لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب الله در سوریه


مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله ترور شد. (عکس: AFP)
مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله ترور شد. (عکس: AFP)

حزب الله لبنان روز چهارشنبه، ۱۳ فوريه، اعلام کرد که عماد فياض مغنيه از رهبران بلندپايه اين جنبش، روز سه شنبه در انفجار بمبی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شده است.


خبرگزاری آلمان از منابع حزب الله نقل قول کرد که انفجار بمب، خودروی وی را در ۳۰۰ متری يک مدرسه ايرانی، در دمشق مورد هدف قرار داده است.


اين انفجار زمانی رخ می دهد که منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران قرار است روز چهارشنبه در دمشق، با مقامات سوری و رهبران حزب الله ديدار و گفت و گو کند. جنبش حزب الله مهمترين متحد ايران در منطقه به شمار می رود.


المنار، تلويزيون حزب الله، دولت اسرائيل را متهم کرد که طراح اين انفجار بوده است و اعلام کرد که اسرائيلی ها رهبر بزرگ ما را کشتند.


عماد مغنيه از رهبران ارشد حزب الله لبنان بوده و از وی به عنوان يکی از بنياد گذاران اين جنبش و مسئول بخش امنيتی حزب الله ياد می شد.

يکی از سخنگويان حزب الله اعلام کرد: مغنيه در صدر ليست افرادی قرار داشت که اسرائيل قصد ترور آنها را دارد.


عماد مغنيه از رهبران ارشد حزب الله لبنان بوده و از وی به عنوان يکی از بنيادگذاران اين جنبش و مسئول بخش امنيتی حزب الله ياد می شد.


گزارش های اوليه در مورد انفجار روز سه شنبه که در ساعت ۱۰.۳۰ به وقت محلی رخ داده بود، حکایت از کشته شدن يک نفر و زخمی شدن دو نفر ديگر دارد.


در همين حال، دولت اسرائیل هر گونه دخالتی در این انفجار را تکذیب کرده است.


از عماد مغنيه به عنوان مسئول بسياری از حملات عليه غربی ها در دهه هشتاد ميلادی در لبنان ياد می شود. مغنيه از چهر ه های اسرار آميزی به شمار می رفت که اطلاعات کمی در مورد وی در دست بود و به ندرت در ملاء عام ظاهر می شد.


وی همچنین یکی از افرادی است که در جریان انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین برای او حکم جلب بین المللی صادر شد.


انفجار بمب در سوريه که تحت کنترل شديد امنيتی قرار دارد، امر نادری محسوب می شود و بر همین اساس، حمله به سفارت آمريکا در دمشق در دسامبر سال ۲۰۰۶تعجب بسیاری را برانگیخت.

سوريه ساليان طولانی است که پناهگاهی برای نيروهای فلسطينی و عرب محسوب می شود که با روند صلح خاورمیانه و موجودیت اسراییل مخالف هستند.


XS
SM
MD
LG