لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

آقازاده: ایران پنج هزار سانتريفوژ فعال در نطنز دارد


غلامرضا آقاز زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، می گويد هم اکنون در نطنز پنج هزار دستگاه سانتريفيژ در نطنز فعال هستند.
غلامرضا آقاز زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، می گويد هم اکنون در نطنز پنج هزار دستگاه سانتريفيژ در نطنز فعال هستند.

غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، می گويد هم اکنون پنج هزار دستگاه سانتريفوژ در تاسیسات نطنز کار می‌ کند و اين کشور برنامه توسعه سانتریفوژها را در آينده ادامه خواهد داد.


آقای آقازاده که روز چهارشنبه در حاشيه نمايشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ ای در دانشگاه تهران صحبت می کرد، بار ديگر بر موضع غیر قابل تغییر ايران در قبال در خواست های بين المللی برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی تاکيد کرد و گفت: «چنين چيزی وجود نخواهد داشت.»


غلامرضا آقازاده در حالی تعداد سانتريفوژهای فعال در تاسيسات نطنز را پنج هزار دستگاه اعلام کرده است که پيشتر آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ۱۹ نوامبر خود اعلام کرده بود که سه هزار و ۸۰۰ سانتريفوژ در اين تاسيسات فعال هستند.


اين گزارش براساس مشاهدات بازرسان آژانس از تاسيسات نطنز ارائه شده بود.


در همين زمينه، عليرضا شيخ عطار، قائم مقام وزير امور خارجه ايران در شهريور ماه سال جاری اعلام کرده بود که چهار هزار سانتريفيوژ در نطنز فعال هستند.


گفت و گوی حسین قویمی با رضا تقی زاده، کارشناس مسائل ایران، بشنوید


در گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی تصريح شده بود که ايران در صدد است تا سه هزار دستگاه سانتريفوژ جديد را در سال آينده نصب کند.


  • نماينده ايران در آژانس در نامه ای به محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، نسبت به درز اطلاعات محرمانه از اين آژانس به روزنامه نيوزويک در آمريکا، اعتراض کرده است

غلامرضا آقازاده همچنین با اشاره به اين که ايران برای داشتن پنج هزار مگاوات برق هسته ای برنامه ريزی کرده است، گفت:« هر نيروگاهی حداقل پنج سال دوره ساختمانی آن طول می کشد . طبيعی است همين مقدار زمان نياز داريم تا غنی سازی را توسعه دهيم . غنی سازی اين طور نيست که ما همه ماشين های سانتريفوژ را نصب کنيم و بعدا استارت را بزنيم.غنی سازی به طور تدريجی انجام می شود.»


به گفته رييس سازمان انرژی اتمی ايران، اين کشور در پنج سال آينده نيازدارد تا حداقل ۵۰ هزار سانتریفوژ نصب کند.


کشورهای غربی، ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود برای تولید انرژی در صدد دستيابی به سلاح اتمی است.


ايران با رد اين اتهامات تاکيد می کند که برنامه اتمی اش صلح آميز است و تهران به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، کارشناسان غربی معتقدند که ايران يک تا دو سال به دستیابی به مهارت لازم برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.


سرپيچی ايران از توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم باعث شده است تا شورای امنيت سازمان ملل متحد سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کند.


اعتراض ايران به «نشت اطلاعات محرمانه»


همزمان با اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، در نامه ای به محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، نسبت به «نشت اطلاعات محرمانه» از اين آژانس به روزنامه نيوزويک در آمريکا، اعتراض کرده است.


آقای سلطانيه در اين نامه نوشته است: «نشت اطلاعات محرمانه و ديگر اطلاعات حساس از آژانس، موجب بی ‌اعتمادی کشورهای عضو به اين نهاد حساس بين ‌المللی خواهد شد.»


روزنامه نيويورک تايمز روز پنجشنبه هفته گذشته، ۳۰ آبان، از قول کارشناسانی که آخرين گزارش آژانس انرژی اتمی را مطالعه کرده‌ اند، نوشته بود: « ايران اکنون مواد لازم برای ساخت يک بمب اتم را در اختيار دارد.»


نيويورک تايمز نوشته بود: ارقام قيد شده در گزارش جديد آژانس از بازرسی تاسیسات اصلی اتمی ايران در نطنز حاصل آمده و بر پايه آن، ايران تا اوايل ماه جاری ميلادی، معادل ۶۳۰ کيلوگرم اورانيوم با غلظت کم توليد کرده است.


آقای سلطانيه در نامه خود گزارش روزنامه نيويورک تايمز را حاوی اطلاعات محرمانه درباره «بعضی اسناد جعلی در اختيار آژانس» دانسته و آورده است که برای ايران مشخص نيست اين اطلاعات چگونه از آژانس به بيرون نشت کرده است.


XS
SM
MD
LG