لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

نماینده مجلس: باید به موضوع آرمیتا گراوند رسیدگی کنیم، اما درگیر برنامه توسعه هستیم


دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در روزهای اخیر عکس‌هایی از آرمیتا گراوند را در محیط دانشکده خود نصب کردند
دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران در روزهای اخیر عکس‌هایی از آرمیتا گراوند را در محیط دانشکده خود نصب کردند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که نمایندگان باید درباره وضعیت آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به کما رفت، از مقام‌های دولتی سوال کنند، اما اکنون «درگیر بررسی برنامه هفتم توسعه» هستند.

نزدیک به یک ماه پس از به کما رفتن آرمیتا گراوند، احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، روز چهارشنبه، سوم آبان، در عین تاکید بر اهمیت این موضوع به وب‌سایت دیده‌بان ایران گفت: «وظیفه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهاست که به ابن موضوع ورود و از وزیر کشور سوال کند، اما مجلس درگیر لایحه برنامه هفتم است.»

او وعده داد که «به زودی» مجلس به وضعیت این دختر نوجوان رسیدگی می‌کند.

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله، اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز یک‌شنبه ٩ مهر در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا خبر رسید که به کما رفته است.

ویدئوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی بیهوشی او پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کرده‌اند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد ماموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده‌اند.

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس، در حالی بر اهمیت بررسی موضوع صحه گذاشته که در هفته‌های گذشته تمام نشانه‌ها از طرف حکومت حاکی از این بوده است که آرمیتا گراوند تنها دچار افت فشار خون شده، و حکومت هیچ علاقه‌ای به کنکاش در این موضوع ندارد.

به محض انتشار خبر وقوع حادثه در مترو، ابتدا یک خبرنگار که برای پیگیری ماجرا رفته بود چند ساعتی بازداشت شد و پس از آن نیروهای حکومتی خانواده گراوند را ایزوله کردند و تمام راه‌ها را بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران داخل کشور بستند.

این گونه اقدامات حکومت که هنوز نیز ادامه دارد بیش از پیش به این گمانه دامن زد که مقامات جمهوری اسلامی به دلیل شباهت وضعیت آرمیتا به مهسا امینی نگران به راه افتادن اعتراضی دیگر در کشور هستند.

اظهارات آقای علیرضابیگی مبنی بر ضرورت بررسی وضعیت این دختر نوجوان پس از آن مطرح شده که برخی رسانه‌های ایران در خبر کوتاهی بدون اشاره به منبع خبر، مدعی قطعی بودن «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند شدند.

در پی انتشار این خبر، دو منبع از نزدیکان آرمیتا گراوند، روز دوشنبه گذشته، به نقل از منابع پزشکی در بیمارستان فجر تهران گزارش‌ها در مورد «مرگ مغزی» او را رد کرده و به رادیوفردا گفتند که خانواده گراوند «همچنان امیدوار به بازگشت اوست».

علیرضابیگی گفته است: «من هم خبرها را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنم.»

مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق که یک روز بعد از این واقعه به بیمارستان فجر رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

رادیوفردا نیز روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر به نقل از برخی منابع خود خبردار شد که چند رسانه غیردولتی در ایران از پیگیری وضعیت آرمیتا گراوند که در کُما به سر می‌برد و انتشار گزارش درباره او «منع» شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت دیده‌بان ایران و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG