لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

صالحی: ساخت قطعات هسته‌ای در کرج کشف جدیدی نیست


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه اظهارات سخنگویان سازمان مجاهدین خلق در مورد ساخت قطعات سانتریفیوژ در کارخانه تابا، تولید ابزار برش ایران، در نزدیکی کرج را تأیید کرد، ولی افزود که «این کشف جدیدی نیست».

وزیر خارجه ایران که در یک نشست خبری با همتای اروگوئه‌ای‌اش سخن می‌گفت در ادامه افزود: «ما سانتریفیوژ می‌سازیم و در بخش‌های مختلف کشور ساخت قطعات آن در حال انجام است. کارخانه‌ای هم در کرج داریم که قبلاً هم خبرنگاران از آن بازدید کرده بودند که امر محرمانه‌ای نیست.»

وی جزئیاتی در مورد هویت این خبرنگاران، تاریخ بازدید آنها و نحوه و نتیجه چنین بازدیدی ارائه نداد.

سازمان مجاهدین خلق ایران روز پنج‌شنبه گفت که کارخانه تابا در غرب تهران در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران «نقشی کلیدی» داشته و «بزرگ‌ترین تولیدکننده سانتریفیوژ» برای غنی‌سازی اورانیوم است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه در ادامه واکنش به این اظهارات سازمان مجاهدین گفت: «من از این موضوع تعجب می‌کنم، زیرا این کشف جدیدی نیست و مانند این است که چیزهایی که قبلاً بارها گفته شده را دوباره تکرار کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۸ تاکنون از جمهوری اسلامی خواسته ‌است که دسترسی کارشناسان این سازمان را به تمام کارخانه‌های تولید سانتریفیوژ در ایران میسر سازد، اما تاکنون ناکام مانده‌ است.

از همین رو این آژانس چندین بار اعلام کرده‌ است که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل تأیید کند.

قدردانی صالحی از حمله عراق به اردوگاه اشرف

وزیر خارجه ایران در ادامه این نشست خبری از حمله بامداد جمعه نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف که بر اثر آن شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته و زخمی شده‌اند تقدیر کرد.

قدردانی علی‌اکبر صالحی از این حمله خونین در حالی صورت می‌گیرد که سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه با ابراز نگرانی از این حادثه گفت که تحریکی از سوی مجاهدین که بتواند توجیهی برای این حمله باشد در کار نبوده است.

عفو بین‌الملل هم‌چنین تأکید کرده ‌است که مقام‌های عراقی باید شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی مجروحان این حمله را فراهم کنند.

علی‌اکبر صالحی در ارتباط با این حمله گفت که «این اقدام دولت عراق که از سوی ما قابل تقدیر است اقدامی در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی و تصمیمات قضایی آن‌هاست».

در همین حال پس از رویداد روز جمعه، حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل متحد، به شورای امنیت تعهد داد که دولت عراق اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران مسترد نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG