لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

«برنامه‌ریزی آمریکا برای ایفای نقش برجسته» در غزه پس از جنگ


گزارش پولیتیکو بلافاصله پس از سفر جیک سالیوان به منطقه منتشر شده است
گزارش پولیتیکو بلافاصله پس از سفر جیک سالیوان به منطقه منتشر شده است

دولت جو بایدن در حال بررسی انتصاب یک مقام آمریکایی به عنوان «مشاور ارشد غیرنظامی» برای یک نیروی «عمدتا فلسطینی» است که مسئولیت غزه را در دوران پس از جنگ جاری این باریکه برعهده بگیرد.

وب‌سایت خبری پولیتیکو در آمریکا روز پنج‌شنبه، سوم خرداد، ضمن انتشار این خبر، اقدام واشینگتن را نشانه‌ای از برنامه‌ریزی «برای ایفای نقشی برجسته» در تأمین امنیت باریکه غزه در دوران پس از جنگ توصیف کرد.

به نوشته این سایت به نقل از چهار مقام آمریکایی، بخش عمده نیروی مورد نظر را فلسطینیان تشکیل خواهند داد و «مشاور ارشد غیرنظامی» آمریکایی از نزدیک با فرماندهی این نیرو که فلسطینی یا عرب تابع اسرائیل یا از یک کشور عرب خواهد بود، کار خواهد کرد.

به نوشته پولیتیکو، واشینگتن هنوز در حال بررسی دامنه و نوع اختیارات چنین مشاور ارشد غیرنظامی است و رایزنی در این زمینه میان کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه ادامه دارد.

پولیتیکو نوشت آمریکا سربازی به غزه نخواهد فرستاد و مشاور احتمالی نیز نقشی هم‎‌ردیف «مدیر کل» برای هماهنگی با اسرائیل، کمک به آموزش و دادن مشاوره به این نیرو ایفا خواهد کرد و احتمالا در منطقه‌ای مانند سینا در مصر یا اردن مستقر خواهد شد.

این گزارش همچنین حاکی است نیروی حافظ صلح برای غزه و ترکیب آن در کنار فرمول‌های مختلفی برای اداره این باریکه فلسطینی‌نشین هنوز در کانون مباحثات دولت آمریکا با شریکان واشینگتن قرار دارد.

یکی از چهار مقام آمریکایی گفت دولت بایدن در حال گفت‌وگو با کشورهای عربی مانند مصر، مراکش و امارات متحده عربی است تا بخشی از نیروی حافظ صلح باشند.

این مقام یادآور شده که دولت‌های منطقه خود پیاپی از آمریکا خواسته‌اند نقشی مهم در دوران پساجنگ ایفا کند.

چهار منبع که نام‌شان به دلیل «حساسیت» بالای موضوع برده نشده، افزوده‌اند که رشد اقتصادی غزه و بازسازی شهرهای ویران این باریکه در حیطه اختیارات نیروی اداره‌کننده غزه و مشاور آمریکایی آن خواهد بود و آمریکا باید در بیرون آوردن غزه از هرج و مرج ناامیدکننده کنونی این منطقه نقشی بارز داشته باشد.

حدود ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون فلسطینی غزه در جنگ ۲۳۰ روزه اخیر، غیر از تلفات سنگین غیرنظامیان، شاهد ویرانی شدید زیرساخت‌ها و ساختمان‌های عمومی و املاک شخصی خود بوده‌اند.

منابع آمریکایی تأکید کرده‌اند که برای شروع مرحله بعدی کار، برقراری آتش‌بس و آزادی شهروندان اسرائیلی که حماس به غزه ربوده باید در اولویت باشد.

دولت آمریکا که در حال حاضر نیز یک بازیگر اصلی در نزاع اسرائیلی- فلسطینی است، از جنگ ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس، پس از حمله غافلگیرانه اعضای آن گروه به خاک اسرائیل، حمایت می‌کند.

آمریکا در کنار اتحادیه اروپا گروه حماس را دارای ماهیتی تروریستی قلمداد می‌کند.

با این حال، ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا، این هفته از راهبرد نظامی اسرائیل در جنگ غزه آشکارا انتقاد کرد.

ژنرال براون گفت غیر از پاکسازی دشمن (در غزه) اسرائیل باید در منطقه هم بماند و وضع را تثبیت کند.

انتقاد رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا اشاره به وضعیتی است که نیروهای ارتش اسرائیل پس از هر دور عملیات از هر بخش از نوار غزه، از آن خارج شده‌ و مقامات اسرائیلی تأیید می‌کنند نیروهای حماس به آن مناطق بازگشته‌اند.

پولیتیکو این هفته نیز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی نوشته بود در حدود هشت ماه جنگ، اسرائیل توانسته تنها تا ۳۵ درصد از اعضای حماس را از بین ببرد.

نخست‌وزیر اسرائیل و گروهی از وزیران راستگرا در ائتلاف دولت او با راهکاری که موجب واگذاری نقشی به تشکیلات خودگردان فلسطینی در اداره غزه باشد، مخالفت کرده‌اند اما بنیامین نتانیاهو تا حال چند بار موافقت تلویحی خود را با نقش احتمالی کشورهای عرب منطقه مانند مصر، امارات و عربستان در اداره غزه بیان کرده است.

با این حال، واشینگتن این هفته نیز نخست‌وزیر اسرائیل را زیر فشار بیشتری قرار داد تا امکان دهد کمک‌های بشردوستانه برای غزه افزایش یابد.

سنتکام، نیروی مرکزی ارتش آمریکا، در دوره اخیر یک «اسکله موقت» در ساحل دریای مدیترانه روبه‌روی شهر غزه برپا کرد تا کشتی‌های حامل کمک برای مردم غزه از قبرس به این اسکله برسند.

کار انتقال امداد از طریق این اسکله از جمعه گذشته آغاز شد، اما نخستین محموله‌های آن در میانه تقلای فلسطینیان برای دست یافتن زودتر به بخشی از کمک‌ها غارت و دست‌کم یک نفر کشته شد.

احتمال داده شده بود که مسئولیت نیروی آمریکایی مرتبط با ساخت اسکله گسترش یابد اما ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه واشینگتن، از اظهار نظر در خصوص اسنادی که این احتمال را مطرح کرده، خودداری کرد.

گزارش پولیتیکو چند روز پس از پایان سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به عربستان و اسرائیل رفته بود، منتشر شده است.

به گزارش اکسیوس و تایمز اسرائیل، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، نیز برای گفت‌وگو با رئیس موساد و نخست‌وزیر قطر راهی اروپا شده تا درباره معامله جدیدی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و برقراری آتش‌بس رایزنی کند.

XS
SM
MD
LG