لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

برنامه باراک اوباما برای کاهش کسری بودجه آمریکا


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه برنامه خود را برای کاهش کسری بودجه این کشور تشريح کرد. در برنامه ارائه شده توسط باراک اوباما با افزايش ماليات ثروتمندان و کاهش هزينه ها طی ۱۲ سال کسری بودجه آمریکا به ميزان چهار تريليون دلار کاهش خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما که روز چهارشنبه در دانشگاه جرج واشینگتن سخنرانی می‌کرد، با اشاره به برنامه تازه خود را برای کاستن از کسری بودجه آمریکا گفته است: «ما باید در حد امکانات خود زندگی کنیم و از میزان کسری بودجه بکاهیم و به مسیری بازگردیم که به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم بدهی‌های خود را کاهش دهیم.»

در برنامه‌ای که رییس جمهور آمریکا برای کاستن از کسر بودجه در این کشور ارایه کرده است، چهار مسیر برای کاستن از هزینه‌ها پیش‌بینی شده است که شامل کاستن از هزینه‌های جاری، کاهش بودجه دفاعی، صرفه‌جویی در هزینه‌های بهداشتی و افزایش مالیات برای اقشار مرفه جامعه است.

به گفته باراک اوباما بدین ترتیب طی ۱۲ سال چهار تریلیون دلار صرفه‌جویی شده و از میزان کسری بودجه آمریکا کاسته خواهد شد.

میزان کسری بودجه آمریکا در سال جاری میلادی یک ممیز شش دهم تریلیون دلار پیش‌بینی می‌شود، که این میزان معادل ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود تاکید کرده است که اقشار مرفه آمریکا باید در تلاش‌ها برای کاستن از میزان کسری بودجه در این کشور نقش برجسته‌تری ایفا کنند.

گفته می‌شود آقای اوباما قصد دارد، معافیت‌های مالیاتی را که در دوران ریاست جمهوری جرج بوش به ویژه برای طبقات پردرآمد در نظر گرفته شده بود، لغو کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از اعلام رئوس برنامه صرفه‌جویی اقتصادی خود، در کاخ سفید با رهبران حزب جمهوری‌خواه دیدار کرده و در این باره با آنها رایزنی کرده بود.

پس از این نشست جان بينر، رهبر اکثریت مجلس نمايندگان از حزب جمهوری‌خواه، تهدید کرده بود، حزب جمهوری‌خواه مانع تصویب طرح رئیس جمهور آمریکا برای افزایش مالیات‌ها در مجلس سنا خواهد شد.

گفتنی است، حزب جمهوری خواه آمریکا نیز هفته گذشته طرح بودجه‌ای را ارایه کرده بود که در آن چهار ممیز چهار دهم تریلیون دلار صرفه‌جویی در ۱۰ سال آینده پیش‌بینی شده بود.

با این حال باراک اوباما جمهوری خواهان را متهم کرده است که در پی کاستن از هزینه‌های مربوط به طبقه‌های کم درآمد و نیز بخش‌هایی مانند آموزش و پرورش و انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

اختلاف‌های تازه بر سر برنامه رئیس جمهور آمریکا برای صرفه‌جویی و کاستن از کسری بودجه تنها اندکی پس از آن بروز کرده است، که اختلاف نظر بر سر بودجه سال جاری آمریکا، دولت این کشور را در آستانه تعطیلی قرار داده بود.

جمعه شب گذشته رئیس جمهور آمریکا و رهبران حزب جمهوری‌خواه پس از چند روز مذاکرات فشرده، در آخرین لحظات درباره کاستن از هزینه‌های در بودجه سال جاری به توافق رسیده و بدین ترتیب مانع از تعطیلی فعالیت‌های دولت شدند.
XS
SM
MD
LG