لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

احمدی نژاد: به جای عذرخواهی طلبکارند


محمود احمدی نژاد از واکنش بریتانیا به دستگیری ملوانان انتقاد کرد
محمود احمدی نژاد از واکنش بریتانیا به دستگیری ملوانان انتقاد کرد

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز شنبه يازدهم فروردين ماه، از موضع بريتانيا در قبال مساله دستگيری ۱۵ ملوان اين کشور، به شدت انتقاد کرد.


آقای احمدی نژاد با اشاره به آنچه وی « ورود نيروهای اشغالگر به آبهای ايران» خواند، گفت :« مستکبرين بخاطر روحيه استکباری و خودخواهی، بجای غذرخواهی از ملت ايران طلبکار هستند.»


روز سوم فروردين، ۱۵ ملوان نظامی بريتانيا در حالی که مشغول بازرسی يک کشتی تجاری هندی و در دهانه ورودی خليج فارس به اروند رود بودند، از سوی نيروهای سپاه پاسداران دستگير و به تهران منتقل شدند.


درباره اين خبر نظر دهيد. شما درباره جنجال پديد آمده بر سر بازداشت ملوانان بريتانيايی چه فکر می کنيد؟
برای اظهار نظر دراین زمینه، کلیک کنید

بريتانيا می گويد که اين ملوانان در آبهای عراق دستگير شده اند درحالی که جمهوری اسلامی ايران معتقد است که ملوانان بريتانيايی ورود «غيرمجاز» به آب های ايران داشته و از اين رو مرتکب کار «غيرقانونی» شده اند.


دولت بريتانيا با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که به دليل بازداشت ۱۵ تن از نظاميانش در خليج فارس توسط ايران، «تمامی روابط رسمی» خود را با جمهوری اسلامی ايران، به حالت تعليق در آورد.


همچنين شورای امنيت سازمان ملل توجه عميق خود نسبت به دستگيری ملوانان بريتانيايی توسط مقامات جمهوری اسلامی ايران را اعلام کرد و از ايران خواست تا اجازه دهد کنسول بريتانيا با دستگيرشدگان ملاقات کند و بازداشت شدگان به زودی آزاد شوند.


اتنقاد از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا


در همين زمينه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، اظهارات مارگارت بکت، وزير امورخارجه بريتانيا در انتقاد از پخش تصاوير تلويزيونی ملوانان بازداشتی را توهين آميز و تحريک کننده خواند.


خانم بکت در اجلاس دوروزه وزيران امور خارجه کشورهای اتحاديه اروپا در برمن، آلمان، در گفت و گو با شبکه های خبری رويترز و بی بی سی گفته بود:«پخش اين تصاوير منزجر کننده، ناراحت کننده و ترسناک است و دنيا متوجه می شود که ايرانی ها چه مسئله ای درست کرده اند.»


آقای حسينی گفت: «نمايش فيلم بازداشت‌شدگان را در چارچوب ملاحظات انسانی و با هدف انتقال خبر سلامتی آنان و رفع نگرانی خانواده هايشان صورت گرفته است.»


تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا نیز درباره پخش تصاویر ملوانان دستگیر شده، گفته بود:«من نمی دانم منظور ايرانی ها از اين کار چيست، اما اين کار خيلی زشت است. نمايش دادن و استفاده يک طرفه از افرادی که دستگير شده اند، هيچ کس را گول نمی زند.»


آقای بلر گفت:«ايرانی ها بايد بدانند که اگر به اين کار ادامه دهند، با انزوای بيشتر مواجه می شوند. روز گذشته اين انزوا از سوی شورای امنيت بود و امروز از سوی اتحاديه اروپا و ما در تعطيلات آخر هفته با متحدان خود صحبت می کنيم و تمام کارهای لازم را انجام می دهيم.»


يادداشت اعتراض وزارت امورخارجه ايران


از سوی ديگر، وزارت امورخارجه ايران با ارسال يک يادداشت رسمی به سفارت بريتانيا در تهران، نسبت به آنچه «تعرض نظاميان اين کشور به سرکنسولگری ايران در بصره در جنوب عراق» خوانده، اعتراض کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، يک مقام سياسی مسئول در وزارت امور خارجه گفت: «اين يادداشت اعتراض به دنبال تحرکات روز سه‌شنبه گذشته (نهم فروردين ماه) نيروهای انگليسی و تيراندازی آنان به سرکنسولگری ايران در بصره در اختيار سفارت انگليس در تهران قرار گرفته است.»


XS
SM
MD
LG