لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

اعتصاب در واحدهای پتروشیمی بندر امام و ماهشهر ادامه دارد


نمایی از مجمع پتروشیمی ماهشهر/ عکس تزئینی است
نمایی از مجمع پتروشیمی ماهشهر/ عکس تزئینی است
گزارش‌ها از ايران حاکی از ادامه اعتصاب حدود دو هزار کارگر مجتمع پتروشيمی بندر امام و صدها کارگر شرکت‌های منطقه ويژه اقتصادی ماهشهر در روز پنجشنبه است.

کارگران مجتمع پتروشيمی بندر امام از روز ۲۰ فروردين ماه و کارگران شرکت‌های منطقه ويژه اقتصادی ماهشهر از روز ۲۲ فروردين در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه هيئت دولت برای انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران اين واحدهای توليدی دست به اعتصاب زدند.

اين واحدهای صنعتی اعتصابی، شرکت‌های پتروشيمی اميرکبير، خوزستان، شيميايی رازی، تندگويان، بوعلی و اروند هستند.

به گزارش وبسايت اتحاديه آزاد کارگران ايران، کارگران اعتصابی خواستار حذف پيمانکاران واسطه‌ای، لغو قراردادهای موقت و تدوين قراردادهای مستقيم و دسته جمعی با کارفرمای اصلی هستند.

بر اساس اين گزارش، کارگران اعتصابی هر روز صبح در محل کار خود حاضر می‌شوند و تا پايان وقت اداری در محل کار خود هستند، و در اين مدت، اقدام به راهپيمايی و دادن شعار می‌کنند.

اخبار مربوط به اين اعتصاب بزرگ در برخی از وبسايت‌های اصولگرا منتشر شده است. برای مثال، وبسايت بولتن نيوز، شمار کارگران معترض و اعتصابی را بيش از پنج هزار نفر ذکر کرده است.

با اين همه، وبسايت‌های دولت و مجتمع پتروشيمی بندر امام در قبال اين اعتصاب گسترده سکوت کرده‌اند و مقام‌های دولت و وزارت نفت نيز تاکنون واکنشی در اين مورد نشان نداده‌اند.

در همين ارتباط، اتحاديه آزاد کارگران ايران در وبسايت خود نوشت که مديريت پتروشيمی‌های منطقه در برخورد به اين اعتصاب گسترده، سياست سکوت و رها کردن کارگران به حال خود را در پيش گرفته‌اند.

در اين ارتباط، حيات مقدم، نماينده ماهشهر در مجلس، روز چهارشنبه تسريع در اجرای مصوبه هيئت وزيران درباره تبديل وضعيت کارکنان وزارت نفت را به وزير اين وزارتخانه يادآور شد.

در اين حال، خبرگزاری‌های رسمی، خبر يا گزارشی را در اين زمينه منتشر نکرده‌اند و تنها خبرگزاری ايلنا، در ابتدای اعتصاب، خبر کوتاهی را منتشر کرد.

موضوع لغو واسطه‌های پيمانکاری و ايجاد قراردادهای مستقيم با کارفرمای اصلی در ماه‌های اخير از جمله خواسته‌های کارگران در ايران بوده است.

اين خواسته از جمله در کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و ايران خودرو و همچنين پتروشيمی تبريز عنوان شده‌اند که تاکنون اين درخواست در کارخانه ذوب آهن اصفهان اجرا شده است.

اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران در شهرهای گوناگون ايران در سال‌های اخير رو به افزايش گذاشته است.

از جمله اين شهرها می‌توان به تبريز، تهران، قائمشهر، اراک، آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG