لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

اعتراض کارگران چند کارخانه در ایران به پرداخت نشدن دستمزد


 یکی از اعتراض‌های کارگران شرکت لاستیک البرز برای پرداخت نشدن دستمرد
یکی از اعتراض‌های کارگران شرکت لاستیک البرز برای پرداخت نشدن دستمرد
گزارش ها از ايران حاکيست که شمار کارگران کارخانه هايی که از ماه ها پيش، حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده‌اند، رو به افزايش است و شماری از آنان برای دريافت حقوق خود دست به اعتراض‌های صنفی زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، بيش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت مخابراتی راه دور ايران در شيراز روز دوشنبه در اعتراض به عدم اجرای مصوبات دولت برای مکم ۱۵ ميليارد تومانی به اين واحد صنعتی و پرداخت نشدن ۲۰ ماه حقوق خود ‌راهپيمايی کردند.

بر اساس اين گزارش، اين کارگران در حد فاصل ساختمان استانداری فارس تا سازمان صنايع و معادن اين استان راهپيمايی کردند.

راهپيمايان با شعار «زندگی، معيشت حق مسلم ماست» ، «مصوبات دولت اجرا بايد گردد» و «۲۰ ماه حقوق کارگر پرداخت بايد گردد» خواستار تسريع در اجرای مصوبات دولت و پرداخت مطالبات معوقات کارگران شدند.

به گزارش ايسنا، شرکت مخابراتی راه دور ايران از ۲۰ ماه قبل تاکنون و پس از واگذاری به بخش خصوصی به دليل مشکلات مالی دچار بحران شده است.

در همين حال، عيدعلی کريمی، رئيس پيشين کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار قزوين، در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که بيش از ۱۱۰ کارگر شرکت گوشت زياران، حدود ۲۴ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

يکی از کارگران اين شرکت در اين زمينه به راديو فردا می‌گويد: «از زمانی که شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، مشکلات ما کارگران آغاز شد. مالک شرکت هم پس از اينکه نتوانست بودجه و کمکی از دولت دريافت کند، فراری شد و شرکت دوباره به مالکيت دولت بازگشت. از آن زمان هم کارگران از دولت فقط وعده شنيده‌اند.»

وی می‌افزايد که اخيرا به ۵۰ درصد کارگران گفته شده است که بايد خود را بازخريد کنند و در غير اينصورت، حقوقی هم به آنان تعلق نمی‌گيرد. به همين خاطر گروهی از کارگران، خود را بازخريد کردند.»

اين کارگر در پاسخ به این پرسش که پرداخت نشدن دستمزد کارگران چه تاثيری بر روی زندگی آنان و خانواده‌هايشان داشته است، می‌گوید:«اگر حقوق يک نفر را برای يک ماه پرداخت نکنند، زندگی‌اش از بين می‌رود. حالا اين وضع را با کارگران گوشت زياران مقايسه کنيد که دو سال است حقوق خود را دريافت نکرده‌اند. من برخی از همکارانم را می‌شناسم که زندگی‌شان به طلاق کشيده شد.»

در اين ميان، به نوشته روزنامه اعتدال، ۲۰۰ کارگر شرکت ذوب و فلزات ابهر که ز ۱۶ ماه است که حقوق خود دريافت نکرده‌اند، در تجمعی در مقابل فرمانداری ابهر، خواستار پرداخت حقوق و دو عيدی عقب افتاده خود شدند.

پيشتر، به گزارش وبسايت جرس، نزديک به اصلاح طلبان، دهها کارگر کارخانه نساجی قزوين، عصر روز شنبه در مقابل نهاد رياست جمهوری تجمع کردند.

بر اساس اين گزارش، کارگران نساجی قزوين گفتند بيش از يک سال است که حقوق و مزايا دريافت نکرده اند.

خبرگزاری فارس نيز گزارش داد که کارگران شرکت نازنخ قزوين صبح روز يکشنبه در مقابل مجلس‌ شورای اسلامی تجمع کردند.

اين تجمع در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه دستمزد کارگران صورت گرفت.
XS
SM
MD
LG