لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

وال‌استریت جورنال می‌گوید چین ایران را برای مهار حوثی‌ها تحت فشار گذاشته است


شبه نظامیان حوثی
شبه نظامیان حوثی

روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی اختصاصی خبر داد که چین از ایران خواسته است برای توقف حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ اقدام کند.

وال‌استریت جورنال روز جمعه ششم بهمن به نقل از دو مقام ایرانی گزارش داد که مقام‌های چین در نشست‌های اخیر خود با همتایان ایرانی‌شان از آنها خواسته‌اند حوثی‌ها را مهار کنند.

بنابر این گزارش، مقام‌های جمهوری اسلامی در پاسخ بار دیگر مدعی شده‌اند کنترل حوثی‌ها در دست آنها نیست اما «اگر اسرائیل با آتش‌بس موافقت کند تنش در منطقه پایان خواهد یافت».

خبرگزاری رویترز نیز پنجشنبه به نقل از چهار منبع ایرانی و یک دیپلمات گزارش داده بود که چین خواستار ایفای نقش جمهوری اسلامی در توقف حملات شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ شده و گفته است «در غیر این صورت ممکن است به روابط تجاری تهران و پکن آسیب وارد شود».

مقام‌های ایران و آمریکا درباره این گزارش‌ها هنوز اظهار نظر رسمی نکرده‌اند اما وزارت خارجه چین در پاسخ به رویترز گفت که پکن «دوست صمیمی کشورهای خاورمیانه» و «متعهد به ارتقای امنیت و ثبات منطقه» است.

خبر درخواست آمریکا از چین برای فشار به تهران را دو روز پیش روزنامه فایننشال تایمز منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه، ایالات متحده چندین بار از چین خواسته است ایران را برای مهار حوثی‌ها تحت فشار قرار دهد اما هنوز نشانه‌ای از کمک پکن در این زمینه دیده نشده است.

گزارش‌های اخیر در حالی منتشر شده که حملات حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی علیه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن از اواخر مهرماه آغاز شده و همچنان ادامه یافته است.

در تازه‌ترین مورد، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که نفتکش «مارلین لواندا» که با پرچم جزایر مارشال در دریای سرخ تردد می‌کرد ساعت ۱۹:۴۵ جمعه هدف یک موشک بالستیک ضد کشتی «تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران» قرار گرفت.

به نوشته سنتکام، ناو یو.اس.اس کارنی و سایر کشتی‌های ائتلاف به تماس اضطراری این نفتکش پاسخ دادند و در حال ارائه کمک هستند.

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های مورد حمایت ایران، حمله موشکی به کشتی «مارلین لواندا» را تایید کرده و آن را «نفتکش بریتانیایی» خوانده بود.

به گزارش رویترز، این نفتکش با پرچم جزایر مارشال تردد می‌کرد.

ترافیگورا، شرکت چندملیتی بازرگانی کالا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نفتکش تحت مدیریت این شرکت بوده و عملیات اطفای حریق در آن ادامه دارد.

حوثی‌‌های مورد حمایت ایران از دو ماه پیش حملات خود به مسیر بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرده و می‌گویند تا زمانی که حملات اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد به حملات خود ادامه خواهند داد.

آمریکا و شمار دیگری از کشورها با ارائه مستندات متعدد گفته‌اند شبه‌نظامیان حوثی از حمایت مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و آموزشی جمهوری اسلامی برخوردار است و مسئولیت حملات حوثی‌ها بر عهده تهران است.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند حملات حوثی‌ها با تصمیم خود آنها انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG