لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس؛ اخبار غیررسمی از مشارکت «بسیار ناچیز» در تهران


وزارت کشور ایران ضمن انتشار نتایج دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلام شهر تنها ۵۵۲ هزار رأی صحیح اخذ شده است.

بیژن نوباوه، عضو جبهه پایداری، با کسب ۲۷۱۰۹۴ رأی، به عنوان نفر اول حوزه انتخابیه تهران معرفی شد.

محمد سراج، ابوالفضل ظهره‌وند، حسین صمصامی، زهره لاجوردی، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، ابوالقاسم جراره، مرتضی محمودی، مجتبی رحمان‌دوست، عبدالحسین روح‌الامینی، مجتبی زارعی، زینب قیصری، علیرضا سلیمی نیز به ترتیب دیگر نامزدهای انتخاب‌شده در این حوزه هستند.

به این ترتیب عمده نامزدهای فهرست حامی دولت ابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شدند.

با آن که خبرگزاری‌ها در داخل کشور همه به نقل از وزارت کشور مدعی «مشارکت پرشکوه» و خلق «حماسه» در دور دوم انتخابات مجلس شده‌اند، روزنامه فرهیختگان روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت، بر اساس آمار غیررسمی، میزان مشارکت در حوزه انتخاباتی مهم تهران را تنها «هشت درصد» عنوان کرده است.

این روزنامه نوشت: «دور دوم همه انتخابات‌ها به خصوص در مجلس معمولاً با استقبال کمتری برگزار می‌شود اما زور این انتخابات به خاطر موارد متعددی کمتر از قبل بود.»

فرهیختگان به این «موارد متعدد» اشاره نکرده و تنها به «رأی قابل تامل» نمایندگان راه‌یافته به بهارستان اشاره کرده و نوشته: «فارغ از ترکیب نهایی، مهم‌ترین سؤال پیش‌ روی سیاستمداران ایرانی دلایل نتایج به دست آمده از منظر کلان انتخابات است.»

گزارش‌های غیررسمی حاکی از رویگردانی بیش از ۹۲ درصد شهروندان تهرانی از مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم هم که ۱۱ اسفند پارسال برگزار شد، تنها ۴۱ درصد از افراد واجد شرایط شرکت کردند که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی بود. این رقم در تهران، در آمار رسمی، تنها ۲۶ درصد گزارش شد.

پس از اعتراضات سال‌های اخیر در ایران و به ویژه بعد از اعتراضات گسترده‌ای که با جان‌ باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، مشارکت در انتخابات مختلف در ایران، روندی به شدت نزولی داشته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از دور نخست انتخابات مجلس دوازدهم در ایران، بارها خواستار افزایش مشارکت مردم شد، اما هیچ اشاره‌ای به تحولات سال‌های اخیر، خشونت‌ها، سرکوب‌ها و بازداشت‌های گسترده نکرد.

میزان کاهش مشارکت در این انتخابات به اندازه‌ای بود که نیروهای جریان اصلاح‌طلب که معمولاً در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کرد نیز از مشارکت خودداری کرد.

همزمان یک روز مانده به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، یک فایل صوتی از محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران منتشر شد که مربوط به یکی از جلسات او با اصلاح‌طلبان، پیش از دور اول انتخابات مجلس در اسفندماه است و در آن به صراحت از خودداری از مشارکت در انتخابات سخن می‌گوید.

آقای خاتمی اذعان می‌کند که این جریان همواره برای کسب دو یا سه کرسی در مجلس «گدایی و التماس» می‌کرد، اما سرانجام به این نتیجه رسید که «کنار مردم» قرار بگیرد.

روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت، انتخابات میان ۹۰ داوطلب نمایندگی مجلس برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی انجام شد.

در حوزه انتخابیه تهران از میان یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی در مرحله نخست انتخابات ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم راه یافتند تا سرنوشت ۱۶ کرسی باقی مانده مجلس در این حوزه مشخص شد.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای بودند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایران، روزنامه‌های فرهیختگان و شرق و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG