لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

افزايش بهای نفت در پی بالا گرفتن تنش ميان تهران و لندن


یک سکوی نفتی در خلیج فارس
یک سکوی نفتی در خلیج فارس

در پی بالا گرفتن تنش ها در روابط ايران و بريتانيا بر سر ملوانان به گروگان گرفته شده، روز جمعه ۳۰ مارس، قيمت نفت در بازارهای جهانی، به بشکه ای ۶۹ دلار، بالاترين حد خود در هفت ماه گذشته رسيد.


تونی بلر نخست وزير بريتانيا روز جمعه خواستار «انزوای هر چه بيشتر» ايران شد، اما او بار ديگر بر شکيبايی برای کنار آمدن با بحران تاکيد کرد.


در لندن قيمت نفت دريای شمال تحويل ماه مه، به ۶۹ دلار و ۱۴ سنت رسيد که از ۴ سپتامبر سال گذشته ميلادی، (در حدود ۸ ماه پيش)، بالاترين نرخ بوده است.


قيمت نفت از زمان صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، افزايش يافت و همراه با بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط ايران، بالاتر رفته است

در نيويورک، پيش از آغاز رسمی بازار بورس، قيمت نفت سبک شيرين تحويل ماه مه ، به ۶۶ دلار و ۶۶ سنت معامله شد.


روز پنج شنبه نيز با بالا گرفتن شايعه درگيری نظامی با ايران، قيمت نفت به ۶۸ دلار و ۹ سنت رسيد.


قيمت نفت از زمان صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، افزايش يافت و همراه با بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط ايران، بالاتر رفته است.


اين در حالی است که کارشناسان می گويند انتظار افزايش بيشتر بهای نفت را دارند.


سيمون هيلی، کارشناس با سابقه اقتصادی در موسسه کاپيتال اکونوميست به خبرگزاری فرانسه گفته است برايش غير منتظره نخواهد بود اگر قيمت نفت به بشکه ای ۷۰ دلار نيز برسد.


ايران چهارمين توليد کننده بزرگ نفت جهان است و روزانه دو ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کند.


تنگه هرمز اهميت راهبردی و اقتصادی گسترده ای برای منطقه دارد

بسياری از کارشناسان نگران مختل شدن صدور نفت از طريق تنگه هرمز هستند. تعدادی از مقام های جمهوری اسلامی پيشتر تهديد کرده بودند که اگر ايران مورد حمله نظامی قرار گيرد، ممکن است برای بستن تنگه هرمز اقدام کنند.


تنگه هرمز که خليج فارس را به دريای عمان وصل می کند، اهميت راهبردی و اقتصادی گسترده ای برای منطقه دارد.


۲ پنجم همه توليد نفت جهان و ۹۰ درصد توليدی کشورهای حاشيه خليج فارس از طريق تنگه هرمز منتقل می شود.


نفتکش ها روزانه در حدود ۱۶ تا ۱۷ ميليون بشکه نفت خام را از طريق تنگه هرمز حمل می کنند. به جز اين، دو ميليون بشکه فراورده های نفتی از جمله نفت سنگين نيز از طريق اين تنگه منتقل می شود.


در سال ۱۹۸۴ و ۱۹۸۷، در جريان جنگ ايران و عراق، چند نفتکش به آتش کشيده شد که برخی از آنها پرچم کشورهای ديگر را بر خود حمل می کردند. در آن زمان حمل و نقل نفت، بيش از ۲۵ درصد کاهش يافت.


به جز نفت از تنگه هرمز همه کالاهای ديگر نيز انتقال داده می شود.


XS
SM
MD
LG