.۷.۱۴۰۲

«یک چهارم» جنگل‌های زاگرس نابود شده است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ایران با اشاره به این که برخی مدیران جمهوری اسلامی جنگل‌ها را به شکل «مزرعه چوب» می‌بینند، از نابود شدن یک چهارم جنگل‌های زاگرس در غرب ایران خبر داد.

سمیه رفیعی روز شنبه ۲۲ مهر به خبرگزاری شفقنا گفت: «آمارها نشان می‌دهد از شش میلیون هکتار وسعت جنگل‌های زاگرس، حدود یک و نیم میلیون هکتار از بین رفته است.»

او حریق «عمدی» و آتش‌سوزی ناشی از گرمایش زمین را دلیل اصلی نابودی جنگل‌های زاگرس دانسته و گفت که به‌علاوه بسیاری از بلوط‌های زاگرس «آفت‌زده» شده‌اند.

در آخرین مورد از آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در اطراف مریوان، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی مردادماه امسال خبر داد نزدیک به ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس در آتش‌سوزی تابستان امسال تخریب شده‌ است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین با اشاره به این که جنگل‌های شمال ایران نیز در حال نابود شدن است، گفت جنگلی در این منطقه «فسیل زنده» است، ‌اما عده‌ای با «بهره‌برداری معدنی یا قاچاق چوب» آن را «پوک» کرده‌اند.

او اضافه کرد که این افراد «بهره‌برداری چوب را با مجوز انجام می‌دهند و چون نظارتی وجود ندارد هر نوع درختی را قطع می‌کنند.»

۲۰:۴۹ ۲۲.۷.۱۴۰۲

درگیری افراد خودسر با مردم و کسبه بر سر حجاب در یک مجتمع تجاری در مشهد

در پی انتشار خبر درگیری افرادی که خود را آمر به معروف معرفی می‌کردند با مردم و کسبه در یک مجتمع تجاری در مشهد، سخنگوی ستاد امر به معروف در این شهر تایید کرد که این افراد دروغ گفته و برای امر به معروف مجوز نداشتند.

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گروهی که خود را «آمر به معروف» می‌خواندند روز پنج‌شنبه هفته گذشته با حمله به مردم و کسبه یک مرکز تجاری در مشهد، با آنها درگیر شدند.

به گفته روابط عمومی مرکز خرید «آرمیتاژ»، این افراد از چهره زنان فیلمبرداری کردند و یکی از آنها به صورت یکی از زنان «سیلی» زد و بعد از مداخله کسبه و آغاز درگیری، این آمران به معروف از «شوکر» استفاده کردند.

به گفته علیرضا قمری حیدرپور، مستندساز، بعد از حضور پلیس، این افراد بازداشت شدند، اما ساعاتی بعد «به دستور معاون دادستان مشهد» آزاد شده‌اند.

روز شنبه، دبیر و سحنگوی ستاد امر به معروف استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با وب‌سایت انصاف‌نیوز مدعی شد که این افراد مرتبط با یک «تشکل مردمی بوده‌اند» و ارتباطی با این ستاد نداشته‌اند.

این وب‌سایت نوشته که دبیر ستاد امر به معروف خراسان رضوی حاضر نشد از این «تشکل مردمی» نام ببرد، اما گفت افراد حاضر در این درگیری از این ستاد و فرمانداری حتی مجوز «تذکر لسانی» هم نداشته‌اند. او از این افراد با عنوان «خودمختار» یاد کرده است.

در عرف جمهوری اسلامی چنین اقداماتی به افراد «خودسر» نسبت داده می‌شود.

۱۸:۱۷ ۲۲.۷.۱۴۰۲

بازداشت وکلای آلکسی ناوالنی، مخالف برجسته کرملین

نیروهای امنیتی روسیه با یورش و بازرسی خانه سه وکیل آلکسی ناوالنی، مخالف برجسته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آنها را بازداشت کردند.

ایوان ژانف از نزدیکان ناوالنی روز شنبه ۲۲ مهرماه در شبکه‌های اجتماعی با اعلام این خبر گفت که اقدام دولت روسیه در راستای «منزوی کردن کامل» این فعال ضد فساد دولتی است.

آقای ناوالنی، فعال برجسته مبارزه با فساد حکومتی و برجسته‌ترین چهره مخالف پوتین، از ژانویه ۲۰۲۱ در زندان است. او به ۱۹ سال حبس محکوم شده است.

به گفته تیم آقای ناوالنی در شبکه اجتماعی تلگرام، هر سه وکیل آقای ناوالنی بلافاصله بعد از بازداشت به دادگاه برده شده و متهم به «مشارکت در گروه‌های افراطی» شده‌اند.

رسانه‌های مستقل روسیه همچنین از یورش ماموران به دفتر حقوقی یک وکیل دیگر آقای ناوالنی با نام اولگا میخائیلوا خبر داده و نوشته‌اند که او هم‌اکنون خارج از کشور است.

آقای ناوالنی پیش از بازداشت، مسموم شده بود و دولت روسیه به خاطر انتقادات گسترده بین‌المللی مجبور شد مجوز خروج او از کشور برای مداوا در آلمان را صادر کند.

آقای ناوالنی و تیم او دولت پوتین را متهم به مسموم کردن او کرده بودند.

او پس از بازگشت از آلمان بازداشت شد و در دادگاهی که «فرمایشی» خوانده شده، با اتهاماتی نظیر برانگیختن انقلاب در روسیه، تحریک به اقدامات افراطی، فساد مالی و غیره به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

۱۸:۱۳ ۲۲.۷.۱۴۰۲

اکثریت قاطع شهروندان استرالیا به حقوق بومیان رای منفی دادند

شهروندان استرالیا با اکثریتی قاطع در یک همه‌پرسی تاریخی، به رسمیت بخشیدن به حقوق بومیان در قانون اساسی کشور و ایجاد نهادی برای دادن مشاوره به پارلمان در رابطه با بومیان استرالیا رای منفی دادند.

در همه‌پرسی روز شنبه ۱۷ میلیون شهروند واجد رای در استرالیا رای دادند.

تصویب قانون یاد شده منوط به رای مثبت اکثریت شهروندان استرالیا به همراه حمایت اکثریت در دست‌کم چهار ایالت از شش ایالت این کشور بود.

مدافعان حقوق بومیان استرالیا این شکست را ضربه‌ای سخت به مبارزات پیشبرد آشتی و به رسمیت شناختن حقوق بومیان در استرالیای امروزی توصیف کردند.

با این حال، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر این کشور، بعد از شکست همه‌پرسی از مردم خواست نسبت به هم «مهربانی» نشان دهند: «نتیجه همه‌پرسی مبنایی بر اختلاف نیست و ما را از هم جدا نخواهد کرد.»

شکست این رفراندوم ۲۳۵ سال پس از اسکان بریتانیا، ۶۱ سال پس از اعطای حق رای به بومیان استرالیا و ۱۵ سال پس از عذرخواهی نخست وزیر کشور از نقض طولانی‌مدت حقوق بومیان رخ داد.

۱۷:۱۶ ۲۲.۷.۱۴۰۲

خودداری از اعزام نرگس محمدی به بیمارستان به دلیل مقاومت در برابر حجاب اجباری

وکیل نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳، روز شنبه خبر داد که روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر، اعزام این فعال امور زنان و حقوق بشر از زندان اوین به بیمارستان به دلیل مقاومت او در برابر حجاب اجباری لغو شده است.

مصطفی نیلی روز شنبه، ۲۲ مهر، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «روز پنج‌شنبه بایستی خانم نرگس محمدی جهت معاینه توسط متخصص قلب و همچنین انجام آزمایش اکو قلب به بیمارستان اعزام می‌شدند اما به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، اعزام توسط مسئولان زندان لغو شد.»

آقای نیلی روز ۱۸ مهر نیز خبر داده بود به‌دلیل آن که نرگس محمدی حاضر به رعایت حجاب اجباری نشده مسئولان حق ملاقات را از او گرفته‌اند.

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

او روز دهم شهریور در پیامی در حمایت از مهدی یراحی، خواننده بازداشت‌شده، نوشت که جمهوری اسلامی تمام توانش را برای «حفظ حجاب اجباری» به کار گرفته است. او همچنین از تصویب لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» در مجلس انتقاد کرده بود.

۱۶:۵۱ ۲۲.۷.۱۴۰۲

موزه لوور در پاریس روز شنبه به «دلایل امنیتی» تعطیل شد

همزمان با افزایش تدابیر امنیتی در فرانسه در پی حمله حماس به اسرائیل، موزه لوور در شهر پاریس روز شنبه «به دلایل امنیتی» تخلیه شد و بازدیدکنندگان مجبور شدند محل را ترک کنند.

