لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

سیلاب در استان‌های شمالی ایران؛ هشدار درباره دیگر نقاط


شهرستان آق‌قلا در استان گلستان از جمله مناطقی بود که در سیلاب اخیر آسیب‌ها و خسارات فراوانی دید.
شهرستان آق‌قلا در استان گلستان از جمله مناطقی بود که در سیلاب اخیر آسیب‌ها و خسارات فراوانی دید.

رسانه‌های ایران روز شنبه، سوم فروردین‌ماه از فروکش کردن سیل در شهرهای مختلف استان گلستان خبر می‌دهند، اما همچنان تاکید می‌کنند شهرها و روستاهای سیل‌زده با مشکل آب‌گرفتگی روبه‌رو هستند؛ همزمان سازمان هواشناسی ایران هشدار داده‌ است که برخی از مناطق غرب و جنوب غربی کشور با خطر یخ‌زدگی و جاری‌شدن سیل روبه رو هستند.

عملکرد دستگاه‌های مسئول در امدادرسانی به سیل‌زدگان و غیبت مسئولان استانی و کشوری که در روزهای اخیر با انتقادهای کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شده بود، سبب شد تا از عصر جمعه اخبار و گزارش‌هایی از حضور مسئولان در شهرها و مناطق گرفتار سیلاب و آب‌گرفتگی منتشر شود.

اطلاع‌رسانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله محورهای انتقادهایی بود که در روزهای اخیر به آن اشاره شده‌بود، هر چند پوشش خبری تلویزیون دولتی ایران از روز شنبه به شکل قابل‌توجهی تغییر کرد و اخبار و گزارش‌های بیشتری از سیلاب و روند امدادرسانی به سیل‌زدگان استان‌های شمال و شمال‌شرقی ایران، در این رسانه منتشر شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، عصر شنبه در پیامی با ابراز «تاسف و تاثر عمیق خود»، گفت: «کمک‌های مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه‌ امداد و جبران خسارت‌ها وظیفه‌ مهمی است که می‌تواند گوشه‌ای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.»

در بخشی از پیام رهبر ایران، نسبت به باقی‌ماندن مشکلات ناشی از سیل چندی پیش خوزستان اشاره شده است.

در بهمن ماه پارسال شماری از شهرها و روستاهای همجوار رودخانه کرخه در خوزستان با طغیانی‌شدن این رودخانه و جریان شدن سیلاب، زیر آب رفتند که خساراتی به دنبال داشت.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به سفر نوروزی حسن روحانی به جزیره قشم در جنوب ایران، از غیبت رئیس‌جمهوری در مناطق گرفتار سیلاب و آب‌گرفتگی، انتقاد کردند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، عصر شنبه وارد گرگان مرکز استان گلستان شد تا ضمن دیدار از مناطق سیل‌زده این استان، جلسه ستاد مدیریت بحران را با حضور مدیران استان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تشکیل دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در سفر به استان مازندران از برخی مناطق سیل‌زده این استان دیدار کرد، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر نشبه در شهر آق‌قلا در استان گلستان حاضر شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، به همراه فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از جمله مقام های دولتی بودند که گفته شد با دستور مستقیم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، عازم استان گلستان شدند.

استاندار گلستان در مرخصی و سفر خارجی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در گفت‌وگویش با شبکه خبر ایران، درباره غیبت مناف هاشمی، استاندار گلستان، گفت که استاندار یک ماه است «برای حل و فصل مسایل شخصی و خانوادگی خود مرخصی گرفته و در خارج از ایران به سر می‌برد.»

غیبت مناف هاشمی و سفر او به خارج از کشور، موضوع انتقادهای گسترده ای در میان کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

گفته می‌شود مناف هاشمی از نزدیکان محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران است و حال به دنبال آن است تا به عنوان رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد معرفی شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، همچنین در تلاش برای رفع نگرانی‌های سیل‌زدگان گفت: «دولت از همه توان برای کمک به رفع مشکلات و نارسایی‌های مناطق سیل‌زده گلستان استفاده می‌کند.»

رحمانی فضلی علت سیلاب اخیر را بارش بی‌سابقه، سرریزشدن سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه‌های گرگان‌رد، چهل‌چای، قره سو و اوغان ذکر کرد و گفت که مسئولان سه استان خراسان شمالی، گلستان و مازندران سیلاب را مدیریت کرده و «از میزان و حجم خسارت کاستند.»

میزان تلفات و خسارات

هنوز گزارشی رسمی از میزان تلفات و خسارات سیل اخیر در استان‌های شمالی ایران منتشر نشده است.

بنابر گزارش‌های اولیه، سیل در سه استان گلستان، خراسان شمالی و مازندران تاکنون ۹ کشته و یک مفقود برجای گذاشته است.

همچنین به گفته ولی الله نانواکناری، نماینده بابل در مجلس، ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که شش هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان مازندران از بین رفته است.

نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس، نیز از جداشدن بخش شمالی و جنوبی جاده آق‌قلا به گنبد بر اثر سیلاب خبر داده و مهم‌ترین اولویت فعلی را «تأمین تغذیه مردم سیل‌زده» ذکر کرده است.

سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای مدیریت بحران اولیه در چهار استان گرفتار سیلاب و آب‌گرفتگی خبر داد.

شماری از کارشناسان محیط زیست دلیل جاری شدن سیلاب‌های اخیر را «جنگل‌تراشی» و کاهش پوشش گیاهی، بهره‌برداری غیرمسئولانه از معادن و دست‌اندازی به طبیعت و همچنین ساخت‌و ساز در حریم رودخانه‌ها ذکر کرده‌ان.

با این حال مهدی رازجویان، معاون امور عمرانی استاندار مازندران، گفته است سیلاب اخیر که بخش گسترده‌ای از مناطق مرکزی و شرق استان را در برگرفت، «ارتباطی با پوشش گیاهی در بالادست ندارد.»

هشدار جاری‌ شدن سیل در غرب و جنوب غربی ایران

در همین حال سازمان هواشناسی ایران با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده‌است که با ورود یک سامانه بارشی از غرب ایران، در روزهای آینده شاهد بارش شدید برف و باران در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری و بخش هایی از استان لرستان خواهیم بود که می‌تواند موجب بروز یخ زدگی و جاری‌شدن سیل در برخی شهرها و منطاق این استان‌ها شود.

سامزان هواشناسی ایران در بیانیه‌های دیگری نسبت به جاری شدن سیلاب و آب‌گرفتگی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان در غرب، استان فارس و هرمزگان در نیمه جنوبی و همچنین سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران، هشدار داد.

پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده بخش‌های وسیعی از ایران شاهد بارندگی‌های قابل توجهی باشد.

منابع: ایرنا، ایلنا، مهر، خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا /آ.ن /ج
XS
SM
MD
LG