لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

اعتراض مجلس ایران به دولت و دستگاه قضایی بریتانیا


جفری آدامز سفير بريتانيا در ايران در دیدار با ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ایران. (عکس از فارس)
جفری آدامز سفير بريتانيا در ايران در دیدار با ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ایران. (عکس از فارس)

علاءالدين بروجردی ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز شنبه هشتم تير ماه در ديدار با جفری آدامز سفير بريتانيا در ايران، به برخی اقدامات دولت و دستگاه قضايی بريتانيا که در ارتباط با ايران بوده اند، اعتراض کرد.


رای دادگاهی در لندن برای استرداد نصرت الله تاجيک (دیپلمات سابق ایران) به آمريکا، خارج کردن نام سازمان مجاهدين خلق از ليست گروه های تروريستی، اعمال تحريم های «فراتر از قطعنامه» عليه ايران و استفاده از نامی به جز خليج فارس توسط نخست وزير بريتانيا، مواردی بودند که در اعتراض آقای بروجردی به آنها اشاره شد.


آقای بروجردی در آغاز اين ملاقات با اشاره به موضوع استرداد نصرت الله تاجيک، سفير سابق ايران در اردن و «ناخرسندی شديد» علی لاريجانی رياست مجلس شورای اسلامی ايران از روشن نشدن وضعيت او گفت: «استرداد تاجيک به آمريکا قطعا آثار مخرب فراوانی بر روابط دو جانبه خواهد گذاشت.»



موارد اعتراض علاء الدین بروجردی:
  • رای دادگاهی در لندن برای استرداد نصرت الله تاجيک (دیپلمات سابق ایران) به آمريکا
  • خارج کردن نام سازمان مجاهدين خلق از ليست گروه های تروريستی
  • اعمال تحريم های «فراتر از قطعنامه» عليه ايران
  • استفاده از نامی به جز خليج فارس توسط نخست وزير بريتانيا

نصرت الله تاجيک، سفير ايران در اردن در دوران رياست جمهوری خاتمی، آبان ماه سال ۱۳۸۵ در بريتانيا به جرم دلالی سلاح برای ايران دستگير و با قرار وثيقه آزاد شد اما از آن زمان تاکنون تحت کنترل پليس بريتانيا قرار دارد.


آمريکا او را به عضويت در یک شبکه بزرگ قاچاق اسلحه متهم کرده که سعی داشته است محموله ای از عينک های مخصوص ديد در شب را به ايران برساند.


اين عينک ها، جزو کالاهايی است که به دليل تحريم آمريکا عليه ايران، فروش آن به ايران ممنوع است اما آقای تاجيک پول اين محموله را به یک شرکت آمریکایی پرداخه و جواز گمرکی آن را امضا کرده است.


فروردين ماه گذشته، يک دادگاه در لندن حکم به استرداد آقای تاجيک به آمريکا داد. اما هنوز حکم دادگاه تجديد نظر در مورد او صادر نشده است.


هفته گذشته ۱۲۷ نفر از چهره های سياسی و فرهنگی ايران که در ميان آن ها نام وزيران دولت محمد خاتمی هم به چشم می خورد، طی نامه ای به علی لاريجانی رييس مجلس ايران، از او خواستند از تمام امکانات و ظرفيت های مجلس برای جلوگيری از استرداد نصرت الله تاجيک به آمريکا استفاده کند.


اعتراض به خروج نام مجاهدين از ليست گروه های تروريستی


رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با سفير بريتانيا، نسبت به خارج کردن نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی اعتراض کرد.


به دنبال رای يک دادگاه بريتانيايی، قانونگذاران اين کشور روز دوشنبه چهارم تيرماه تصميم گرفتند تا نام سازمان مجاهدين خلق را از فهرست سازمان های تروريستی حذف کنند.


اين تصميم در پی رای ماه گذشته دادگاهی در بريتانيا مبنی بر خروج نام اين گروه از ليست گروه های تروريستی اتخاذ شده است.


اين طرح بدون رای گيری از تصويب نمانيدگان پارلمان گذشت و بر اساس آن نام سازمان مجاهدين خلق تا پايان هفته جاری از ليست سياه خارج خواهد شد. اين سازمان از سال ۲۰۰۱ در بريتانيا به عنوان يک سازمان تروريستی شناخته شده بود.


همچنین این سازمان اکنون در فهرست سازمانهیا تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داد.


علاءالدين بروجردی در اين باره گفت: « اين اقدام کمک به گسترش تروريسم در منطقه و سراسر جهان است و بی ترديد آثار بسيار منفی نسبت به انگليس در افکار عمومی مردم ايران ايجاد خواهد کرد.»


آقای بروجردی در ادامه سخنان خود نسبت به تحريم های اخير اتحاديه اروپا عليه ايران و نقش بريتانيا در تصويب اين تحريم ها اعتراض کرد و گفت: «ايران پاسخ لازم را به حرکت های غير دوستانه خواهد داد.»


اتحاديه اروپا روز دوشنبه سوم تير ماه رای به توقيف دارايی ها و تعطيلی شعبه های بانک ملی ايران در سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه داد و همزمان برای ۲۰ شخص حقیقی و کارکنان ۱۵ سازمان دولتی درگيری در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ممنوعيت صدور ويزا برقرار کرد.


آقای بروجردی در پايان با اشاره به استفاده نخست وزير بريتانيا از عنوانی غير از نام خليج فارس گفت: «اميدواريم مقامات انگليس هيچ گاه مرتکب اشتباه تحريف نام خليج فارس نشوند.»


به گزارش خبرگزای فارس و مهر، جفری آدامز در پاسخ به علاء الدين بروجردی تاکید کرده است که «نام آب های جنوب ايران خليج فارس است.»


براساس خبرهای منتشر شده در اين دو خبرگزاری، آقای آدامز در باره سازمان مجاهدين خلق هم گفته است: «از ديدگاه دولت انگليس سازمان مجاهدين خلق يک گروه تروريستی است و اين گروه مرتکب اقدامات پليد تروريستی عليه مردم ايران شده است.»


او همچنين گفته است: «دولت انگليس آماده هر گونه همکاری با ايران برای روشن شدن وضعيت ايشان [سازمان مجاهدين خلق] است.»


XS
SM
MD
LG