بعد از حمله روز جمعه با چاقو به مدرسه‌ای در شهر آراس در شمال فرانسه که به مرگ یک معلم و زخمی شدن سه تن دیگر انجامید، مقام‌های این کشور بالاترین درجه هشدار امنیتی را اعلام کرده‌اند.

یکی از سخنگویان لوور، بزرگ‌ترین موزه جهان، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که این موزه یک پیغام مکتوب دریافت کرد که در آن گفته شده بود «موزه و بازدیدکنندگانش در خطر هستند».

او افزود که مسئولان موزه با توجه به شرایط اضطراری تصمیم گرفتند موزه را روز شنبه تعطیل و بازدیدکنندگان را تخلیه کنند. هزینه کسانی که بلیت رزرو کرده بودند، به آنها بازگردانده می‌شود.

مهاجم روز جمعه توسط پلیس فرانسه محمد موگوچکوف، ۲۰ ساله معرفی شده که با فریاد «الله اکبر» به چند تن حمله کرده بود.

۱۶:۳۵ ۲۲.۷.۱۴۰۲

مایکل کین،‌ بازیگر بریتانیایی، در ۹۰ سالگی اعلام بازنشستگی کرد

سِر مایکل کین، هنرپیشه سرشناس بریتانیایی و برنده دو جایزه اسکار، رسما اعلام کرد که در ۹۰ سالگی خود را از بازیگری بازنشسته کرده و دیگر مقابل دوربین نمی‌رود.

او که ماه گذشته برای چندمین بار در سالیان گذشته از قصد خود برای بازنشستگی خبر داده بود، روز شنبه به یک برنامه شبکه بی‌بی‌سی گفت: «مدام می‌گویم قرار است بازنشسته شوم. خب، الان دیگر بازنشسته‌ام.»

به این ترتیب فیلم «فراری بزرگ» که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و آقای کین در آن نقش یک کهنه‌سرباز بریتانیایی را بازی می‌کند که از آسایشگاه فرار می‌کند تا در هفتادمین سالگرد روز پیروزی در جنگ جهانی دوم حاضر شود، آخرین فیلم او خواهد بود.

این بازیگر مشهور در مصاحبه اخیر خود گفته در ۹۰ سالگی دیگر نقش مهمی به او پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است صحنه را به «دختران و پسران جوان و خوش‌قیافه» واگذار کند و کنار برود.

او در چند مصاحبه خود گفته است که به دلیل بزرگ شدن در فقر همیشه پول درآوردن برایش مهم بوده و به همین دلیل بسیار پرکار بوده است.

مایکل کین در طول هفت دهه فعالیت خود پنج بار نامزد جایزه اسکار شد و دو بار اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم‌های «هانا و خواهرانش» ساخته وودی آلن و «قواعد خانه سیدر» به کارگردانی لاسِه هالستروم به دست آورد.

بر اساس آمار وب‌سایت سینمایی «آی‌ام‌دی‌بی»، مایکل کین در ۱۷۵ فیلم و سریال بازی کرده است.

۱۴:۵۰ ۲۲.۷.۱۴۰۲

فاطمه حمامی شایعه «شکایت» خود از رونالدو را تکذیب کرد

فاطمه حمامی، هنرمند معلول ایرانی، با تکذیب «شکایت از رونالدو» به دلیل بغل کردن او خطاب به افرادی که در این زمینه «حاشیه‌سازی» کرده‌اند گفت شما اگر دلسوز من ‌بودید این سال‌ها کجا بودید.

خانم حمامی روز شنبه با بیان اینکه او و خانواده‌اش «هیچ‌گونه ناراحتی و شکایتی» از کریستیانو رونالدو ندارند، در اینستاگرام نوشت: «رونالدو با حس انسان‌دوستانه و‌ صمیمیت و‌ بردارانه من را بغل کرد.»

او در ادامه از افرادی که این مسئله را مطرح کرده‌اند خواست «ایران را به خاطر حواشی بیخود و‌ نامربوط زیر سوال» نبرند.

برخی رسانه‌های داخلی ایران روز گذشته گزارش دادند این بازیکن سرشناس فوتبال «به دلیل لمس کردن و بغل کردن» این نقاش زن، «یکی از قوانین داخلی ایران را نقض کرده و برخی از مسئولان دولتی و وکلا، پرونده تخلف رونالدو را در دستگاه قضایی کشور به جریان انداخته‌اند.»

این بازیگر مشهور جهانی در جریان سفر خود به ایران با تیم النصر عربستان، با خانم حمامی دیدار کرد و پیراهن خود را به وی هدیه داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG