لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۹

آمریکا و روسیه خواهان تغییراتی در قطعنامه تحریم ایران شدند


ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل روز چهارشنبه پس از پايان گفت و گوهای ديپلمات های شش کشور گفت مسکو با ممنوعيت مسافرت و ويزا برای شرکت ها و افرادی که دست اندر کار برنامه های هسته ای ايران هستند، مخالف است
ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل روز چهارشنبه پس از پايان گفت و گوهای ديپلمات های شش کشور گفت مسکو با ممنوعيت مسافرت و ويزا برای شرکت ها و افرادی که دست اندر کار برنامه های هسته ای ايران هستند، مخالف است
در ادامه رايزنی های اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان، بر سر قطعنامه پيشنهادی شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران، روز چهارشنبه، آمريکا و روسيه با ارايه اصلاحيه های خود، خواستارتغييراتی در متن پيشنهادی سه کشور اروپايی فرانسه، آلمان و بريتانيا شدند.

به گزارش خبرگزاری ها ديپلمات های شش کشور آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، روز چهارشنبه پس از آخرين دور مذاکرات خود اعلام کردند که درگفت و گوهای خود در باره محتوای پيش نويس قطعنامه «پيشرفت هايی اساسی» داشته اند.

امير جونز پاری سفير بريتانيا درسازمان ملل ابراز اميدواری کرد که متن نهايی قطعنامه، اين هفته با توافق شش کشور آماده شود و هرچه زودتر در اختيار ديگر کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل قرار گيرد.

به گفته سفير بريتانيا، متن مورد موافقت درساعات اول اداری روز پنجشنبه مورد بررسی کارشناسان هسته ای قرار می گيرد و درساعات بعد از ظهر، ديپلمات های شش کشور بارديگر به رايزنی می نشينند.

وی ابراز اميدواری کرد که در طول هفته آينده و پيش از تعطيلات کريسمس، قطعنامه تحريم ايران از سوی شورای امنيت سازمان ملل به تصويب برسد.

در متن پيشنهادی، قطعنامه تحريم واردات يا صادرات هرگونه مواد و فن آوری هايی که درارتباط با غنی سازی اورانيوم و توليد آب سنگين هستند و يا می توانند در ساخت موشک های قاره پيما و يا بمب به کار گرفته شوند، ممنوع اعلام شده است.

آن چنانکه سفير روسيه در سازمان ملل می گويد در حال حاضر تنها بخش مورد اختلاف در پيش نويس قطعنامه پيشنهادی، مساله محدوديت های مسافرتی برای ايرانيانی است که در نهادها و موسساتی کار می کنند که در ارتباط با فعاليت های هسته ای فعال هستند.

ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل روز چهارشنبه پس از پايان گفت و گوهای ديپلمات های شش کشور گفت مسکو با ممنوعيت مسافرت و ويزا برای شرکت ها و افرادی که دست اندر کار برنامه های هسته ای ايران هستند، مخالف است و خواهان حذف فهرست ضميمه قطعنامه در اين زمينه است.

در اين فهرست از ۱۱ نهاد و شرکت و همچنين ۱۲ شخصيت نظامی و غير نظامی ايران نام برده شده است و در متن خواسته شده که از مسافرت های اين افراد جلوگيری شود.

ويتالی چورکين همچنين از نگرانی کشورش در باره چگونگی اجرای ضبط ومسدود شدن دارايی های شرکت ها و شخصيت های وابسته به جمهوری اسلامی ايران گفت و افزود بايد روشن شود چه کسی حق اين کار را دارد.

پس از تصويب آخرين قطعنامه شورای امنيت درباره برنامه هسته ای ايران در سی و يکم ماه اوت گذشته که در آن از ايران خواسته شده بود عمليات غنی سازی اورانيوم را به تعليق در آورد و عدم تمکين ايران به اين قطعنامه، ماهها است که ديپلمات های شش کشورآمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان بر سر چگونگی مقابله با برنامه هسته ای ايران سرگرم رايزنی هستند.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که زير پوشش استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای در پی دستيابی به سلاح های هسته ای است.

در حالی که ايران با رد اين اتهام می گويد، فعاليتهايش در زمينه هسته ای زير نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی و در چارچوب حقوق کشورها برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.
XS
SM
MD
LG