لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

گزارشی از اعزام «نیروی کمکی» به خاورمیانه توسط آمریکا باوجود «نارضایتی» از اسرائیل


تصویری از ورود تابوت محمدرضا زاهدی به اصفهان
تصویری از ورود تابوت محمدرضا زاهدی به اصفهان

به‌دنبال افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده گزارش کرده‌اند که واشینگتن در حال «اعزام نیرو و ارسال تجهیزات کمکی» به خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام دفاعی که به نام او اشاره نشده، علت اعزام نیرو به منطقه را افزایش نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل به‌دلیل حمله منتسب به این کشور به ساختمان مجاور کنسولگری ایران در دمشق عنوان کرده است.

در این حمله که ۱۳ فروردین رخ داد، هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند.

مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای به صراحت بر «تنبیه» اسرائیل تأکید کرده‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی نیز به نقل از منابع امنیتی مختلف از وقوع این اقدام احتمالی ظرف ۴۸ ساعت آینده و حتی در روز جمعه، ۲۴ فروردین خبر می‌دهند.

جو بایدن نیز در جمع خبرنگاران گفت که انتظار دارد جمهوری اسلامی «به زودی» به اسرائیل حمله کند.

مقام دفاعی یادشده آمریکایی تأکید کرده که «ما در حال انتقال تجهیزات اضافی به منطقه برای تقویت تلاش‌های بازدارنده در منطقه‌ و نیز افزایش توان حفاظت از نیروهای آمریکایی هستیم».

هنوز جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که تهدید جمهوری اسلامی به اقدام تلافی‌جویانه علیه اسرائیل، «واقعی» است.

«نارضايتی» پنتاگون از «بی‌اطلاعی» از حمله به کنسولگری ايران

مقامات آمریکايی می‌گویند لوید آستین، وزیر دفاع اين کشور، در گفتگو با همتای اسرائیلی خود به صراحت از «بی‌اطلاعی» واشینگتن از حمله هوایی اسرائیل به دمشق شکایت کرده است.

روزنامه واشینگتن پست از قول مقامات ارشد آمریکا نوشت که به اعتقاد آنها حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق خطرهایی که نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را تهدید می‌کند «افزایش» خواهد داد و اسرائیل قبل از این حمله باید به واشینگتن اطلاع می داد.

به رغم نارضایتی مقامات وزارت دفاع آمریکا از «بی‌اطلاعی» از این حمله جو بایدن، رئیس جمهور و سایر مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که این کشور در برابر حمله احتمالی ایران از اسرائیل دفاع خواهد کرد.

از جدیدترین تحولات چنین برمی‌آید که مقامات نظامی و امنیتی دو کشور برای واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران «همکاری نزدیکی» دارند.

واشینگتن پشت افزوده که سفر روز پنجشنبه ژنرال مايکل کوريلا، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام) به اسرائیل نیز بخشی از «هماهنگی» دو کشور جهت آمادگی برای مقابله با حمله ایران بود.

سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود به روزنامه واشینگتن پست گفتند که لوید آستین و سایر مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا معتقدند که اسرائیل قبل از این حمله باید به واشینگتن اطلاع می داد چون این حمله برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه «پیامدهای جدی» دارد.

اطلاع قبلی از این حمله به آمریکا امکان می‌داد اقدامات امنیتی لازم برای حفاظت از نظامیان آمریکایی را به موقع انجام دهد و امکانات نظامی خود از جمله کشتی‌های جنگی مجهز به سامانه‌های موشکی را در موقعیتی قرار دهد که بتواند در برابر حملات بالقوه ایران از نیروهای خود و همینطور اسرائیل بهتر دفاع کند.

یکی از مقامات آمریکایی افزود که لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، دو روز پس از حمله هوایی به کنسولگری ایران در گفتگوی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود به صراحت از «بی‌اطلاعی» از این حمله «شکایت» کرده است.

سفارت اسرائیل در واشینگتن تاکنون در مورد این مکالمه و انتقاد وزیر دفاع آمریکا اظهار‌نظر نکرده است.

این موضوع به اختلافات موجود بين دولت‌های آمریکا و اسرائیل در مورد نحوه هدایت جنگ علیه گروه حماس در نوار غزه می‌افزاید و نشانه واضحی از عدم هماهنگی و تماس بین دو کشور است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که به دلیل حمایت همه جانبه از کارزار نظامی اسرائیل در نوار غزه از سوی حزب دموکرات و تعدادی از متحدان واشینگتن تحت فشار قرار گرفته، تهدید کرده است که اگر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وضعیت غیرنظامیان ساکن نوار غزه را بهبود ندهد سیاست خود در قبال اسرائیل را تغییر خواهد داد.

مقام‌های آمریکایی می گویند هنوز در مورد تغییر احتمالی در سیاست واشینگتن، از جمله مشروط کردن کمک‌های نظامی به اسرائیل، تصمیم‌گیری نشده است. ولی درعین حال یادآوری می‌کنند که دولت اسرائیل به خوبی آگاه است که مخالفت افکار عمومی در سطح جهان و در داخل آمریکا با عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه رو به افزایش است.

دولت آمریکا بلافاصله پس از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق از این حمله اظهار «بی‌اطلاعی» کرد و گفت در آن دخالت نداشته است.

جمهوری اسلامی این حمله را به دلیل هدف گرفتن یک مرکز دیپلماتیک بسیار گستاخانه توصیف کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران مدعی شده که آمریکا برای حمله اسرائیل در دمشق «چراغ سبز» نشان داده بود، اما خود او افزوده که «البته آمریکا به ایران پیام فرستاده و گفته که هیچ هماهنگی بین آن‌ها و اسرائیل در آن حمله وجود نداشته است.»

دولت اسرائیل تاکنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، واشینگتن‌پشت و رادیو فردا؛ ش.ر.، ب.ب./ب.ب.
XS
SM
MD
LG