لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

وزارت اطلاعات: چند عضو داعش، در ارتباط با انفجارهای کرمان بازداشت شده‌اند


نمایی از محل وقوع یکی از انفجارها در کرمان
نمایی از محل وقوع یکی از انفجارها در کرمان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه سوم خود درباره بمب‌گذاری‌های کرمان، از بازداشت شمار دیگری از افراد با عنوان عضو داعش و کشته‌ شدن دو نفر در درگیری با نیروهای امنیتی خبر داد.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه‌، «دو انفجار انتحاری» در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر کرمان بیش از ۹۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت.

یک روز بعد، گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آنها را برعهده گرفت و گفت که دو عامل با کمربندهای انتحاری انفجاری این حمله را انجام دادند.

در تازه‌ترین اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران که روز جمعه، ۲۹ دی‌ماه، منتشر شد از کشته‌ شدن «دو تروریست از اتباع بیگانه» خبر داده شده است. طبق اعلام وزارت اطلاعات، این دو نفر چند روز پس از انفجارهای کرمان، «با هدف انجام عملیات مجدد» در این شهر وارد ایران شده بودند.

وزارت اطلاعات افزوده که این دو نفر در جریان «تیراندازی‌های متقابل» با نیروهای ایرانی کشته شدند و این اتفاق در شرایطی افتاد که قصد داشتند «سناریوی دو مرحله‌ای و خطرناک حمله به یکی از مراکز انتظامی» را انجام دهند.

بر اساس این اطلاعیه، «دو بمب دست‌ساز بسیار قوی به وزن بیست کیلوگرم» نیز از این دو نفر کشف و ضبط شده است.

وزارت اطلاعات در بخش دیگری از اطلاعیه خود از بازداشت یکی از «امیران» گروه داعش به‌نام «محمد عمران تنویر» با نام مستعار «ابوعمران» خبر داده و او را «متخصص بمب‌سازی» و از مرتبطین «عبدالله تاجیکی» معرفی کرده است.

نام عبدالله تاجیکی در اطلاعیه‌ دوم این وزارتخانه به عنوان «طراح و پشتیبانِ اصلی» عملیات آمده بود.

این اطلاعیه جدید افزوده که فرد دیگری از اعضای ارشد گروه حکومت اسلامی نیز به نام «مهتاب» که با طراحی «عبدالله تاجیکی» به عنوان کارگر وارد کشور شده بود بازداشت شده و هر دو نفر در مرحله بازجویی قرار دارند.

وزارت اطلاعات ایران در عین حال از شناسایی و بازداشت «تروریستی دیگر از سرکردگان موسوم به داعش خراسان همراه با چهار نفر از اعضای تیم وی» به عنوان رابط اصلی «عبدالحکیم توحیدی، فرمانده‌ عملیات تروریستی گروه»، شناسایی و بازداشت «یک تروریست که قصد انجام عملیات تروریستی در بارگاه یکی از امامزادگان» در حومه‌ مشهد را داشت و «شناسایی و رهگیری یکی از سرکردگان گروه داعش، به نام محمد عادل عارف معروف به عادل پنجشیری که طبق آخرین رد‌های به‌دست آمده، وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده» خبر داده است.

وزارت اطلاعات نوشته شماری از اطرافیان محمد عادل عارف را بازداشت کرده، اما خود وی که «در گذشته به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل، بازداشت و پس از یک‌ سال حضور در زندان بگرام، از زندان آزاد شده» کماکان متواری است.

اطلاعیه وزارت اطلاعات همچنین حاکی است که طی این بازداشت‌ها، از متهمان «علاوه بر بمب‌ها، ۱۰ عدد چاشنی الکتریکی، ۴ عدد چاشنی ساده، یک قبضه مسلسل اِم پی ۴ آمریکایی همراه با ۸ تیغه خشاب و ۲۷۸ عدد فشنگ، و یک قبضه مسلسل کلاشینکف همراه با ۵ تیغه خشاب و ۱۸۱ عدد فشنگ، ۷ قبضه نارنجک، ۲ عدد دوربین معمولی و دید در شب، ۲ دستگاه بی سیم، ۳ عدد ریموت، ۱۲ متر سیم با فتیله باروتی و الکتریکی و مقادیر قابل توجهی تجهیزات مرتبط دیگر» کشف و ضبط شده است.

این یکی از معدود دفعاتی است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، چند اطلاعیه درباره یک حادثه منتشر می‌کند.

این اطلاعیه‌های پی‌در‌پی پس از آن منتشر می‌شود که انتقادها از عملکرد سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی بالا گرفت و دست‌کم رئیس دیوان عالی کشور نیز به شکل تلویحی عملکرد این نهادها را زیر سؤال برد.

با استفاده از اطلاعیه وزارت اطلاعات و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG