لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

بخت بالای رئیس‌جمهور کنونی جمهوری چک برای پیروزی دوباره در انتخابات


میلوش زمان در حال ریختن رأی به صندوق در انتخابات ریاست جمهوری چک
میلوش زمان در حال ریختن رأی به صندوق در انتخابات ریاست جمهوری چک

جمهوری چک در روزهای ۲۲ و ۲۳ دی ماه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و انتظار می‌رود میلوش زمان رئیس‌جمهور کنونی که به سیاست‌های تند ضد مهاجرتی و طرفداری از مسکو شهرت دارد بیشترین آرا را کسب کند.

آقای زمان در این انتخابات با هشت نامزد دیگر رقابت می‌کند و اگر در دور اول هیچیک از نامزدها به حد نصاب لازم نرسند، دو نامزدی که بیش از همه رأی آورده‌اند در رأی‌گیری دور دوم در روزهای ششم و هفتم بهمن رقابت خواهند کرد.

میلوش زمان ۷۳ ساله از سال ۲۰۱۳ ریاست جمهوری چک را برعهده داشته که اساساً یک مقام تشریفاتی است.

با این حال او با موضع‌گیری‌های ضداسلامی خود جنجال فراوانی به پا کرده و در شرایطی که بسیاری از کشورهای غربی از اقدامات روسیه در اروپا و دخالت در امور داخلی و انتخابات کشورهای دیگر نگران هستند، مناسبات گرمی با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه دارد.

میلوش زمان بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ در اروپا را «اشغال سازمان‌یافته» اروپا توصیف کرده و گفته است که «ادغام مسلمانان در جوامع اروپایی غیرممکن است».

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رقیب اصلی آقای زمان، ییژی دراهوس یک پروفسور رشته شیمی است که دو دوره رئیس آکادمی علوم جمهوری چک بوده است.

سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از میخال هوراچک ترانه‌سرا، میرک توپولانک نخست‌وزیر دست راستی سابق کشور، و وراتیسلاو کولهانک مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی اشکودا.

شب قبل از برگزاری رأی‌گیری میلوش زمان در مناظره شبکه تلویزیونی سراسری بین نامزدها شرکت نکرد و گفت از قبل قرار گذاشته که در برنامه گفت‌وگو یک شبکه تلویزیونی دیگر شرکت کند.

حدود ۸.۴ میلیون نفر در جمهوری چک حق رأی دارند، و انتظار می‌رود نتایج اولیه دور اول رأی‌گیری‌ها اواخر وقت روز شنبه مشخص شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آلمان، خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG